Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro?

S nezávislými českými testy pneumatik se příliš často nesetkáváme, o to vítanější může být pohled na pneu pro celý rok od českého Autoklubu. Které a kdy tedy fungují nejlépe?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro?

17.10.2018 | Mirek Mazal

Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S nezávislými českými testy pneumatik se příliš často nesetkáváme, o to vítanější může být pohled na pneu pro celý rok od českého Autoklubu. Které a kdy tedy fungují nejlépe?

Kdysi populární celoroční obutí bylo postupem času vytlačeno přezouváním pneumatik z letních na zimní a zase zpátky. Dává to smysl, jen za takových okolností je možné očekávat od vašeho auta maximum v obou částech roku, s postupnou evolucí pneumatik se ale ty celoroční znovu vrací na scénu. Výrobci dnes umí nabídnout v jednom balení slušný kompromis mezi fungováním pneu v létě i v zimě a třebaže tím těžko kdykoli uspokojí náročné uživatele, zejména při skromném ročním nájezdu dává i takové řešení smysl.

V České republice jim dává přednost stále více řidičů, a tak právě pro ně otestoval Autoklub České republiky 9 typů pneumatik v nejčastěji poptávané velikosti. „Vzhledem k častým dotazům na vlastnosti celoročních pneumatik jsme realizovali nový test rozměru 205/55 R16, který je určen například pro vozy Škoda Octavia, Superb, Ford Mondeo, Focus, Hyundai i30, nebo VW Passat. Testovány byly pneumatiky z prémiového a středního segmentu,“ vysvětluje Libor Budina za český spolek.

Srovnávací test se konal na automobilovém polygonu u německého Hannoveru a další část pokračovala ve švýcarském Ulrichenu ve výšce 1 346 metrů nad mořem. Testovací piloti za volantem produkčního VW Golfu současné generace měli za úkol otestovat například brzdění s ABS, aquaplaning, zrychlení na sněhu, nebo ovládání auta na kluzkém povrchu.

Podle Autoklubu hodnocení proběhlo jednak na malém okruhu s větším počtem pomalých zatáček, velký okruh byl pak stavěn na dosažení rychlostí až kolem 160 km/h a skládal se z rovinek a sedmi rychlých zatáček. Na okruzích zkušební řidiči testují ovladatelnost vozu na technické trati s mokrým nebo suchým povrchem. U pneumatik se posuzova, dosažený čas na kolo v porovnání s referenční pneumatikou, která dosáhla nejlepšího výsledku. A došlo také na subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jízdní stabilita vozu na suchu a mokru.

Výsledné hodnocení tedy není vyjádřeno pomocí známek či bodů, ale relativně k celkově nejlepší pneumatice. U té je tedy u všech disciplín evidováno 100 %, což neznamená, že je dokonalá v každém ohledu - ostatní „gumy” mohou být v dílčích disciplínách horší i lepší. Co z výsledků vyplývá?

Sami to nejlépe poznáte z tabulek níže, celkově je mezi hodnocenými typy pneu relativně malý rozdíl. Rozdíl mezi nejlepší Continental AllSeason Contact a nejhorší Bridgestone All Weather A001 je v procentuálním výsledku přesně 10,3 procenta (100 % vs 89,7 %), což je nejlepší ukázka vyrovnanost. V dílčích disciplínách už se objevují větší diference a musíte tedy pečlivě zvažovat, pro jaké podmínky chcete celoroční pneumatiky především.

Např. pro zmíněný Bridgestone byl největším problémem suchý povrch a sníh, ani na mokru se jim ve srovnání s konkurencí úplně nedařilo. Horší byly už jen gumy Kleber Quadraxer 2, které celkově obsadily páté místo. Nejlepší na sněhu je pro změnu Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2, který zejména při akceleraci a brzdění překonal i celkově nejlepší Continentaly.

Detailní výsledky pro tyto i další testované pneu, tedy Nokian Weatherproof, Michelin CrossClimate +, Nexen Nblue 4Season, Hankook Kinergy 4S, Pirelli Cinturato AllSeason, najdete v přiložených tabulkách, v nichž jsou skóre v dílčích disciplínách zvýrazněna vždy barvou od zelené (nejlepší) po červenou (nejhorší).

Detailní výsledky testu celoročních pneu z dílen Autoklubu ČR


Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 1 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 CR tab 01Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 2 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 CR tab 02

Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 3 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 02
Pneu o rozměru 205/55 R16 byly testovány na Volkswagenu Golf sedmé generace

Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 4 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 03Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 5 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 04Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 6 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 05Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 7 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 06Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 8 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 07Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 9 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 08Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 10 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 09Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 11 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 10Jediný český test pneu pro zimu i léto v roce 2018. Jaké zvládají sníh? Jaké mokro? - 12 - Test celorocnich pneu 205 55 R16 2018 11
Pohled na jednotlivé dezény v pořadí, v jakém jsou seřazeny v tabulkách výše

Zdroj: Autoklub ČR

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.