Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kde je rozdíl mezi českou a německou kolonou na dálnici? Ještě se máme co učit
15.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rozdílů v chování řidičů českých a německých bychom jistě našli více, jedním z těch markantních je ale chování v kolonách na dálnicích.
Články na téma, co dělá a nedělá dobrý řidič, na našem webu občas potkáte, ovšem jeden aspekt jsme nezmínili - chování v koloně na čtyř- a víceproudové silnici. Kolonu může způsobit „jen“ kriticky špatný design, třeba když dálnici D7 přetíná obyčejný přechod pro chodce, ale nezřídka ji vytvoří dopravní nehoda.
Auta v koloně na čtyřproudové silnici u nás stojí prostě ve svých pruzích. Někdo víc ke kraji, jiný zase ke středu, protože se chce podívat, jak daleko ještě kolona vede, takže to vypadá trochu jako chaos. Jenže k nehodě většinou pojede policie, příp. hasiči nebo záchranka. Je samozřejmé, že těmto vozidlům člověk uhne, ale proč uhýbá až ve chvíli, kdy nějaké vozidlo integrovaného záchranného systému (IZS) skutečně projíždí?
Nechci sklouznout k běžné paušalizaci ve stylu „Češi neumí“, ale je pravdou, že zrovna stání v koloně je oblastí, kde by se - pardon, kde bychom se - mohli učit od Němců. Kolona v Německu obvykle mívá uprostřed místo pro průjezd hasičského náklaďáku, protože řidiči uhýbají ke kraji už preventivně, aby záchranáři mohli projet rychleji a nemuseli čekat, než se třeba kamion poskládá do odstavného pruhu.
Lze namítnout, že záchranáři můžou projet odstavným pruhem. Jistě, pokud je dost široký jako třeba na zrekonstruovaných částech D1. Jenže jinde se i běžná sanitka, která bývá větší než normální auto, má problém vejít a pro hasičský vůz jsou odstavné pruhy na některých „dálnicích druhé kategorie“, nebo jak se někdejším „erkům“ říká, stěží použitelné. A když jimi někdo bude chtít jet na 300 metrů vzdálený sjezd, najde se nějaký „vychovávač“, který se mu postaví do cesty, a oba budou sanitce překážet.
Když jsem v koloně v levém pruhu, jedu co nejvíc k levému kraji. Když jsem v pravém, do odstavného nevjíždím, protože bych tam byl sám. Nechci říkat „dělejte to jako já“, ale rozdíl mezi průjezdem sanitky německou a českou kolonou je znatelný.
Samozřejmě, německá disciplína má svoje limity, některé poznal celý svět. Také nelze říci, že co německá registrační značka, to slušný řidič. Ono vytvoření pruhu pro záchranáře je ale u nás i v Německu vynuceno zákonem.
U našich západních sousedů se hovoří o vytvoření tzv. nouzového pruhu (německy Rettungsgasse), u nás je už od 1. července 2006 v Zákonu o silničním provozu zakotvena povinnost vytvářet na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla mezi auty pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Němci to dělají, téměř bez výjimky, Češi nikoli, téměř bez výjimky.
Češi se patrně „bojí”, aby takto vytvořeným pruhem začali projíždět „chvátající piráti v černých Audi”, což by se jistě tu a tam dělo (tedy někdo by oněmi pruhy projížděl, zbytek si odmyslete). Ale je neurvalé chování jedněch dostatečným důvodem k tomu, abychom se sami chovali neurvale k jiným? Nemám ten pocit...
Německá kolona na dálnici vypadá o poznání organizovaněji. Onen pruh, tzv. Rettungsgasse, je v Německu zakotven v zákoně
Také české zákony stanovují povinnost vytvářet ve stejných situacích takový pruh, třebaže trochu jinak nazvaný a trochu jiným způsobem. Přesto česká kolona připomíná chaos
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva