Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Komplexní test celoročních pneumatik 2017: i tady jde šlápnout pořádně vedle
2.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejezdíte-li dost na to, abyste využili výhod pramenících z používání letních a zimních pneu, ty celoroční mohou být řešením. Jaké fungují a jaké ne?
Patříte k lidem, kteří pneumatiky zásadně nepřezouvají a jezdí celý rok na jedněch? Letní úplně nefungují v zimě, ty moderní jsou na souvislém vrstvě sněhu v podstatě nepoužitelné, o zákonných omezeních ani nemluvě. A ty zimní zase nefungují v létě - zvyšují spotřebu paliva, rychleji se opotřebovávají a neposkytují dostatečnou přilnavost v zatáčkách nebo při brzdění.
Obecně doporučujeme gumy přezouvat, je to jen dvakrát za rok a výhody z toho pramení za to stojí. Pokud ovšem jezdíte relativně málo nebo máte v rodině auto, které je tímto způsobem využíváno, je při „nepřezouvání” pořád vhodnější zvolit celoroční pneumatiky než riskovat s letními či zimními během„ špatného” ročního období. „Celoročky” jsou kompromisem mezi výkonem v létě i v zimě, takže zvládnou obojí, třebaže ani jedno tak, jako dobré letní či zimní pneumatiky, pochopitelně.
Nesou označení M+S či jeho varianty, takže jsou podle českého zákona použitelné i v zimě. A to bude horlivému policistovi pár metrů za značkou „Zimní výbava” muset stačit, spolu s dostatečnou hloubkou dezénu, samozřejmě. V zimním období platí 4 milimetry v hlavních dezénových drážkách, stejně jako u všech ostatních zimních pneumatik.
Dost ale teorie. V návaznosti na nedávný test brzdění zimních pneumatik z dílen Auto Bildu tu máme variantu pro šetřílky, kteří chtějí jen jednu sadu pneumatik - test celoročních pneumatik. Pochází ze stejného zdroje a kromě kvalifikace brzděním máme před sebou už i kompletní výsledky desítky gum, jež testem prošly.
První část je podobná jako u testů letních či zimních pneumatik. Němci vzali tentokrát tentokrát 25 sad v rozměru 205/55 R16 a změřili jejich brzdou dráhu ze 100 km/h na mokré a suché vozovce. Čísla pak sečetli a deset nejlepších se probojovalo dál. Nejhorších pět naopak je označeno červenou barvou a tedy bude vhodné se jim vyhnout obloukem.
Výsledky testu brzdění celoročních pneu

Nejlepší desítka se v součtu brzdění vešla do 90 metrů, 11. místo už je nad touto metou. Vidíme, že za „medailovými pozicemi” je dvoumetrový skok, možná proto, že Michelin CrossClimate+ byla při brzdění s náskokem nejlepší. Na mokru zas byla nejlepší guma od Goodyearu. Jako v případě už zmíněného testu brzdění zimních pneumatik na mokru a sněhu, platí, že značkovými gumami nic nezkazíte a že ani značka Nexen nemusí být špatná volba.
Test brzdění ale není určující pro finální pořadí. Celoroční pneumatika musí zvládnout sníh stejně dobře jako suchou vozovku, takže měření tu bylo opravdu široké a finálních známek - hodnocení je jako ve škole, tedy 1 je nejlepší výkon, 5 je nejhorší - je spousta. Podstatná informace je, že žádná z deseti testovaných gum nedostala žádnou pětku.
Celkové výsledky testu celoročních pneumatik
Čtyřky tu však byly. Soutěžící značky Apollo dostal 4+ v ovladatelnosti a slalomu na sněhu. Bylo by to snad omluvitelné, kdyby byl na suchu dobrý, ale i zde vidíme trojky, takže poslední místo je jasné. Na suchu je nejlepší CrossClimate+ značky Michelin, ale je třeba obětovat trochu výkonu na sněhu a na mokru.
Pokud u vás v zimě často prší, nejlepší volbou bude celkový vítěz GoodYear Vector 4Seasons Gen-2, u kterého v sekci výkonu na mokru nevidíme nic než 1 a 1-. Naopak na sněhu to vypadá nejlépe pro celkově třetí Continental AllSeasonContact.
Člověk, který jezdí na celoročních gumách, ale možná bude hledat také co nejdelší životnost. Tomu lze doporučit produkt značky Kleber, který má v sekci „Náklady” nejlepší možnou celkovou známku a za chování na sněhu získal 1-. Jen jeho brzdná dráha je z deseti testovaných sad nejhorší, jak ukazuje první tabulka.
Jak stojí i výše, celoroční gumy budou vždycky kompromis. To ovšem neznamená, že by bylo jedno, na jakých jezdíte. Tento test to krásně ukazuje. A pokud zrovna vybíráte nové celoroční obutí a nevíte si rady nebo třeba chcete změnu, může být dobrým vodítkem...
Zleva vítěz značky Goodyear, stříbrné Micheliny a bronzové Continentaly
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 10 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 11 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha