Na těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně

V opravovaných úsecích D1 bude měřena osmdesátka. S úsekovým měřením začíná též Německo a novinky jsou i v dalších zemích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Na těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně

6.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Na těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V opravovaných úsecích D1 bude měřena osmdesátka. S úsekovým měřením začíná též Německo a novinky jsou i v dalších zemích.

Novinky letošního roku na silnicích jsou zejména ve znamení papírově hustší sítě dálnic a zvýšení limitu na 110 km/h na některých silnicích I. třídy. Policie také dostala nové pravomoci, resp. spíše staronové, které lze zneužít k nátlaku třeba s účelem, aby řidič zaplatil pokutu na místě, třebaže s přestupkem nesouhlasí a postoupil by věc do správního řízení.

Další novinkou je úsekové měření rychlosti v opravovaných úsecích D1. O tomto záměru se mluví už dlouho s tím, že řidiči v omezeních na 80 km/h rychlost nedodržují, a tak ohrožují bezpečnost dělníků. Radary byly na D1 v průběhu loňského roku ve zkušebním provozu, kdy změřily rychlost a na displeji ji ukázaly spolu s registrační značkou domnělého přestupce. Tím to ale končilo.

Nyní bude měření rychlosti „skutečné”, tzn. po naměření průměrné rychlosti v daném úseku vyšší než 80 km/h bude řidiči opravdu hrozit pokuta. Nejedná se o plošné úsekové měření na všech českých dálnicích, ani o měření na všech místech, kde je rychlost snížena na 80 km/h, týká se to jen rekonstruovaných úseků D1. Jestli bude funkční už nyní, v době zimní přestávky, kdy na stavbách nejsou dělníci, jejichž bezpečností je zavedení měření údajně motivováno, je otázkou. Nedivili bychom se ale, kdyby bylo, obezřetnost je tedy na místě.

Aktuálně opravované úseky, kterých se má měření týkat, jsou tři:

Úsek 03, exit 29 Hvězdonice - exit 34 Ostředek
Úsek 18, exit 134 Měřín - exit 141 Velké Meziříčí, západ
Úsek 25, exit 178 Ostrovačice - exit 182 Kývalka

Pokud bude řidič ve správním řízení shledán vinným z přestupku, samozřejmě včetně materiálního aspektu, za překročení rychlosti do 30 km/h je maximální výše pokuty 2 500 Kč a 2 trestné body, za překročení o 30 - 50 km/h to je až 5 000 Kč a 3 body. V případě překročení rychlosti o 50 km/h a více, tedy na zmíněném 80km limitu v případě jízdy rychlostí 130 km/h a více, hrozí pokuta do 10 tisíc korun a zákaz řízení až na jeden rok.

Existovaly samozřejmě spekulace, které hovořily o úsekovém měření úplně všude pomocí mýtných bran. S takového plánu ale podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara sešlo, třebaže by mýtné brány takto bylo technicky možno využít. Podobně také není možné nasadit plošné úsekové měření na některých silnicích spolufinancovaných EU. Ta údajně takové měření rychlosti zcela zapovídá. Mezi taková místa patří i části Pražského okruhu, dnes dálnice D0.

Od nového roku začíná s úsekovým měřením rychlosti také Německo, prozatím ve zkušebním provozu. Dosud tam nic takového nefungovalo pro ochranu osobních údajů, v Německu velmi citlivé téma. Měřit se bude na tříkilometrovém úseku silnice B6, na první pohled ne nepodobně českým způsobům - silnice má charakter obchvatu, je čtyřproudová a na daném úseku není jediné úrovňové křížení.

Od roku 2011 se však na tomto úseku stalo 28 dopravních nehod, z toho tři se smrtelným zraněním. Jaké bude mít úsekové měření výsledky mimo vybraných peněz, se nechme překvapit, cílem je samozřejmě snížit počet dopravních nehod, z nichž většina dle policie byla z důvodu nepřiměřené rychlosti. Pokud se úsekové měření osvědčí, rozšíří se i do zbytku Německa. Bude fungovat zcela automaticky, podobně jako u nás.

Samozřejmě má odpůrce, jak po stránce již zmíněných osobních údajů, tak i proto, že dle ADACu řidiči po konci měřeného úseku opět zrychlí. Také podle něj není pro zavádění tohoto způsobu měření rychlosti důvod, policie má jiné prostředky, jak rychlost měřit. Jako o „Velkém bratrovi” hovoří o novince Michael Haberland, poradce týdeníku Focus: „Kdyby skutečně šlo o dopravní bezpečnost, nebylo by mnohem jednodušší odstranit nebezpečná místa na silnicích? Podle mě tady nejde tolik o bezpečnost, jako spíš o zavedení tohoto hlídacího monstra na německé silnice.”

Změny dozná také rakouská dálniční síť, ovšem nikoliv po stránce délky či dovolené rychlosti, nýbrž ceny. Dálniční známky mírně podražily; desetidenní nově stojí 8,80 Eur (238 Kč), dvouměsíční 25,70 Eur (694 Kč) a roční 85,70 Eur (2 316 Kč). Vyšší jsou také pokuty, za telefonování za jízdy má řidiči hrozit pokuta 50 Eur (1 351 Kč), za nedání znamení o změně směru jízdy až 2 180 Eur (téměř 59 tisíc korun).

Novinky vidíme také na Slovensku, kde se otevřely nové úseky dálnice D1 a silnice R2. Také se ale zvýšily pokuty za překročení nejvyšší dovolené rychlosti a zpřísnily se sankce za jízdu pod vlivem alkoholu a drog. Pokuta je okolo tisíce Eur (cca 27 tisíc korun) a hrozí i vězení nebo odebrání řidičského oprávnění. Ve Francii se zvyšuje spotřební daň na naftu, pochopitelně s cílem udělat provoz dieselového auta méně atraktivní. Cena litru tohoto paliva se zvedne o cca 4 koruny.


Na těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně - 1 - usekove mereni rychlosti 03 ilustracniNa těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně - 2 - usekove mereni rychlosti 01 znackaNa těchto úsecích D1 se bude měřit rychlost, už ne jen informativně - 3 - usekove mereni rychlosti 02 nemecko
Na dálnici D1 lze očekávat úsekové měření rychlosti, není to ale jediná novinka, která se řidičů týká u nás či v okolních zemích

Zdroje: Hannover.de, Deník

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.