Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít

S přibývajícím stářím aut, která jsou filtry pevných částic vybavena, se s nimi motoristé potýkají stále častěji. V některých případech dosti tragicky, drahým scénářům se ale dá vyhnout.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít

9.2.2019 | Mirek Mazal

S přibývajícím stářím aut, která jsou filtry pevných částic vybavena, se s nimi motoristé potýkají stále častěji. V některých případech dosti tragicky, drahým scénářům se ale dá vyhnout.

Jihovýchodní část Anglie s městem Slough je působištěm britské společnosti s názvem Ceramex. Firma už dvě dekády dodává služby i technologie určené k čištění filtrů pevných části (DPF, podle Diesel Particulate Filter). Dnes renovuje až 1 000 DPF týdně pro řadu výrobců automobilů a přibližuje, jaký také může být osud tohoto obávaného prvku v momentě, kdy přestane plnit svou původní funkci. Výměna za úplně nový díl je totiž stále méně obvyklý scénář a účinná možnost renovace Ceramex stále více zviditelňuje na automobilové mapě světa.

„Jsme jediný dodavatel mezi významnými výrobci originálního příslušenství, kteří si uvědomili, že levnější metody čištění nejsou vždy nejúčinnější,“ říká Marcus Beament, vedoucí oddělení prodeje. Zní to jako marketingová fráze, ale důkazem úspěchu společnosti Ceramex může být čerstvá modernizace pracoviště za více než dva miliony liber (58,4 milionu Kč). Zakoupené zařízení umí čistit použité filtry do kondice téměř nového dílu, ovšem za zlomek jeho ceny. A připomíná jedno z možných řešení patálií některých motoristů.

Připomeňme, že základní povinností DPF je zachytit mikroskopické částice nebo saze ve výfukových plynech dieselového motoru. Časem dochází k zanášení filtru, rychlost hromadění částic závisí na jízdním stylu řidiče a na konstrukci motoru. Četnost výskytu usazenin je ovlivněna aditivy v oleji, má na ni vliv stav vstřikovačů, žhavicích svíček, EGR ventilu, turbodmychadla a také nastavení řídicích algoritmů pohonné jednotky.

Když množství sazí dosáhne kritické úrovně (asi 45 % maxima), vypálí se v procesu nazvaném pasivní či aktivní regenerace. Pasivní čištění probíhá automaticky, ale pouze když teplota výfukových plynů dosáhne přibližně 600 °C, což je obvykle dosaženo cestou po dálnicích a kvalitních silnicích, kde je možné udržet konstantní otáčky motoru nad 2 000 ot./min. Aktivní regenerace proběhne v případě, že pasivní systém nelze vzhledem k jízdnímu stylu aktivovat a v DPF se hromadí zachycené látky. V takovém okamžiku zasáhne řídicí jednotka dodatečným vstřiknutím paliva pro zvýšení teploty výfukových plynů, zvýší se otáčky motoru a je cítit spálenina.

Během procesu regenerace se saze promění v popel, který z filtru v určité míře nikdy nezmizí. Často se o tom nemluví, ale může se stát problémem vznětových motorů už s nájezdem okolo 130 tisíc kilometrů. Takový filtr už nelze vyčistit přímo ve voze, je možné jej vyměnit za nový, nebo jej nechat renovovat. Ignorace tohoto obávaného prvku výfukové soustavy se nemusí vyplatit a může přinejmenším znamenat nemožnost absolvovat s vozem pravidelnou technickou kontrolu, později ale může zničit i celý filtr.

V případě zničení DPF ignorací péče o něj může být jediným řešením kompletní výměna, která v autorizovaném servisu může stát i více než 100 tisíc Kč. To představuje do budoucna problém hlavně na trhu ojetin, kdy se náhrada DPF může stát dražším než samotné vozidlo. A trable s filtry nejsou výjimečné.

Britský Autocar cituje problémy hlášené čtenáři, kteří si s DPF užili své. Patří mezi ně Julian Fack, majitel Porsche Macan s dieselovým motorem. Signalizace problému obnovení filtru přicházela opakovaně zhruba každých 9 600 kilometrů, z toho dvakrát SUV přešlo do nouzového stavu a byla nutná pomoc autoservisu. „Auto upozorní o závadě asi minutu před nouzovým režimem. V té době musí začít regenerační proces, který zahrnuje desetiminutovou jízdu rychlostí necelých 60 km/h při vytočeném motoru na 2 000 otáček za minutu,“ říká. Pokud nestihne na výzvu vozu zreagovat, servis jej nemine.

Jiný motorista Nick Wilson koupil nový Land Rover Discovery Sport v březnu roku 2017, jen aby auto prodal za 18 měsíců a po ujetí 60 tisíc kilometrů. Přestalo ho bavit navštěvovat servis kvůli výměně olejové náplně motoru. Prodejce podmiňoval delší interval vykonáváním kratších jízd, ale Wilson potřeboval objíždět dlouhé trasy po celé zemi. Později zjistil, že frekvence návštěv servisních techniků mají méně společného s jeho stylem jízdy a více souvisí s problémovým ředěním oleje u modelů Range Rover, Discovery a Evoque modelového roku 2016 až 17. Dokumentace automobilky popisuje častější potřebu výměny oleje kvůli nespálenému palivu v motorovém oleji, což je samo o sobě způsobeno větším než očekávaným počtem dílčích regeneračních cyklů DPF.

Řešením společnosti Land Rover bylo nabídnout majitelům dotčených vozidel olej a výměny filtrů zdarma, ale pouze během prvních 50 000 mil (80 467 kilometrů). „Vnímám, že jsem prodal auto se známou chybou,“ říká Wilson. Jeho zkušenost zdůrazňuje křehkou vzájemnou závislost současných systémů regulace emisí.

Osudy filtrů pevných částic v moderních dieselech jsou zjevně rozmanité a problémy některých majitelů připomínají, že případné „požadavky” vozu na provedení toho či onoho úkonu v rámci péče o něj není radno ignorovat. A pokud se filtr dostane do stavu, kdy jeho další údržba samotnými vnitřními procesy vozu není dostatečně účinná, pořád je možné jej nechat vyčistit u firem, jako je Ceramex.

Námi oslovené české autoservisy hovořily v případě běžných vozů a dvoulitrových dieselů o ceně okolo 15 000 Kč za veškeré operace spojené s vyčištěním, které by při dalším správném používání mělo znamenat další minimálně vysoké desítky tisíc najetých km bez komplikací. Není to málo peněz, pořád je to ale o dost méně než mnohem vyšší pěti- nebo i šestimístné cifry účtované za výměnu, kterou ignorace nutné údržby může způsobit. Zmíněná suma přes 100 tisíc Kč je spojená s výměnou na relativně obyčejném Opelu Insignia s dvoulitrovým dieselovým motorem...


Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 1 - Jak konci obavane DPF filtry 01Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 2 - Jak konci obavane DPF filtry 02Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 3 - Jak konci obavane DPF filtry 03Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 4 - Jak konci obavane DPF filtry 04Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 5 - Jak konci obavane DPF filtry 05Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 6 - Jak konci obavane DPF filtry 06Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 7 - Jak konci obavane DPF filtry 07Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 8 - Jak konci obavane DPF filtry 08Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 9 - Jak konci obavane DPF filtry 09Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 10 - Jak konci obavane DPF filtry 10Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 11 - Jak konci obavane DPF filtry 11Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 12 - Jak konci obavane DPF filtry 12Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 13 - Jak konci obavane DPF filtry 13Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 14 - Jak konci obavane DPF filtry 14Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 15 - Jak konci obavane DPF filtry 15Konce filtrů pevných částic v dieselech: Fatálním problémům lze obvykle předejít - 16 - Jak konci obavane DPF filtry 16
Filtry pevných částic nepřímo zavedla Evropská unie, která požadovala, aby auta produkovala minimum karcinogenních škodlivin. Je to ušlechtilý záměr, nejde ale o minci s jednou stranou, s filtry se motoristé potýkají stále častěji a je dobré vědět, jak problémům předcházet

Inspirace: Autocar

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše