Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary

Povědomí lidí o správném používání klimatizace se s jejím rozmachem v osobních autech zlepšuje, přesto při něm lidé stále dělají chyby. Toto je pět těch nejčastějších podle Seatu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary

4.7.2019 | Mirek Mazal

Povědomí lidí o správném používání klimatizace se s jejím rozmachem v osobních autech zlepšuje, přesto při něm lidé stále dělají chyby. Toto je pět těch nejčastějších podle Seatu.

Klimatizace se z kdysi exkluzivního doplňku proměnila v běžnou položku výbavy prakticky všech automobilů. S tím, jak se zvětšuje její rozšíření v autech, zdokonaluje se i účinnost chladicích systémů, jejich efektivitu ale dokáže snadno mařit špatné používání. A to i v případě, že jde o plně automatické systémy, neboť ani ty nikdy nemají „pod palcem” úplně všechno a jejich funkci lze špatným nastavením olivnit.

Sundejme proto na chvíli sluneční brýle a věnujme ji správnému využití klimatizace v osobním autě. V rozpálených ulicích už nejsou vidět stažená okna a zpocení řidiči, to ale neznamená, že „klimou” zachází tak, aby z ní dostali maximum. Automobilka Seat dala dle svých zkušeností dohromady pět nejčastějších chyb při jejím používání a přinejmenším část z nich stojí za pozornost. Tady jsou.

1. Zapínání klimatizace na nejvyšší výkon hned po startu

Na přímém slunci může teplota uvnitř vozu vyšplhat až k 60 stupňům Celsia. Vhodným postupem stačí půl hodiny a z výhně je příjemný interiér. Lidé mají tendenci hned po rozjezdu naplno spustit klimatizaci, podle Seatu to ale ničemu nepomáhá. Rozumnější je být trpělivý, na chvíli otevřít všechna okna vozu, aby se vzduch promíchal a teprve po základním vyvětrání je zavřít klimatizaci více zatížit.


Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary - 1 - Chyby pri pouzivani klimatizace 01

2. Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu

Lákavé je také pustit klimatizaci v režimu recirkulace vzduchu, protože lidé mají pocit, že nasávání už chladnějšího vzduchu zevnitř usnadní systému práci a urychlí vychlazení interiéru. Podle automobilky ale manuální zásah v podobě volby zapnutí okruhu jen zbytečně komplikuje správné chlazení a omezuje množství čerstvého vzduchu uvnitř vozu, prý není potřeba se angažovat a vnitřní cirkulaci nechat na automatice, která ji zapne jen v momentech, kdy je to třeba kvůli kvalitě resp. nekvalitě vzduchu vně vozu.

Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary - 2 - Chyby pri pouzivani klimatizace 02

3. Nezapnutí klimatizace, protože je ráno zima

I na vrcholu léta se může stát, že ráno připomíná jaro nebo podzim a venku je taková zima, že ponechání klimatizace zapnuté se jeví zbytečností. Seat to vidí jinak a říká, že vypnutí povede jen k zamžení chladných oken zevnitř, což jízdu dvakrát nezpříjemní. A vzduch z čerstvě vypnuté klimatizace také není nejpříjemnější. Klimatizaci se tedy doporučuje vypínat jen na delší čas, ne na pár minut při jízdě, jakou může být ta ranní.

Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary - 3 - Chyby pri pouzivani klimatizace 03

4. Nesprávné nastavení výdechů

Pohyblivé nastavení klapek umožňuje svobodně nastavit směr a intenzitu proudění vzduchu. Touha po ochlazení intuitivně nutí směřovat všechen chlad rovnou na tělo či hlavu, ale i to je chyba. Suchý zchlazený proud může způsobit zdravotní potíže, mnohem lepší je namířit všechny výdechy vzhůru, aby bylo zajištěno smíchání vzduchu a rovnoměrné proudění po celé kabině. Studený vzduch má navíc tendenci klesat k podlaze, takže když „začne nahoře”, skutečně udělá při snaze vychladit celý vnitřek nejlepší službu.

Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary - 4 - Chyby pri pouzivani klimatizace 04

5. Zanedbávání pravidelného servisu

Klimatizační soustava je složena z mnoha dílů, které jsou závislé na správné údržbě. Podceňování pravidelné kontroly může vést k nefunkčnímu chlazení, drahým opravám a zdravotním potížím. Jednou za rok či po ujetí 15 000 km je tak vhodné věnovat chvíli pravidelné prohlídce klimatizace. I za takovou dobu může klimatizace začít zapáchat, takže preventivní čištění a doplňování chladícího média prodlouží životnost celého mechanismu a zpříjemní jeho používání.

Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary - 5 - Chyby pri pouzivani klimatizace 05

Zdroj: Seat

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama