Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak zcela zamezit mlžení čelního skla zevnitř? Tento trik opravdu funguje
15.1.2018 | Petr Miler
V chladnějších, vlhkých dnech, jako je ten dnešní, je to častá nepříjemnost. Sednete do auta, nastartujete a nikam nejdete, protože čelní sklo se zamlží. Nemusí to tak být.
Je to potíž, kterou dobře zná každý, kdo alespoň čas od času řídí auto. Přijdete k němu za chladného rána, za deště, s botami od sněhu nebo klidně i během jízdy jen vypnete chvíli nečištěnou klimatizaci a stane se to - zamlží se vám čelní okno nebo klidně i ta boční. Pokud už tedy nejsou zamlžená v momentě, kdy do vozu usednete.
Je to pochopitelně nepříjemné, neboť výhled z auta je kvůli tomu značně omezený, pokud je vůbec nějaký. Už dříve jsme mluvili o způsobech, jak minimalizovat zamlžování během stání a existuje také vědecky podložený způsob, jak odmlžení urychlit, ve druhém zmíněném případě ale pořád řešíme až následek, neodstraňujeme samotný problém. A v tom prvním odstraňujeme jen jeho část, neboť toto nevyřeší ani vaše mokré oblečení, ani vlhkost v klimatizaci, ani nic podobného.
Chtělo by to způsob, jak mlžení zcela zamezit. Aby to prostě nešlo, ať už je příčinou cokoli. A jakkoli to může znít neuvěřitelně, skutečně existuje. Objeven snad náhodou u koupelnových zrcadel, celý trik spočívá v nanesení pěny či gelu na holení na sklo. Stačí vzít starý (suchý) hadr a pěnu nanést na sklo v tenké vrstvě. A pak něčím jemnějším, třeba čistým ručníkem nebo utěrkou z mikrovlákna, vše co nejlépe rozleštit. To je celé.
Se značnou nedůvěrou jsem tuto věc zkusil osobně a musím říci, že je skutečně účinná, naprosto dokonale. Použil jsem gel na holení od jisté „profláklé” značky začínající na G (stejně by ale měl fungovat jakýkoli, který používáte), nanesl a rozleštil. Je to práce na pár minut a na skle nezůstane nic, co by tyto hrátky připomínalo. Lichá je i obava, že poté na skle snáze ulpívají nečistoty - neděje se to. Máte před sebou prostě normální čelní sklo, „akorát” se nemlží.
Skutečně nepoznáte, co to je zamlžené sklo pod vrstvou sněhu, nepoznáte, co je to mlžící se sklo kvůli rozpouštějícímu se sněhu z bot, co je to špatný výhled poté, co po čase vypnete zbytečnou klimatizaci. Prostě zamlžené čelní sklo je rázem minulostí.
Pokud se ptáte, jak dlouho tato úprava vydrží být účinná, pak jde o pár týdnů. Asi bude záležet na vnějších klimatických podmínkách, ale v podmínkách, které panují nyní, stačí sklo ošetřit asi jednou za měsíc. To nemá daleko k času, za který si sklo tak jako tak řekne o vyčištění, takže to není mnoho práce navíc. A výsledek za to stojí - kdo poznal, co to je ráno chvátat do práce a složitě odmlžovat sklo (hlavně v zimě to i klimatizaci docela trvá, má jen suchý vzduch, ne teplý), změnu k lepšímu ocení
Po této zkušenosti mě pochopitelně zajímalo, jak je vůbec možné, že taková banalita umí takové divy. Na internetu se většinou dočtete nic nebo teorie, že v gelu na holení je cosi hydrofobního, co vzdušné vlhkosti nedovolí na sklu ulpět a kondenzovat. To se mi ale moc nezdálo, a tak jsem se zeptal vědecky trochu zdatnějšího přítele, který mi to vysvětlil.
Potření skla pěnou či gelem na holení nezmění na ulpívání a kondenzaci vzdušné vlhkosti vůbec nic, pouze látky obsažené v prostředcích na holení způsobí, že se na skle přestanou vytvářet drobounké kapičky, které vnímáme jako mlhu, protože jedna každá způsobuje značný lom světla. Voda na skle tedy kondenzuje dále, jen místo toho, aby vytvořila miliony drobounkých kapiček, vytvoří tenounký mokrý film, který okem nejsme schopni vnímat.
Změna je tedy i faktická, v jistém slova smyslu je ale výsledkem jen změna vnímání velmi podobného stavu. Pokud máte s tímto zlepšovákem nějaké zkušenosti - třeba jste přišli na to, jak jej dále zlepšit a třeba neopakovat tak často - sem s nimi v diskuzi. Níže si případně můžete prohlédnout pokus ChrisFixe, který takto zkoušel různé způsoby ošetření - žádná z „babských rad” ale nefunguje zdaleka tak dobře obyčejné „rozpatlání” pěny nebo gelu na holení...
Zde můžete na jednom americkém experimentu vidět, jak ošetření pěnou či gelem na holení působí. Levá část sklad byla ošetřena, pravá nikoli. Když pak pod sklo postavíte kelímek s horkým nápojem, ošetřená půlka skla se nemlží, zatímco neošetřená ano
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva