Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí
2.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Crash testy jsou dobrá věc, je to ale pořád jen šedá teorie. Statistika o počtu obětí dopravních nehod spojeném s tím či oním autem řekne víc.
Obecně přijímaným faktem je, že čím novější je auto, tím lepší je jeho aktivní i pasivní bezpečnost. Říká to i dlouhodobá statistika institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ovšem s občasnými výkyvy. A jeden takový právě nyní nastal - když IIHS hledal, jak si vedou nová auta, přišlo se na to, že oproti roku 2014 je počet mrtvých na milion registrovaných aut o dva vyšší, tedy 30.
Konkrétně IIHS mluví o tzv. „vozorocích”, tedy počtu aut registrovaném v daném časovém období. Institut v předchozím případě vytvořil takovouto statistiku v roce 2014, kdy ho zajímala auta modelového roku 2011, tedy nové vozy, které jezdily zhruba 3 roky. Počet úmrtí na 1 milion vozoroků byl 28. Letos tu máme statistiku čerstvou, zaměřenou na auta modelového roku 2014, a počet úmrtí na 1 milion vozoroků je již zmíněných 30.
Podle institutu to souvisí se dvěma věcmi. Jednak, potenciál technických cest k výraznému snížení úmrtnosti na silnicích, jakými jsou airbagy nebo třeba aktivní asistenti typu hlídači jízdních pruhů, prý začíná pomalu vysychat. V tomhle bodě nicméně bude lepší počkat na statistiku zveřejněnou za tři roky, protože v roce 2014 ještě zas tak moc aut nemělo aktivní hlídače jízdních pruhů a podobné moderní pomocníky, ale i jejich přínos bude ve srovnání třeba s airbagy či rozšířením ESP drobný.
A jednak, zvyšování počtu mrtvých na silnicích je provázáno s rostoucí ekonomikou. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale rostoucí ekonomika znamená, že lidé více cestují, ať za prací či za zábavou nebo odpočinkem, a proto také více bourají.
Výstup, který nás v tomto případě zajímá nejvíce, je to, v jakých autech modelového roku 2014 je riziko úmrtí za volantem největší a v jakých nejmenší. Jistě jste zaznamenali názor, že SUV je bezpečnější než městské miniauto - ale je to skutečně pravda, i když proti sobě postavíme auta různých tříd, ale jednoho modelového roku?
Data IIHS jsme tedy poskládali do dvou tabulek. Jedna obsahuje nejbezpečnější auta, druhá ta nejméně bezpečná Je tu i pár pick-up trucků a ty jsme chtěli pro zajímavost v tabulce ponechat, takže tu jsou i všechna auta, která se prodávají na americkém trhu a u nás nikoliv. A kde je to podstatné, je rozlišen i pohon všech kol či typ karoserie.
Auta s nejmenším počtem mrtvých při nehodách
Deset aut na sdíleném prvním místě vykazuje samé nuly, tedy že v jejich verzích modelového roku 2014 (a ekvivalentních aut modelových let 2012 - 2015, tj. pokud bylo nějaké auto na trhu v modelovém roce 2014 stejné jako v těchto dalších letech, bylo zahrnuto za všechny roky, kdy se prodávalo) na amerických silnicích vůbec nikdo nezemřel. Vidíme tu Audi, BMW nebo Jeep - všechno relativně velká a luxusní auta. Je tu také jeden pick-up, byť jeden z nejmenších na americkém trhu. Auto nižší střední třídy tu je jedno jediné.
Auta s největším počtem mrtvých
Naopak automobilům, ve kterých zemřelo nejvíc řidičů na milion registrovaných vozoroků, dominuje nižší a nižší střední třída. A pozoruhodně i asijská auta - v „nejlepší” desítce je jich plných sedm, stejně jako malých. Vidíme tu i evropský bestseller Volkswagen Golf, ale až na konci tabulky, a také jeden pick-up truck, dokonce v první desítce. Také je tu jeden kabriolet, u kterého je zajímavé, že množství mrtvých řidičů při nehodách, kdy se vůz převrátil na střechu, tvoří necelou desetinu z celkového počtu.
Do tabulek se nedostala úplnéě všechna auta, nutný byl minimální počet prodaných vozů, proto tu nevidíme třeba supersporty. V každém případě je to cenné vodítko k tomu, ve kterém autě nejpravděpodobněji a nejméně pravděpodobně zemřete při nehodě - tím hlavním faktorem budete pochopitelně stále hlavně vy sami, pokud se ale všechno pokazí, existují vozy, které vás ochrání lépe. Statistika jasně ukazuje, že v případě nehody je opravdu velikost, hmotnost a třída auta podstatná. I to je ostatně jeden z důvodů, proč někteří kupující dávají přednost ojetému autu vyšší kategorie než novému a menšímu...
Podle statistiky IIHS je nejbezpečnějším autem Audi A6...
...a nejméně bezpečným naopak Hyundai Accent
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz