Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

8.6.2015 | Petr Miler

Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.

Manuální převodovky z principu dovolují „přeskakovat kvalty”, tedy zařadit kdykoliv kterýkoliv rychlostní stupeň, jaký si zamanete. Klidně můžete z trojky zařadit pětku anebo z šestky podřadit rovnou na trojku - nic vám v tom nebrání, alespoň v drtivé většině případů. Je ale pro pohonné ústrojí bezpečné něco takového dělat?

Na tuto otázku se pokusil odpovědět náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a obecná odpověď může být jen jedna - záleží na tom, kdy a jakým způsobem. V prvé řadě se následujícím kvaltem pochopitelně musíte „vejít” do rozsahu otáček, v němž motor dokáže pracovat. Viděli jsme, co se stane, když v autě ve 150 km/h zařadíte dvojku a i když třeba pokus o zařazení šestky ve 30 km/h dopadne o něco lépe, autu se to líbit nebude a přinejmenším mu zhasne motor.

Pakliže ale další rychlost řadíte do otáček, v nichž motor dokáže bez problémů pracovat, záleží jen na způsobu provedení. A pokud jste dostatečně zruční a citliví, převodovce, motoru ani spojce se nic nestane. Jediná odlišnost od normální, postupné změny převodů je v tom, že při odřazování musíte déle počkat, než otáčky klesnou, a při podřazování zase ideálně použít meziplyn.

Rozdíl otáček mezi motorem a převodovkou je totiž odpovídajícím způsobem větší a pokud byste nedali ústrojí čas otáčky srovnat, auto by sebou při uvolnění spojky škublo, docházelo by k většímu opotřebení spojky a ono škubnutí by také znamenalo větší nároky na silentbloky motoru a převodovky - a příp. dalších součástí pohonného ústrojí.

Přeskočit můžete rychlostí, kolik chcete - klidně lze podřadit z pětky na dvojku, pokud situace něco takového vyžaduje, pokud máte správnou rychlost a pokud tento manévr zvládnete. Zvýšenou opatrnost je potřeba dbát při podřazovaní do vysokých otáček, třeba na okruhu. Zmíněné škubnutí může buď rozhodit rovnováhu auta a nebo se dokonce mohou zablokovat hnaná kola. To vás při ostré jízdě může dostat do velkých problémů, hlavně u vozů se zadním pohonem.

Pokud něco takového děláte, patrně víte, proč. A pokud ne, sluší se uvést pár důvodů. Při běžné jízdě tak lze třeba šetřit palivo, zejména pak moderní turbomotory s kratším zpřevodováním vám snadno dovolí i při poklidné jízdě řadit třeba 1-3-5 a motor držet v nižších otáčkách, kde pracuje o něco efektivněji. A nebo si tím prostě ušetřit práci, zejména silnějším motorům by leckdy stačily tři převody, aby fungoval uživatelsky příjemně i dostatečně dynamicky.

Při ostré jízdě si tím pak lze zejména ušetřit práci při deceleraci. Zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny je velmi obtížná věc, musíte být opravdu rychlí. Je to ideální postup, ale ne nutně jediný možný - když například pojedete na okruhu blízko maximální rychlosti (třeba na Nordschleife před Schwedenkreuzem) na šestý rychlostní stupeň a najednou musíte ostře zpomalit na rychlost jetou na trojku, u některých aut i na dvojku, můžete během celého brzdění vykonat jen jednou podřazení s meziplynem z 6 na 3, samozřejmě až ve chvíli, kdy onu trojku můžete zvolit. Dělají to i někteří závodníci, rozdíl oproti postupnému podřazování totiž není podstatný a pokud postupné řazení nezvládají dokonale, rychlejší pro ně bude jednorázové podřazení.

Za zmínku také stojí, že existují převodovky, které k přeskakování rychlostí řidiče přímo nutí. Jason na videu zmiňuje Chevrolet Camaro SS, který při malém sešlápnutí plynového pedálu nedovolí z jedničky zařadit dvojku, převodovka páku nasměruje rovnou na čtyřku. Není to ale jediné auto, to samé dříve dělala třeba i Corvette. Důvod pro toto řešení je prostý - snaha o nižší normovanou spotřebu v testu a způsob dosažení pak logicky musí být přenesen i do produkční verze. Že si takové „udělátko” majitelé později obvykle vymontovali, je jiná věc, ukazuje to ale na prospěšnost řazení ob několik stupňů při snaze o úspornou jízdu.

Správně prováděná je tato technika opravdu obvykle jen ku prospěchu věci. Nakonec pošetříte i spojku a převodovku, které by jinak cestou z jedničky na čtyřku musely přijít ke slovu násobně častěji...


Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 1 - 5 veci co nedelat v aute s manualni prevodovkou PerexJe v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 2 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 078Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 3 - nevispatne spojka 01a
Přeskakovat při řazení s manuálem rychlosti je v pořádku. Pokud to děláte ve správný čas a správným způsobem, můžete spojce a převodovce i ulevit

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše