Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk nikdy nemytému autu s 320 tisíci km? Jde to, když víte, jak na to
2.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hodně použité auto, o jehož vzhled se předchozí majitel více nestaral, může být v dost špatném stavu. Jde to spravit, jen to není práce na 20 minut.
Starší auto s vyšším kilometrovým proběhem obvykle nemá svůj zevnějšek v dokonalém stavu. Nemáme nyní na mysli velké škrábance, odřeniny či podpis závistivce mdlého rozumu do laku klíčem, ale třeba drobné vlasové škrábance, viditelné jen na přímém slunci, vysleplé světlomety, kola dávající najevo léta kontaktu s prachem a špínou cest a podobné věci. A když je to vůz, jehož nejste prvním majitelem a ten předchozí o jeho vzhled nejevil velký zájem, platí to tím spíš.
Dát podobné auto do pořádku se může zdát nemožné, dnes vám ale ukážeme, že to možné je. Jako důkaz poslouží vůz, který výše zmíněné splňuje do puntíku - je to staré Subaru Forester, které má za sebou zhruba 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů a minimálně současný majitel jej nikdy ani neumyl. Výchozí stav je tak skutečně bídný, neboť po roce „mytí” deštěm je auto olezlé špínou a vším od zmíněných drobných škrábanců až po vysleplé světlomety trpí též.
Auto si tak vzali do parády lidé, kteří se živí detailním čištěním aut od obyčejných kompaktů po vzácné supersporty. Není to ale jen demonstrace toho, co zvládnou. Sám majitel firmy, která vůz dává do pořádku, se podělil o své zkušenosti a posloužil jako cenný zdroj informací o chybách, kterých se dopouštějí lidé, když se o něco podobného pokouší svépomocí. Podobný článek jsme tu už měli z naší dílny, ale tohle jsou informace od člověka, pro něhož je „oživování” aut všeho druhu denním chlebem a přidává opravdu zajímavé postřehy.
Podle něj musí být prvním krokem vždycky nanesení pěny na vůz. Ta nestéká tak rychle jako voda a špínu namočí a změkčí. To znamená, že ještě dřív, než se auta vůbec dotknete, zmenšíte riziko poškození laku na minimum.
Samotné poškození, zejména ony vlasové škrábance, mohou mít spousty různých příčin. Mycí linka je jedna věc, téměř samozřejmá, ale o ni primárně nejde. Použitím houby namísto žínky z mikrovlákna a krouživými pohyby vyrobíte tyhle škrábance velmi rychle. Stejně tak, když budete používat jen jeden kýbl s vodou. Správnou cestou jsou dva kbelíky - jeden s čistou vodou a sítkem na dně pro opláchnutí nečistot z žínky a druhý s vodou s autošamponem k samotnému mytí auta.
Při mytí svislých panelů karoserie je vhodné nedělat ani krouživé, ani horizontální pohyby, nýbrž vertikální. V takovém případě, i kdybyste nějaké škrábance vyrobili, budou vidět pouze z určitého úhlu a za určitého světla, ne kdykoliv, když vysvitne slunce. U horizontálních škrábanců platí pravý opak.
Tomuto Foresteru se následně dostalo i rozleštění laku. Vždycky, když se pouštíte do rozleštění laku, je potřeba se snažit odbrousit jen co nejmenší vrstvu svrchního bezbarvého laku, ale dost na to, abyste se zbavili škrábanců. Toto také není vhodné dělat často a v žádném případě ne v rámci běžného mytí, jen je-li potřeba se zbavit škrábanců. A samozřejmě, musí následovat pečlivé navoskování a vyleštění.
Máte-li na svém starším autě zašlá přední světla, důvodem je, že UV-ochrana krycích plastů je stará a neefektivní. Řešením je odbroušení staré UV-ochrany a vyleštění světel speciálním přípravkem, jehož součástí by měla být nová UV-ochrana.
A konečně, je potřeba lak chránit před dalším působením vnějších vlivů, na což je nejlepší vosk. V poslední době je často skloňovaný karnaubský vosk, který vydrží několik měsíců; poctivé voskování je docela pracné, a tak není špatné ho muset dělat třeba jen dvakrát do roka. A mezi tím vůz pravidelně mýt v bezkontaktních ručních myčkách.
Výsledek? Podívejte se sami, tohle auto opravdu ožilo. A to na začátku vypadalo opravdu mizerně...


























Takovýhle rozdíl znamená „jen” pečlivé mytí, rozleštění laku a vyleštění krytů světel. Nedošlo k žádné výměně dílů či čemukoli podobnému
Zdroj: Gears and Gasoline@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
