Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery
4.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
S omezovači rychlosti to Francouzům zatím nevychází, a tak zkouší jiný, znovu jistě ušlechtilý nápad - učinit v autech povinnými alespoň palubní kamery.
Francie neplatí zrovna za svobodnou zemi a situace na silnicích tomu odpovídá. Země je prošpikována tisíci stacionárních radarů, úsekových měření a v poslední době i dříve nevídaným měřením z neoznačených aut. Řidičům je přikazováno všechno možné i nemožné včetně alkoholtesterů v autech a když se proti razantní represi začnou bránit pouhou komunikací mezi sebou samými, úřady se snaží zakázat i tu. Těžko říci, kdo je v tomto souboji aktuálně na koni, utahování šroubů ze strany francouzských úřadů ale provedenými kroky dozajista neskončí.
Už předloni jsme vás informovali o celém balíčku dalších chystaných opatření, mezi kterými se objevoval i systém zvaný Lavia (Limitateur s'adaptant à la vitesse autorisée - omezovač rychlosti přizpůsobující se rychlostním limitům). Na roky mocně lobbovaný projekt ale zřejmě ani Francouzi stále nejsou připraveni, a tak se nasazení povinných omezovačů rychlosti odkládá. Na jakýsi mezikrok ale i tak dojít může - Paříž chce totiž, a to rovnou ve spolupráci s Bruselem („osa zla”?), zavést v autech povinné palubní kamery, které by sledovaly dění před vozem a možná i v jeho interiéru.
Tento týden o tom s odvoláním na své zdroje informoval francouzský Le Figaro. Cíl tohoto návrhu je pochopitelně ušlechtilý - přesněji dokumentovat dění v okolí vozu a záznam použít v případě nehody pro snazší určení jejího viníka. Zatím není jasné, zda budou milovníci žabích stehýnek požadovat i sledování dění uvnitř vozu, neboť také to může mít na vznik nehody zásadní vliv, předpokládáme ale, že s ohledem na o poznání větší kontroverznost takového požadavku (interiér auta bude za soukromou záležitost považovat kde kdo) se této záležitosti alespoň v první fázi raději vyhnou.
Je to tedy dobrý nápad? Z jistého úhlu pohledu pochopitelně ano. Záznam z palubní kamery je nesporně dobrým důkazem pro určení pravého viníka případné nehody a dle častých, někdy úsměvných, jindy šťastných a někdy poněkud bizarních videomomentek z ruských silnic můžeme vidět, že se na některých místech kamery staly právě z tohoto důvodu něčím docela běžným. Jenže čistě z vůle řidičů. A jsme přesvědčeni, že v této rovině musí celá věc zůstat i na jakémkoli jiném místě světa.
Pokud se někdo obává následků nařčení jiných ze zavinění nehody, kterou ve skutečnosti nezpůsobil, může si takovou kameru pořídit a se záznamy nakládat dle svého uvážení. Třeba je vystavovat na Youtube. V momentě, kdy se z dané věci stane povinnost, pomůže to navíc leda výrobcům takových zařízení a pochopitelně státnímu aparátu. Návrh Francie předem počítá s tím, že k záznamům by mohla volně přistupovat policie a dokážeme si docela dobře představit jejich úplně jiné a pro stát mnohem účelnější využití - kupříkladu k dokazování banálních přestupků.
Jistě můžete předem namítat, že kamera se dá vypnout, záznamy mazat atp., ale jako by něco podobného nešlo udělat třeba s... registrační značkou. Jakmile bude uzákoněna povinnost kamery používat a záznamy z nich po nějakou dobu uchovávat, není nejmenší problém porušení této povinnosti spojit třeba s ročním zákazem řízení. To se pak bude o svou kameru každý starat jako o oko v hlavě, protože kdyby záznam z ní chtěli policisté použít třeba jako důkaz vašeho přejetí plné čáry, odešli byste bez uloženého záznamu předchozí jízdy s ještě horším trestem než za samotný přestupek...
Obáváme se, že tohle má velkou šanci projít a že půjde o „dobrý” mezikrok na cestě k černým skříňkám, omezovačům rychlosti a podobným zvěrstvům. My jsme nadále přesvědčeni, že tohle není sféra, do které by stát měl jakékoli právo zasahovat a musí zůstávat na rozhodnutí každého řidiče, zda si záznam své jízdy pořídí a jak s ním naloží. Pokud se chcete modlit, aby i tohle spadlo pod stůl, máte čas do jara příštího roku - do té doby bude EU s Francií provádět výzkum, do jaké míry může toto opatření přispět bezpečnosti silničního provozu. Věříme, že závěr bude znít „hodně”, jen nám někdo bude muset příští léto vysvětlit, jak vlastně. Že by strachem z možného pozdějšího prohlížení „záznamu vlastních nepatřičností”? O tom se ale citovaný záměr francouzské vlády vůbec nezmiňuje...
Na trhu je nabízena řada palubních kamer. Kdo o ně má zájem, nechtě si je koupí, stát do jejich používání nemá co mluvit
Zdroj: Le Figaro, Foto: výrobci kamer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva