Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?
8.6.2015 | Petr Miler
Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.
Manuální převodovky z principu dovolují „přeskakovat kvalty”, tedy zařadit kdykoliv kterýkoliv rychlostní stupeň, jaký si zamanete. Klidně můžete z trojky zařadit pětku anebo z šestky podřadit rovnou na trojku - nic vám v tom nebrání, alespoň v drtivé většině případů. Je ale pro pohonné ústrojí bezpečné něco takového dělat?
Na tuto otázku se pokusil odpovědět náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a obecná odpověď může být jen jedna - záleží na tom, kdy a jakým způsobem. V prvé řadě se následujícím kvaltem pochopitelně musíte „vejít” do rozsahu otáček, v němž motor dokáže pracovat. Viděli jsme, co se stane, když v autě ve 150 km/h zařadíte dvojku a i když třeba pokus o zařazení šestky ve 30 km/h dopadne o něco lépe, autu se to líbit nebude a přinejmenším mu zhasne motor.
Pakliže ale další rychlost řadíte do otáček, v nichž motor dokáže bez problémů pracovat, záleží jen na způsobu provedení. A pokud jste dostatečně zruční a citliví, převodovce, motoru ani spojce se nic nestane. Jediná odlišnost od normální, postupné změny převodů je v tom, že při odřazování musíte déle počkat, než otáčky klesnou, a při podřazování zase ideálně použít meziplyn.
Rozdíl otáček mezi motorem a převodovkou je totiž odpovídajícím způsobem větší a pokud byste nedali ústrojí čas otáčky srovnat, auto by sebou při uvolnění spojky škublo, docházelo by k většímu opotřebení spojky a ono škubnutí by také znamenalo větší nároky na silentbloky motoru a převodovky - a příp. dalších součástí pohonného ústrojí.
Přeskočit můžete rychlostí, kolik chcete - klidně lze podřadit z pětky na dvojku, pokud situace něco takového vyžaduje, pokud máte správnou rychlost a pokud tento manévr zvládnete. Zvýšenou opatrnost je potřeba dbát při podřazovaní do vysokých otáček, třeba na okruhu. Zmíněné škubnutí může buď rozhodit rovnováhu auta a nebo se dokonce mohou zablokovat hnaná kola. To vás při ostré jízdě může dostat do velkých problémů, hlavně u vozů se zadním pohonem.
Pokud něco takového děláte, patrně víte, proč. A pokud ne, sluší se uvést pár důvodů. Při běžné jízdě tak lze třeba šetřit palivo, zejména pak moderní turbomotory s kratším zpřevodováním vám snadno dovolí i při poklidné jízdě řadit třeba 1-3-5 a motor držet v nižších otáčkách, kde pracuje o něco efektivněji. A nebo si tím prostě ušetřit práci, zejména silnějším motorům by leckdy stačily tři převody, aby fungoval uživatelsky příjemně i dostatečně dynamicky.
Při ostré jízdě si tím pak lze zejména ušetřit práci při deceleraci. Zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny je velmi obtížná věc, musíte být opravdu rychlí. Je to ideální postup, ale ne nutně jediný možný - když například pojedete na okruhu blízko maximální rychlosti (třeba na Nordschleife před Schwedenkreuzem) na šestý rychlostní stupeň a najednou musíte ostře zpomalit na rychlost jetou na trojku, u některých aut i na dvojku, můžete během celého brzdění vykonat jen jednou podřazení s meziplynem z 6 na 3, samozřejmě až ve chvíli, kdy onu trojku můžete zvolit. Dělají to i někteří závodníci, rozdíl oproti postupnému podřazování totiž není podstatný a pokud postupné řazení nezvládají dokonale, rychlejší pro ně bude jednorázové podřazení.
Za zmínku také stojí, že existují převodovky, které k přeskakování rychlostí řidiče přímo nutí. Jason na videu zmiňuje Chevrolet Camaro SS, který při malém sešlápnutí plynového pedálu nedovolí z jedničky zařadit dvojku, převodovka páku nasměruje rovnou na čtyřku. Není to ale jediné auto, to samé dříve dělala třeba i Corvette. Důvod pro toto řešení je prostý - snaha o nižší normovanou spotřebu v testu a způsob dosažení pak logicky musí být přenesen i do produkční verze. Že si takové „udělátko” majitelé později obvykle vymontovali, je jiná věc, ukazuje to ale na prospěšnost řazení ob několik stupňů při snaze o úspornou jízdu.
Správně prováděná je tato technika opravdu obvykle jen ku prospěchu věci. Nakonec pošetříte i spojku a převodovku, které by jinak cestou z jedničky na čtyřku musely přijít ke slovu násobně častěji...
Přeskakovat při řazení s manuálem rychlosti je v pořádku. Pokud to děláte ve správný čas a správným způsobem, můžete spojce a převodovce i ulevit
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 2 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 3 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 5 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 10:35 - GeneHawkins
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka