Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na parkovištích se bourá stále častěji, jedna z hlavních příčin má přitom snadné řešení
10.1.2020 | Mirek Mazal
Následky nehod na parkovištích jsou vidět na spoustě automobilů a jejich jediná snadno řešitelná příčina vlastně nepřekvapí - auta rychle přerůstají možnosti parkovišť a normy na to nestíhají reagovat.
Drobné nehody na parkovištích jsou něčím tak obvyklým, že existuje hovorové označení pro jejich následky na autech - parkovací lišej. Karamboly v nízkých rychlostech se u obchodních center bohužel odehrávají zcela běžně a byť následky nebývají drastické, šrámy na karoserii každého nadšence zabolí u srdce. Je ale nutné se s nimi smířit jako s něčím, co k používání auta prostě patří?
Právě na tuto otázku se pokusila odpovědět studie německé pojišťovny DEVK, která zkoumala pozadí počet neustále rostoucího počtu škodních událostí z parkovišť za poslední roky. Že podle jejích klientů nese za poškození většinou vinu někdo jiný (celkem 84 % případů), je patrně spíše úsměvným důkazem nedostatku sebereflexe části pojištěných, realita bude nejspíše bližší 50 %, hlavní důvody vzniku škod jsou ale zajímavé.
Na veřejných parkovištích podle dat DEVK nejčastěji bourá, protože (více faktorů může vstupovat do hry současně):
• lidé nedávají pozor. Nepozornost má prsty v 66 % nehod a zřejmě se s tím nedá dělat nic,
• parkovací místa jsou příliš úzká s ohledem na velikost současných aut (56 % případů), právě tohle má relativně snadné řešení,
• stres a nebo spěch, které nedovolí věnovat parkování dostatek pozornosti (47 %), i s tím je těžké něco dělat,
• chyba řidiče (33 %), též neřešitelné, proto existuje pojištění,
• alkohol, drogy, únava a další externí faktory (16 %), které řešitelné jsou, ale nehrají už tak podstatnou roli.
DEVK říká, že hlavním řešitelným problémem jsou malá parkovací místa, do nichž se musí vejít stále větší auta. „Více než polovina Němců považuje parkovací místa za příliš úzká. Regulace federálních států vyžadují minimální šířku 2,3 metru, což bylo dobré před 45 lety. Dnešní auta jsou mnohem širší. Golf tehdy měl na šířku 1,6 metru, nyní zabírá o 20 centimetrů více,“ říká DEVK.
Pojišťovna doporučuje upravit normy na 2,5 metru, což je aktuální limit u nás (od roku 2011) a z vlastní praxe víme, že ani ten není dostačující, velikost aut roste v posledních letech raketovým tempem. Navíc ať bude norma pro nová parkoviště jakákoli, nic neudělá s těmi starými, kterých bude vždy naprostá většina. Pokud už máte něco za sebou a občas necháváte auto pod Národním divadlem v Praze, víte to nejlépe sami - parking, který byl ještě před 20 léty velmi dobře využitelný jakýmkoli normálním autem, je dnes vhodný akorát pro nejmenší vozy na trhu.
DEVK tedy navrhuje úpravu normy a její retrospektivní účinnost - ne všude bude reálné parkoviště změnit, na většině míst ale bude stačit přemalovat značení, což je věc, kterou jejich provozovatelné stejně čas od času dělají. V současné době se nám příhodnou jeví spíše šířka okolo 2,7 metru - stále více aut má i se zrcátky před 2 metry na šířku a má stále delší dveře. A ne každý parkuje, jak by měl.
Vše nakonec stvrzuje poslední závěr studie. Za současného stavu jsou oděrky z parkovišť tak běžné, že je spousta lidí ani neopravuje - ví, že přijdou další. Závěry konstatují, že téměř polovina poškození (48 %) není opravena vůbec. Kdyby byla vzácnější, lidé by jistě o svá auta pečovali lépe.


Auta se za poslední dekády zvětšila o tolik, že drobné či žádné zvětšení parkovacích ploch prostě nestačí. Právě kvůli nim pak vzniká spousta zbytečných parkovacích nehod
Zdroj: DEVK
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Trump a spol. dál ruší nařizování elektromobilů, aby snížili ceny aut. EU nemůže nereagovat, i kdyby nechtěla
před 2 hodinami
Japoncům se smáli, že předělali obyčejnou Hondu na americký muscle car, teď pro velký zájem znovu rozjíždí výrobu
před 4 hodinami
Korejci zlevnili své elektromobily o 200 tisíc Kč, aby je někdo kupoval, ale neděje se to. Prodeje padly až o 68 procent
před 5 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
včera
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
