Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá
23.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta se zvětšují, ale parkovací místa zůstávají stále stejná. To znamená rychle rostoucí počet nehod na parkovištích, říká pojišťovna.
Máte někdy dojem, že parkovací místa jsou stavěná pro Škody 120 či Trabanty a že se tam člověk s běžným moderním autem nemůže vejít? Jistě nejste sami - do příliš malých parkovacích míst se stále větší auta prostě nevejdou, a tak se na parkovištích stává čím dál více drobných dopravních nehod.
Pojišťovna Accident Exchange uvádí, že jen za uplynulých 12 měsíců na parkovištích Velké Británie lidé poškodili auta svá či jiných za 1,4 miliardy liber, tedy asi 44,3 miliardy korun. Není to ale vinou jen nepozorných či neumělých řidičů, nýbrž faktu, že auta jsou čím dál větší. Toto číslo tvoří téměř 31 % pojistných událostí u téhle společnosti a situace u nás nebude jiná - většina parkovišť je stavěná poodle normy z konce 80. let, část podle ještě starší.
Průměrné parkovací místo je v Británii dlouhé 4,8 metru a široké 2,4 metru, ovšem do tohoto prostoru se na délku nevejde obrovská spousta i normálních aut, nejen SUV či luxusních limuzín typu Mercedesu třídy S. Ford Mondeo měří 4 871 mm, Opel Insignia je dlouhý 4 842 mm, a to jsou jen dva případy z mnoha.
Společnost National Car Parks (NCP), která v Británii provozuje síť parkovišť, oznámila, že bude zvětšovat místa na svých parkovištích v Londýně, Manchesteru a Bournemouthu. Bude to ovšem na úkor počtu parkovacích míst, ppochopitelně, další prostory k parkovištím přidány nebudou, a řidiči tak zaparkují pohodlněji, ale místo najde méně z nich.
Samozřejmě, ne všichni s takovým krokem souhlasí. Doug Parr z britské pobočky Greenpeace je jedním z oponentů. "Vytváření více místa pro velké polykače paliva na úkor ostatních aut je opak toho, co bychom měli dělat. Potřebujeme přehodnotit dopravní infrastrukturu tak, aby ti, kteří zvolí správně z hlediska našeho zdraví a životního prostředí, benefitovali, nikoliv byli penalizováni," uvedl na adresu plánů NCP.
Myslí-li penalizací snížení počtu parkovacích míst, má zcela jistě pravdu, ovšem taková změna je negativní pro všechny motoristy bez rozdílu, ne jen pro ty, kteří mají malá auta. Nic jiného nás nenapadá, zvětšení rozměrů parkovacích míst je přínosem pro všechny, i s malým autem se parkuje lépe, má-li člověk víc prostoru.
Česká parkovací místa mají v případě kolmého stání dle normy rozměry minimálně 5 x 2,5 metru; záleží také, jestli je na jeho konci obrubník nebo zeď. Ani tyhle rozměry ale nejsou na kdovíjaké vyskakování, což ví zejména ti, kteří jezdí grand tourery, kabriolety, kupé či třídveřovými hatchbacky - obecně vozy s dlouhými dveřmi.
Samozřejmě, každé parkoviště je jiné podle toho, jak postupem času vznikala, u těch nových v ČR problémy nebývají - současná norma je v platnosti od roku 2011, kdy nahradila normu z roku 1988. Britská norma podle dostupných informací pochází z roku 1987.
Auta přerůstají parkovací místa, u nás naštěstí jen ta starší. Těch je ovšem většina
Zdroje: Accident Exchange, ČSN 73 6056
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva