Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Láká vás levný provoz elektromobilů? Pozor na to, už teď na ně padají nové daně
2.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají. A když ho lapnou do sítě elektromobilu a nebo hybridu, zatíží ho dodatečnými poplatky. Protože žil málo zdaněn.
Neuplyne pomalu ani týden, aby některá země či alespoň metropole nepřišla s plánem, jak ze silnic dostat vozy poháněné pouze spalovacím motorem. Není přitom již ani tak důležité, zda jde o benzinové či dieselové ústrojí, emise CO2 těchto agregátů podle politiků a úředníků zkrátka přispívají ke „globální změně klimatu”, vymírání ledních medvědů, úbytku travnatého porostu a možná i rozmachu islámského terorismu. Na jejich místo jsou proto všemi možnými prostředky tlačeny elektrické a hybridní jednotky.
Vozy s alternativním zdrojem pohonu jsou tedy zvýhodňovány nejen při pořízení, kdy státy přicházejí s vyššími či nižšími dotacemi, tak během samotného provozu, neboť jsou jim odpouštěny kupříkladu poplatky za parkování, mohou využívat věčně prázdných pruhů pro autobusy a taxíky, v řadě zemí navíc jejich majitelé nemusí platit kupříkladu silniční daň. Zdá se tedy, že koupě těchto aut je jen a pouze pozitivem, v delším časovém horizontu ale podobné výhody vypadají spíše jako zpěv pro lapaného ptáčka.
Americký stát Michigan totiž už dříve uvedl v platnost poplatek, který řeší nižší resp. žádnou spotřebu pohonných hmot hybridů a elektromobilů. Stejně jako u nás je i ve Státech součástí cen benzinu a dieselu daň, která obohacuje vládní rozpočet. Čím nižší je spotřeba - zejména ta reálná - tím méně financí do státní kasy teče. Politici by mohli být rádi, však takto „platí” za krásnější svět, jenže... smrdí jen kasa bez peněz, zjevně více než mrtvý lední medvěd.
Příslušný zákon tak majitelům hybridů a elektromobilů přikázal platit vyšší silniční daň než platí lidé, kteří jezdí s vozy s konvenčním pohonem. A protože to nebyla dostatečná záplata, přichází pro letošní rok další poplatky - ty budou nově součástí platby za registraci každého vozu. Za tu lidé standardně hradí 120 USD (cca 3 100 Kč), majitelé hybridů vážících méně než 3 630 kilogramů s bateriemi o kapacitě přes 4 kWh k ní však musí připlatit dalších 30 USD (780 Kč). V případě elektromobilů je pak poplatek ještě vyšší, přičemž opětovně je mezí hmotnost 3 630 kilogramů. Pod ní se platí dodatečných 100 dolarů (2 590 Kč), nad ní 200 dolarů. Kromě toho se i na tyto vozy vztahuje daň z benzinu ve výši 35 USD (910 Kč), jež je v případě hybridů poloviční. Na rozdíl od registrace vozidla jde přitom o roční poplatek, nikoliv o doživotní platbu.
Nejde přitom o poslední nárůst, dle inovované legislativy totiž budou majitelé hybridů a elektromobilů platit o 2,50 USD, respektive 5 USD (65 Kč, resp. 130 Kč) více za každý cent, o jaký se zvýší běžná daň z paliv. Ta má ročně růst minimálně o 5 procent. Je to celé trochu bizarní Michigan ale není jediným místem, kde jsou nyní majitelé hybridů a elektromobilů „trestáni“ za svá předchozí rozhodnutí, k nimž byli naopak motivováni. Jen v USA mají podobné zákony státy Wyoming, Colorado, Nebraska, Missouri či Georgia.
Ve výsledku zde tak máme počátek stavu, na který jsme mnohokrát upozorňovali a k němuž se mohl dopracovat každý člověk obyčejným selským rozumem. Státy zkrátka mají své rozpočty a ty musejí svou příjmovou část z něčeho pokrýt. Automobilisté jsou tradičně dobrou dojnou krávou a když začnou dávat měně „mléka” než dříve tradičním způsoby, bude třeba „přidojit” jinde. Pokud se tedy nyní těšíte na levnější provoz elektrických aut do budoucna, netěšte se, nedojde k němu. Však už aktuální, jistě drobné výpadky v příjmech rozpočtu způsobené nepatrným podílem elektrických aut na celkovém odbytu, jsou na některých místech neprodleně látány...
Toyota Prius počítá s bateriemi o kapacitě 1,4 kWh, od poplatku je tedy osvobozena. Alespoň prozatím, do budocna se ovšem i tato výjimka dozajista změní
Zdroj: Detroit Free Press
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva