Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle

Asi největší obavou motoristů je, že je jejich vůz neodveze do cíle cesty. Německý autoklub ve své tradiční studii vypočítává, kterým automobilům se něco takového stává nejčastěji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle

29.4.2019 | Petr Prokopec

Asi největší obavou motoristů je, že je jejich vůz neodveze do cíle cesty. Německý autoklub ve své tradiční studii vypočítává, kterým automobilům se něco takového stává nejčastěji.

Spolehlivost aut lze zkoumat z mnoha různých pohledů, prakticky pokaždé ale můžeme očekávat jisté zkreslení. Obvykle je třeba počítat zejména s tím, že tabulky nezachází do přílišných detailů. Víme tedy kupříkladu, jak moc je daný model poruchový, ovšem samotné záhady jsou již zahaleny rouškou tajemství. A pokud dojde na jejich odkrytí, dostáváme se spíše k informacím od samotných majitelů, jež bývají zkresleny jejich snahou zakrýt vlastní špatné rozhodnutí.

Německý autoklub ADAC se proto na danou problematiku zaměřil trochu jinak. V rámci tradiční studie nazvané prostě Pannenstatistik eviduje výjezdy odtahových vozů k motoristům, kteří zůstali na silnici nepohybliví v důsledku selhání techniky. Ani tento pohled samozřejmě není až tak úplně dokonalý, nicméně na druhé straně mapuje to nejpodstatnější. Tedy skutečnost, zda se na dané auto můžete spolehnout či nikoliv, a případně do jaké míry. Danou statistiku pak ještě umocňuje fakt, že jsou známy nejčastější příčiny, kvůli kterým se domů vrátíte o poznání později, než bylo původně v plánu.

Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k samotné studii, která vychází z 3 926 533 výjezdů odtahových vozů. ADAC či jeho partneři tak v uplynulém roce mířili k 10 758 případům denně, což je o trochu nižší průměr, než tomu bylo v roce 2017, kdy bylo celkově řešeno 4 008 747 incidentů. Samotný posun tímto směrem je pozitivní, neboť jsme se loni dočkali nemalých teplotních extrémů, jak v létě, tak i v zimě, jež samozřejmě na spolehlivost aut mají nemalý vliv. Dokládá to i pohled na 26. únor, kdy teploty klesly v průměru na -18 stupňů Celsia a během nějž došlo na neskutečných 24 065 výjezdů.

ADAC přitom do studie zahrnul pouze ty modely, jež byly na německém území zaregistrovány v minimálně desetitisícovém množství. Takových nakonec bylo 123 (tedy o 11 více než v rámci loňské studie), jež spadají pod pětadvacet značek. Průzkum se pak zaměřil na vozy z let 2009 až 2016, přičemž zmapováno bylo každé období. To je více než důležité, neboť třeba verze Fordu S-Max z roku 2016 na tom byla opravdu velmi špatně v porovnání s exemplářem o dva roky starším. Ač by tedy měl být spolehlivější než mnohem ojetější exemplář, realita je naprosto odlišná.

Špatná baterie na prvním místě


Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 1 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 01

Zmínit bychom přitom měli, že ADAC do dané studie nezapočítal ty výjezdy, jež byly zaviněny vlastními chybami motoristů, zejména pak nedostatkem paliva. Něco takového nelze brát jako vadu automobilů, na rozdíl od problémů s elektřinou. Na ty připadá 52,1 procenta všech závad, kvůli nimž odtahovky musely do akce, přičemž 42 procent z této porce je spojeno s vybitou baterií. Zajímavé přitom je, že ještě v roce 1998 byly elektrické systémy zodpovědné jen za 31,3 procent selhání.

Daný nárůst je logický, před dvaceti lety byly vozy stále především analogové a jen málokdo si dokázal představit, že jednoho dne budou moci být kupříkladu plně připojené na internet. Něco takového se ale nyní stává daleko větší samozřejmostí. Navíc k problémům přispívá i chování samotných motoristů, kteří stále častěji vyjíždějí na krátké vzdálenosti. Během nich se však baterie nestíhá dobít, selhat tak může i dříve než po pěti či šesti letech, což je její standardní životnost. ADAC proto lidem radí, aby alespoň jednou za čas vyrazili na delší výlet.

