Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na parkovištích se bourá stále častěji, jedna z hlavních příčin má přitom snadné řešení
10.1.2020 | Mirek Mazal
Následky nehod na parkovištích jsou vidět na spoustě automobilů a jejich jediná snadno řešitelná příčina vlastně nepřekvapí - auta rychle přerůstají možnosti parkovišť a normy na to nestíhají reagovat.
Drobné nehody na parkovištích jsou něčím tak obvyklým, že existuje hovorové označení pro jejich následky na autech - parkovací lišej. Karamboly v nízkých rychlostech se u obchodních center bohužel odehrávají zcela běžně a byť následky nebývají drastické, šrámy na karoserii každého nadšence zabolí u srdce. Je ale nutné se s nimi smířit jako s něčím, co k používání auta prostě patří?
Právě na tuto otázku se pokusila odpovědět studie německé pojišťovny DEVK, která zkoumala pozadí počet neustále rostoucího počtu škodních událostí z parkovišť za poslední roky. Že podle jejích klientů nese za poškození většinou vinu někdo jiný (celkem 84 % případů), je patrně spíše úsměvným důkazem nedostatku sebereflexe části pojištěných, realita bude nejspíše bližší 50 %, hlavní důvody vzniku škod jsou ale zajímavé.
Na veřejných parkovištích podle dat DEVK nejčastěji bourá, protože (více faktorů může vstupovat do hry současně):
• lidé nedávají pozor. Nepozornost má prsty v 66 % nehod a zřejmě se s tím nedá dělat nic,
• parkovací místa jsou příliš úzká s ohledem na velikost současných aut (56 % případů), právě tohle má relativně snadné řešení,
• stres a nebo spěch, které nedovolí věnovat parkování dostatek pozornosti (47 %), i s tím je těžké něco dělat,
• chyba řidiče (33 %), též neřešitelné, proto existuje pojištění,
• alkohol, drogy, únava a další externí faktory (16 %), které řešitelné jsou, ale nehrají už tak podstatnou roli.
DEVK říká, že hlavním řešitelným problémem jsou malá parkovací místa, do nichž se musí vejít stále větší auta. „Více než polovina Němců považuje parkovací místa za příliš úzká. Regulace federálních států vyžadují minimální šířku 2,3 metru, což bylo dobré před 45 lety. Dnešní auta jsou mnohem širší. Golf tehdy měl na šířku 1,6 metru, nyní zabírá o 20 centimetrů více,“ říká DEVK.
Pojišťovna doporučuje upravit normy na 2,5 metru, což je aktuální limit u nás (od roku 2011) a z vlastní praxe víme, že ani ten není dostačující, velikost aut roste v posledních letech raketovým tempem. Navíc ať bude norma pro nová parkoviště jakákoli, nic neudělá s těmi starými, kterých bude vždy naprostá většina. Pokud už máte něco za sebou a občas necháváte auto pod Národním divadlem v Praze, víte to nejlépe sami - parking, který byl ještě před 20 léty velmi dobře využitelný jakýmkoli normálním autem, je dnes vhodný akorát pro nejmenší vozy na trhu.
DEVK tedy navrhuje úpravu normy a její retrospektivní účinnost - ne všude bude reálné parkoviště změnit, na většině míst ale bude stačit přemalovat značení, což je věc, kterou jejich provozovatelné stejně čas od času dělají. V současné době se nám příhodnou jeví spíše šířka okolo 2,7 metru - stále více aut má i se zrcátky před 2 metry na šířku a má stále delší dveře. A ne každý parkuje, jak by měl.
Vše nakonec stvrzuje poslední závěr studie. Za současného stavu jsou oděrky z parkovišť tak běžné, že je spousta lidí ani neopravuje - ví, že přijdou další. Závěry konstatují, že téměř polovina poškození (48 %) není opravena vůbec. Kdyby byla vzácnější, lidé by jistě o svá auta pečovali lépe.
Auta se za poslední dekády zvětšila o tolik, že drobné či žádné zvětšení parkovacích ploch prostě nestačí. Právě kvůli nim pak vzniká spousta zbytečných parkovacích nehod
Zdroj: DEVK
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva