Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Letní kolony na silnicích vznikají často úplně zbytečně, může za ně jediná chyba
28.7.2018 | Mirek Mazal
V těchto dnech není problém narazit na silnicích a dálnicích na kolony, které nejsou způsobeni uzavírkami ani nehodami. Prostě moc aut? Ne tak docela, i tak jim lze zabránit.
Od stolu se těžko popisuje zoufalost řidičů, kteří v tuto chvíli smutně stojí na některé z ucpaných silnic. Bezradnost je nekonečná a člověku nezbude nic jiného, než hypnotizovat auta před sebou, aby se konečně pohnula z místa. Po nedobrovolném parkování se konečně kolona rozjede, ale frustrace úplně nezmizí. Nikde totiž nebyla žádná překážka, který by kolonu mohla způsobit. Jak je to možné?
Na silnicích vznikají zácpy bez nehod či uzavírek kvůli řidičům, kteří neumí odhadnout okolní provoz. Začíná to u nedodržení rozumného odstupu, aby člověk nemusel zbrkle reagovat na každou změnu rychlosti. Hned v závěsu navazuje neschopnost plynule jet konstantní rychlostí. Tato chyba tvoří umělé zácpy na volných silnicích, protože řidiči nejsou schopni jet stálým tempem a na jakékoliv přibrzdění před nimi reagují o trochu intenzivnějším brzděním. Takto každý další řidič zpomalí trochu více, až ten poslední je nucen zastavit na místě a nenáviděná situace je na světě.
Zbytečné zdržení obtěžovalo i lidi z Fordu a snažili se najít jeho řešení. Shodli se, že tento problém je způsoben hlavně řidiči, kteří často brzdí, aby udrželi rafičku raději pod rychlostním limitem. Bezdůvodné zpomalování je způsobeno špatnými jízdními návyky, kam jednoznačně patří špatné odměření vzdálenosti a nesprávný odhad dopravní situace.
Celý problém tak dokáže vyřešit už jedna věc - ACC a jeho používání. Nejde o tabletku proti kašli, ale adaptivní tempomat. Systém pomocí radaru v přední části vozu automaticky udržuje zvolenou vzdálenost a samostatně reguluje rychlost vozidla, čímž eliminuje náhlé brzdění. Známá věc, která se pomalu dostává i do nižších výbav nejen Forů. Odborníci si myslí, že kdyby všechny automobily jezdily s aktivovaným adaptivním tempomatem, umělé dopravní zácpy by se staly věcí minulosti.
Tvrzení se opírá o praktický test. Společnost provedla testy na uzavřené trati s 36 řidiči s použitím ACC a bez aktivace této technologie. I když jen jeden z trojice řidičů využil moderní systém, provoz byl podstatně plynulejší. Ford k tomu říká: „Během demonstrací byly testovány 3 pruhy po 12 vozidlech na uzavřeném vysokorychlostním oválu, který simuloval silnici. Vodicí vozidla v každém pruhu zpomalovala z 97 km/h na 64 km/h a tím napodobovala dopravní problémy. Bez ACC řidiči brzdili stále více, což vedlo k brzdné vlně s pozitivní zpětnou vazbou.“
Ne každý se může nechat vést za pomoci samočinného zařízení, ale z výše popsaného je zjevné, že stačí mít dostatečný přehled o dění před vozidlem, jet plynule a rozumné chování nahradí jakoukoliv přídavnou funkci. Zrovna v současně rozkopaném Česku se každá ušetřená minuta v koloně hodí, takže... zkusme jezdit aspoň tak plynule jako počítače a bude lépe.
Ford v reklamním videu ukazuje, jak ACC umí držet stejnou rychlost a zbytečné nebrzdí. Tím se minimalizuje vznik bezdůvodných štrúdlů aut
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 8 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 9 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 11 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
dnes - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.07. 23:59 - abgx1
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.