Růst problémů s elektrickými okruhy je kompenzován poklesem závad pod kapotou, jež se v roce 1998 podílely na výjezdech odtahovek z 32,5 procent, loni to však již bylo pouze z 19 procent. Třetí příčku pak zaujalo selhání řízení, brzd nebo podvozku, které se na výjezdech podílelo ze 14 procent. Zmínit pak ještě můžeme elektromobily, jichž je v Německu stále jen velmi málo. Loni se tak odehrálo pouze 400 výjezdů, na které ovšem odtahovky již byly připravené, a to nejen nákupem specializované techniky, ale hlavně důkladným školením zaměstnanců.

Minivozy

Dostáváme se ke konkrétním výsledkům, jež jsou rozděleny dle jednotlivých obchodních tříd. Jako první přichází na řadu nejmenší auta, kde největší problémy jsou spojené hlavně s Fiatem 500 (roky 2014-2015) a Panda (2012-2013), stejně jako se Smartem ForFour (2015-2016) a ForTwo (2015-2016). Pokud si ovšem pořídíte třeba kolínskou trojici (Citroën C1, Peugeot 107 či Toyota Aygo), můžete být v klidu. Tak jako u Chevroletu Spark, Opelu Agila, Suzuki Splash nebo Volkswagenu Fox.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 2 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 02

Malé vozy

Přesunout se můžeme o úroveň výše, kde největší problémy lze očekávat od Hyundai i20, jež bylo vyráběno v letech 2011 až 2014. Tento model je překvapivě jediný, se kterým není spojována zrovna neprůstřelná spolehlivost, palec nahoru ovšem ADAC ukázal opravdu hezké řádce aut. Mezi nimi nechybí ani Škoda Fabia či Roomster, zvolit ovšem bez obav můžete i Audi A1, Fiat Punto, Ford Fusion, Hondu Jazz, Mazdu 2 a CX-3, Mini, Mitsubishi Colt a Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara nebo Toyotu Yaris.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 3 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 03Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 4 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 04

Nižší střední třída

Oč méně problémů bylo o třídu níže, o to více jich německý autoklub evidoval u nejběžnějších rodinných vozů. Pokud tedy chcete mít návrat domů po vlastní ose jistý, měli byste se vyhnout Dacii Logan (2012), Fordu C-Max (2010) a Kuga (2012), Hyundai i30 (2009-2010), Kie Cee’d (2009, 2011-2012) a Sportage (2011), Nissanu Qashqai (2015-2016), Peugeotu 308 (2011) či Renaultu Kangoo (2015) a Scénic (2015). Taková Škoda Rapid je však sazkou na jistotu, stejně jako třeba BMW řady 1.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 5 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 05Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 6 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 06

Střední třída

Mizérie spojovaná výše hlavně s Fordem pokračuje také v tomto případě, problémy je sužován hlavně Ford S-Max (2009-2010, 2016), stejně jako Opel Insignia (2013-2014, 2016), Seat Alhambra (2013-2014) nebo VW Sharan (2013-2014). Pochvalu si naopak zaslouží německé prémiové zboží, selhání se totiž prakticky zcela vyhýbá Audi A4, A5 nebo Q5, stejně jako BMW řady 3 a 4 či X3. A aby toho nebylo málo, můžeme zmínit i Mercedes GLC. Taková Škoda Octavia pak spadá do průměru.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 7 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 07

Vyšší střední třída

Co se týká Škody Octavia, to můžeme snadno aplikovat na model Superb. Ani ten nevyčnívá, ať již v pozitivním nebo negativním slova smyslu. Je na tom ovšem daleko lépe než VW Transporter, který byl překvapivě zařazen do tohoto segmentu, tak jako třeba Opel Vivaro. Ani jeden z těchto vozů na tom ale není tak špatně jako Mercedes-Benz třídy E (2009-2010), zatímco za volantem Audi A6, BMW řady 5 nebo Volkswagenu Touareg můžete zůstat v klidu.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 8 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 08

Dodávky

Jsme ve finále, kdy chválou zahrneme pouze Mercedes Sprinter, který je v podstatě oním jednookým králem mezi slepými. Jeho hodnocení totiž sice není úplně nejlepší, ovšem verdikt spojený s Fiatem Ducato a Volkswagenem Crafter překonává. Je ovšem třeba dodat, že žádné z aut na tom není až tak hrozně, abyste se mu v showroomech museli vyhýbat velkým obloukem.

Nejvíce poruchová auta podle ADAC: Vozy, které loni nejčastěji nedorazily do cíle - 9 - ADAC odtahova sluzba 2018 grafika 09

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše