Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery

S omezovači rychlosti to Francouzům zatím nevychází, a tak zkouší jiný, znovu jistě ušlechtilý nápad - učinit v autech povinnými alespoň palubní kamery.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery

4.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S omezovači rychlosti to Francouzům zatím nevychází, a tak zkouší jiný, znovu jistě ušlechtilý nápad - učinit v autech povinnými alespoň palubní kamery.

Francie neplatí zrovna za svobodnou zemi a situace na silnicích tomu odpovídá. Země je prošpikována tisíci stacionárních radarů, úsekových měření a v poslední době i dříve nevídaným měřením z neoznačených aut. Řidičům je přikazováno všechno možné i nemožné včetně alkoholtesterů v autech a když se proti razantní represi začnou bránit pouhou komunikací mezi sebou samými, úřady se snaží zakázat i tu. Těžko říci, kdo je v tomto souboji aktuálně na koni, utahování šroubů ze strany francouzských úřadů ale provedenými kroky dozajista neskončí.

Už předloni jsme vás informovali o celém balíčku dalších chystaných opatření, mezi kterými se objevoval i systém zvaný Lavia (Limitateur s'adaptant à la vitesse autorisée - omezovač rychlosti přizpůsobující se rychlostním limitům). Na roky mocně lobbovaný projekt ale zřejmě ani Francouzi stále nejsou připraveni, a tak se nasazení povinných omezovačů rychlosti odkládá. Na jakýsi mezikrok ale i tak dojít může - Paříž chce totiž, a to rovnou ve spolupráci s Bruselem („osa zla”?), zavést v autech povinné palubní kamery, které by sledovaly dění před vozem a možná i v jeho interiéru.

Tento týden o tom s odvoláním na své zdroje informoval francouzský Le Figaro. Cíl tohoto návrhu je pochopitelně ušlechtilý - přesněji dokumentovat dění v okolí vozu a záznam použít v případě nehody pro snazší určení jejího viníka. Zatím není jasné, zda budou milovníci žabích stehýnek požadovat i sledování dění uvnitř vozu, neboť také to může mít na vznik nehody zásadní vliv, předpokládáme ale, že s ohledem na o poznání větší kontroverznost takového požadavku (interiér auta bude za soukromou záležitost považovat kde kdo) se této záležitosti alespoň v první fázi raději vyhnou.

Je to tedy dobrý nápad? Z jistého úhlu pohledu pochopitelně ano. Záznam z palubní kamery je nesporně dobrým důkazem pro určení pravého viníka případné nehody a dle častých, někdy úsměvných, jindy šťastných a někdy poněkud bizarních videomomentek z ruských silnic můžeme vidět, že se na některých místech kamery staly právě z tohoto důvodu něčím docela běžným. Jenže čistě z vůle řidičů. A jsme přesvědčeni, že v této rovině musí celá věc zůstat i na jakémkoli jiném místě světa.

Pokud se někdo obává následků nařčení jiných ze zavinění nehody, kterou ve skutečnosti nezpůsobil, může si takovou kameru pořídit a se záznamy nakládat dle svého uvážení. Třeba je vystavovat na Youtube. V momentě, kdy se z dané věci stane povinnost, pomůže to navíc leda výrobcům takových zařízení a pochopitelně státnímu aparátu. Návrh Francie předem počítá s tím, že k záznamům by mohla volně přistupovat policie a dokážeme si docela dobře představit jejich úplně jiné a pro stát mnohem účelnější využití - kupříkladu k dokazování banálních přestupků.

Jistě můžete předem namítat, že kamera se dá vypnout, záznamy mazat atp., ale jako by něco podobného nešlo udělat třeba s... registrační značkou. Jakmile bude uzákoněna povinnost kamery používat a záznamy z nich po nějakou dobu uchovávat, není nejmenší problém porušení této povinnosti spojit třeba s ročním zákazem řízení. To se pak bude o svou kameru každý starat jako o oko v hlavě, protože kdyby záznam z ní chtěli policisté použít třeba jako důkaz vašeho přejetí plné čáry, odešli byste bez uloženého záznamu předchozí jízdy s ještě horším trestem než za samotný přestupek...

Obáváme se, že tohle má velkou šanci projít a že půjde o „dobrý” mezikrok na cestě k černým skříňkám, omezovačům rychlosti a podobným zvěrstvům. My jsme nadále přesvědčeni, že tohle není sféra, do které by stát měl jakékoli právo zasahovat a musí zůstávat na rozhodnutí každého řidiče, zda si záznam své jízdy pořídí a jak s ním naloží. Pokud se chcete modlit, aby i tohle spadlo pod stůl, máte čas do jara příštího roku - do té doby bude EU s Francií provádět výzkum, do jaké míry může toto opatření přispět bezpečnosti silničního provozu. Věříme, že závěr bude znít „hodně”, jen nám někdo bude muset příští léto vysvětlit, jak vlastně. Že by strachem z možného pozdějšího prohlížení „záznamu vlastních nepatřičností”? O tom se ale citovaný záměr francouzské vlády vůbec nezmiňuje...


Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 1 - Onboard kamera auto 01Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 2 - Onboard kamera auto 02Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 3 - Onboard kamera auto 03Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 4 - Onboard kamera auto 04Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 5 - Onboard kamera auto 05Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 6 - Onboard kamera auto 06Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 7 - Onboard kamera auto 07Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 8 - Onboard kamera auto 08Le Grand Frère: po omezovačích zkusí Francie prosadit povinné palubní kamery - 9 - Onboard kamera auto 09
Na trhu je nabízena řada palubních kamer. Kdo o ně má zájem, nechtě si je koupí, stát do jejich používání nemá co mluvit

Zdroj: Le Figaro, Foto: výrobci kamer

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.