Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta

Na některých věcech se nevyplatí šetřit a akumulátor automobilu je možná překvapivě jednou z nich. Nejde tu jen o to, že jednoho dne možná nenastartujete, jeho stav současně týrá alternátor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta

16.3.2019 | Mirek Mazal

Na některých věcech se nevyplatí šetřit a akumulátor automobilu je možná překvapivě jednou z nich. Nejde tu jen o to, že jednoho dne možná nenastartujete, jeho stav současně týrá alternátor.

Že vybitý akumulátor není dobrá věc, poznal snad už každý řidič, kterému už stačil zaschnout inkoust na řidičském průkazu. Pro fungování jakkoli modernějšího vozu je nabitá baterie životně důležitým komponentem, bez něhož jej nejenže nelze uvést do provozu, ale kolikrát ani pokračovat v jízdě. Přesto péči o něj mnozí podceňují, jeho stav nekontrolují a jezdí s ním tak dlouho, dokud jednoho dne nepřijdou k vozu a už s ním neodjedou.

Zní to jako přijatelný způsob, jak potenciál akumulátoru využít do poslední kapky, však nejde o úplně levnou věc - na některá auta může stát i několik tisíc korun. Stejně jako v mnoha jiných případech i zde platí, že příliš dlouhé chození s džbánem pro vozu nekončívá dobře a „jen” nevyjetí na plánovanou cestu nemusí být jediným problémem.

Připomíná to náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který se zaměřil na to, co provoz auta s vybitou baterií udělá s alternátorem. Nejdříve u svého auto provedl všemožná měření po studeném startu s nabitou baterií. Sledoval napětí akumulátoru a alternátoru, dále jím produkovaný proud a teplotu. Data zjišťoval v několika jednominutových intervalech po startu a po krátké jízdě. Následně baterii vybil, vůz nastartoval z externího zdroje a opět sledoval jednotlivé parametry.

Podrobná čísla můžete vidět na snímcích níže, kde je vyobrazen i srovnávací graf závislosti teploty alternátoru na stavu akumulátoru s přibývajícím časem od startu motoru. Lze z něj vyčíst, že s vybitou baterií je alternátor zatížen značně více a tím pádem se podstatně rychleji zahřívá na vyšší teplotu.

Zvýšená teplota alternátoru může způsobit poškození vnitřních částí, které nevydrží dlouhodobě tepelné působení. Degradace komponentů může urychlit letní počasí, Fenske testoval při mírném mrazu znamenající jen pár stupňů nad nulou, proto se generátor přirozeně chladil za jízdy.

Jednorázové zatížení v případě vybité baterie alternátoru neublíží, ale dlouhodobé ježdění se slabou baterii už alternátoru prospívat nebude a snadno může způsobit jeho předčasný kolaps. Repasování nebo nákup nového alternátoru je výrazně dražší záležitostí proti udržování baterie v dobré kondici pomocí nabíječky nebo včasného nákupu nové náhrady.

Pokud řidič uvízne mimo dosah nabíjecího kabelu, je samozřejmě lepší jednorázově jakkoliv nastartovat a dojet do bezpečí, dlouhodobé používání auta se skomírající baterií je ale opravdu zbytečné riziko. Více se vyplatí včasná výměna nebo u nárazově používaných vozů průběžné preventivní dobíjení ze zásuvky v garáži.

Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 1 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 01Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 2 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 02Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 3 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 03Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 4 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 04Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 5 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 05Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 6 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 06Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 7 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 07Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 8 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 08Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 9 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 09Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 10 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 10Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 11 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 11Ježdění se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru auta - 12 - Vybita baterie kazi alternator Fenske 12
Dlouhodobé ježdění se slabým akumulátor může předčasně zničit alternátor. Proto je lepší udržovat autobaterii ze zásuvky nebo rovnou pořídit nový kus

Zdroj: Explained@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše