Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá

23.11.2016 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Auta se zvětšují, ale parkovací místa zůstávají stále stejná. To znamená rychle rostoucí počet nehod na parkovištích, říká pojišťovna.

Máte někdy dojem, že parkovací místa jsou stavěná pro Škody 120 či Trabanty a že se tam člověk s běžným moderním autem nemůže vejít? Jistě nejste sami - do příliš malých parkovacích míst se stále větší auta prostě nevejdou, a tak se na parkovištích stává čím dál více drobných dopravních nehod.

Pojišťovna Accident Exchange uvádí, že jen za uplynulých 12 měsíců na parkovištích Velké Británie lidé poškodili auta svá či jiných za 1,4 miliardy liber, tedy asi 44,3 miliardy korun. Není to ale vinou jen nepozorných či neumělých řidičů, nýbrž faktu, že auta jsou čím dál větší. Toto číslo tvoří téměř 31 % pojistných událostí u téhle společnosti a situace u nás nebude jiná - většina parkovišť je stavěná poodle normy z konce 80. let, část podle ještě starší.

Průměrné parkovací místo je v Británii dlouhé 4,8 metru a široké 2,4 metru, ovšem do tohoto prostoru se na délku nevejde obrovská spousta i normálních aut, nejen SUV či luxusních limuzín typu Mercedesu třídy S. Ford Mondeo měří 4 871 mm, Opel Insignia je dlouhý 4 842 mm, a to jsou jen dva případy z mnoha.

Společnost National Car Parks (NCP), která v Británii provozuje síť parkovišť, oznámila, že bude zvětšovat místa na svých parkovištích v Londýně, Manchesteru a Bournemouthu. Bude to ovšem na úkor počtu parkovacích míst, ppochopitelně, další prostory k parkovištím přidány nebudou, a řidiči tak zaparkují pohodlněji, ale místo najde méně z nich.

Samozřejmě, ne všichni s takovým krokem souhlasí. Doug Parr z britské pobočky Greenpeace je jedním z oponentů. "Vytváření více místa pro velké polykače paliva na úkor ostatních aut je opak toho, co bychom měli dělat. Potřebujeme přehodnotit dopravní infrastrukturu tak, aby ti, kteří zvolí správně z hlediska našeho zdraví a životního prostředí, benefitovali, nikoliv byli penalizováni," uvedl na adresu plánů NCP.

Myslí-li penalizací snížení počtu parkovacích míst, má zcela jistě pravdu, ovšem taková změna je negativní pro všechny motoristy bez rozdílu, ne jen pro ty, kteří mají malá auta. Nic jiného nás nenapadá, zvětšení rozměrů parkovacích míst je přínosem pro všechny, i s malým autem se parkuje lépe, má-li člověk víc prostoru.

Česká parkovací místa mají v případě kolmého stání dle normy rozměry minimálně 5 x 2,5 metru; záleží také, jestli je na jeho konci obrubník nebo zeď. Ani tyhle rozměry ale nejsou na kdovíjaké vyskakování, což ví zejména ti, kteří jezdí grand tourery, kabriolety, kupé či třídveřovými hatchbacky - obecně vozy s dlouhými dveřmi.

Samozřejmě, každé parkoviště je jiné podle toho, jak postupem času vznikala, u těch nových v ČR problémy nebývají - současná norma je v platnosti od roku 2011, kdy nahradila normu z roku 1988. Britská norma podle dostupných informací pochází z roku 1987.

Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá - 1 - prilis mala parkovaci mista uk ilu 01Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá - 2 - prilis mala parkovaci mista uk ilu 02Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá - 3 - prilis mala parkovaci mista uk ilu 03
Auta přerůstají parkovací místa, u nás naštěstí jen ta starší. Těch je ovšem většina

Zdroje: Accident Exchange, ČSN 73 6056

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše