Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik

Francouzský výrobce pneumatik Michelin je bezesporu jeden z největších světových výrobců pneumatik všech druhů. Není proto divu, že jako první zareagoval na chystané směrnice EU a zároveň představil směr, kterým se bude ubírat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik

26.7.2010 | David Siegl | Přidat příspěvek

Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzský výrobce pneumatik Michelin je bezesporu jeden z největších světových výrobců pneumatik všech druhů. Není proto divu, že jako první zareagoval na chystané směrnice EU a zároveň představil směr, kterým se bude ubírat.

V dnešní době nejrůznějších průzkumů a nejrozmanitějších statistik, které vám prakticky každý výrobce dokáže sypat z rukávu na počkání, se Michelin rozhodl zvolit poněkud odlišnější způsob prezentace. Místo obligátní porce informacemi a tabulkami nabitých tiskovin, jsem s nadšením přijal pozvání do německého Berlína, na názornou prezentaci nejnovějších výsledků. Důvěryhodnost celé akce navíc silně podporovala skutečnost, že testy prováděné nezávislou kontrolní skupinou TÜV SÜD, probíhaly v testovacím areálu ADAC. Což je samo o sobě, běžně nemyslitelné spojení. O to větší překvapení bylo, když jsme byli namísto obligátního okoukávání vyzváni, abychom se několika vybraných testů přímo účastnili.

Po nedlouhé prezentaci a několika šikovných interaktivních kvízů na procvičení všeobecných poznatků o základních principech pneumatik, následovala reálná zkouška. Jinými slovy, po teorii přichází praxe, která neoddělitelně souvisela s vlastnostmi, na než Michelin klade důraz. Jedná se o bezpečné brzdění na mokru, dlouhá životnost a úspora paliva.

První test se týkal bezpečnosti, neboli maximální brzdění na mokrém povrchu. K tomu byli připraveny tři testovací vozy Mercedes Benz třídy E a každé vozidlo bylo vybaveno sadou pneumatik jiného výrobce, ale ve stejné kategorii. V autě se pak nacházelo měřící zařízení, které ukazovalo průběh decelerace z rychlosti 85 km/h na velmi mokrém povrchu. Rozdíly v účinnosti sady MICHELIN Pilot Sport 3, oproti ostatním se projevily prakticky okamžitě. Ať už se tedy jednalo o vlastní pocit při brzdění, nebo samotná délka brzdné dráhy, Michelin prošel na výbornou.


Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 1 - michelin_berlin_2010_12Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 2 - michelin_berlin_2010_14Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 3 - michelin_berlin_2010_13Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 4 - michelin_berlin_2010_15Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 5 - michelin_berlin_2010_16Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 6 - michelin_berlin_2010_17

Zatímco výsledky prvního testu se s každým řidičem mírně odlišovaly, druhá disciplína sázela na kouzlo jednoduchosti. Životnost pneumatiky totiž souvisí s mírou valivého odporu. V testu proto čekaly tři stejně zatížené modely VW Golf 6 a opět každé s odlišnou sadou pneumatik. Po usednutí za volant přišlo úsměvné vysvětlení. Po společném odstartování, totiž všechny tři posádky bez nastartování odjistily ruční brzdu a vyvýšená rampa se už postarala o zbytek. Výsledek byl snad ještě překvapující, protože zde už nebyl faktor, jenž by mohl ovlivnit výsledek (viz foto).

Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 7 - michelin_berlin_2010_02Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 8 - michelin_berlin_2010_04Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 9 - michelin_berlin_2010_05

Mezitím se vrátily testovací jezdci společnosti DEKRA, kteří po celou dobu předchozích testů, kroužili po vytyčené trase v okolí. Výsledkem pak byla názorná ukázka kladného vlivu technologie MICHELIN ENERGY Saver vlivu pneumatik na spotřebu paliva.

Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 10 - michelin_berlin_2010_07Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 11 - michelin_berlin_2010_08Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 12 - michelin_berlin_2010_09Michelin 2010: nové standardy na poli pneumatik  - 13 - michelin_berlin_2010_10

Značka Michelin se zaměřuje na výrobu pneumatik, které poskytují vynikající výkon ve třech neoddělitelných oblastech. Vývoj nových pneumatik se proto vždy soustředí na snížení spotřeby pohonných hmot, zajištění bezpečnosti společně s vynikajícím výkonem, při větším počtu najetých kilometrů. To je také důvod proč Michelin investuje 5% veškerých zisků zpět do vývoje. S částkou téměř 500 milionů eur si společnost drží prvenství na poli výrobních inovací ve výrobě pneumatik. Kromě ukázky vlastních vysokých standardů a poskytování výkonu ve třech klíčových oblastech, výrobce současně představuje způsob, jak aktivně reaguje na nadcházející změny v globálním automobilovém průmyslu.

Nové značení pneumatik

Začátekem listopadu 2012 evropské předpisy stanoví, že pneumatiky všech osobních automobilů musí disponovat (před i po prodeji) štítkem, který ponese tři druhy informací:

1 - dopad pneumatiky na účinnost pohonných hmot
2 - schopnost brzdění na mokrých površích
3 - vnější hlučnost

Kromě poskytování srozumitelnějších informací pro koncového spotřebitele, má nové označení ještě jeden důležitý cíl: pneumatiky musí splňovat minimální prahové hodnoty ve všech třech oblastech výkonu na výstupní etiketě, nebo jim nebude povolen prodeji.

Na základě toho, co je dnes známo, je aktuálně na trhu celých 30 % pneumatik, které již v roce 2012 nebude možné prodávat. Pokud totiž nesplní jeden ze tří minimálních energetických požadavků, měly být staženy z trhu. Požadované normy navíc budou čím dál více přísnější. Pokud by se nezměnila současná situace, tak v roce 2016 by 70 % dnes prodávaných pneumatik nebylo možné prodávat.

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše