Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk nikdy nemytému autu s 320 tisíci km? Jde to, když víte, jak na to
2.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hodně použité auto, o jehož vzhled se předchozí majitel více nestaral, může být v dost špatném stavu. Jde to spravit, jen to není práce na 20 minut.
Starší auto s vyšším kilometrovým proběhem obvykle nemá svůj zevnějšek v dokonalém stavu. Nemáme nyní na mysli velké škrábance, odřeniny či podpis závistivce mdlého rozumu do laku klíčem, ale třeba drobné vlasové škrábance, viditelné jen na přímém slunci, vysleplé světlomety, kola dávající najevo léta kontaktu s prachem a špínou cest a podobné věci. A když je to vůz, jehož nejste prvním majitelem a ten předchozí o jeho vzhled nejevil velký zájem, platí to tím spíš.
Dát podobné auto do pořádku se může zdát nemožné, dnes vám ale ukážeme, že to možné je. Jako důkaz poslouží vůz, který výše zmíněné splňuje do puntíku - je to staré Subaru Forester, které má za sebou zhruba 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů a minimálně současný majitel jej nikdy ani neumyl. Výchozí stav je tak skutečně bídný, neboť po roce „mytí” deštěm je auto olezlé špínou a vším od zmíněných drobných škrábanců až po vysleplé světlomety trpí též.
Auto si tak vzali do parády lidé, kteří se živí detailním čištěním aut od obyčejných kompaktů po vzácné supersporty. Není to ale jen demonstrace toho, co zvládnou. Sám majitel firmy, která vůz dává do pořádku, se podělil o své zkušenosti a posloužil jako cenný zdroj informací o chybách, kterých se dopouštějí lidé, když se o něco podobného pokouší svépomocí. Podobný článek jsme tu už měli z naší dílny, ale tohle jsou informace od člověka, pro něhož je „oživování” aut všeho druhu denním chlebem a přidává opravdu zajímavé postřehy.
Podle něj musí být prvním krokem vždycky nanesení pěny na vůz. Ta nestéká tak rychle jako voda a špínu namočí a změkčí. To znamená, že ještě dřív, než se auta vůbec dotknete, zmenšíte riziko poškození laku na minimum.
Samotné poškození, zejména ony vlasové škrábance, mohou mít spousty různých příčin. Mycí linka je jedna věc, téměř samozřejmá, ale o ni primárně nejde. Použitím houby namísto žínky z mikrovlákna a krouživými pohyby vyrobíte tyhle škrábance velmi rychle. Stejně tak, když budete používat jen jeden kýbl s vodou. Správnou cestou jsou dva kbelíky - jeden s čistou vodou a sítkem na dně pro opláchnutí nečistot z žínky a druhý s vodou s autošamponem k samotnému mytí auta.
Při mytí svislých panelů karoserie je vhodné nedělat ani krouživé, ani horizontální pohyby, nýbrž vertikální. V takovém případě, i kdybyste nějaké škrábance vyrobili, budou vidět pouze z určitého úhlu a za určitého světla, ne kdykoliv, když vysvitne slunce. U horizontálních škrábanců platí pravý opak.
Tomuto Foresteru se následně dostalo i rozleštění laku. Vždycky, když se pouštíte do rozleštění laku, je potřeba se snažit odbrousit jen co nejmenší vrstvu svrchního bezbarvého laku, ale dost na to, abyste se zbavili škrábanců. Toto také není vhodné dělat často a v žádném případě ne v rámci běžného mytí, jen je-li potřeba se zbavit škrábanců. A samozřejmě, musí následovat pečlivé navoskování a vyleštění.
Máte-li na svém starším autě zašlá přední světla, důvodem je, že UV-ochrana krycích plastů je stará a neefektivní. Řešením je odbroušení staré UV-ochrany a vyleštění světel speciálním přípravkem, jehož součástí by měla být nová UV-ochrana.
A konečně, je potřeba lak chránit před dalším působením vnějších vlivů, na což je nejlepší vosk. V poslední době je často skloňovaný karnaubský vosk, který vydrží několik měsíců; poctivé voskování je docela pracné, a tak není špatné ho muset dělat třeba jen dvakrát do roka. A mezi tím vůz pravidelně mýt v bezkontaktních ručních myčkách.
Výsledek? Podívejte se sami, tohle auto opravdu ožilo. A to na začátku vypadalo opravdu mizerně...
Takovýhle rozdíl znamená „jen” pečlivé mytí, rozleštění laku a vyleštění krytů světel. Nedošlo k žádné výměně dílů či čemukoli podobnému
Zdroj: Gears and Gasoline@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 17 minutami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před hodinou - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch