Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci po najetí 100 tisíc km s VW ID.3 varují před dalším problémem elektromobilů. Baterií to jen začíná, další jsou brzdy
9.1.2024 | Petr Prokopec
O problematičnosti baterií elektrických aut z krátko- i dlouhodobého hlediska se ví a výsledky dlouhodobého testu ADACu ji nerozporují. Přes obecně pozitivnější přístup k věci ale Němci varují ještě před jiným, dnes přehlíženým problémem.
Jsou největším problémem elektromobilů jejich baterie? Objektivně vzato bez debat, současné akumulátory jsou příliš drahé, příliš velké, příliš těžké, příliš dlouho se dobíjí a příliš málo vydrží. A tato kombinace vlastností posílá elektrická auta do silně problematické pozice ať už z hlediska jejich krátkodobé využitelnosti, tak z hlediska jejich dlouhodobého vlastnictví. Subjektivně se to tak ale nutně jevit nemusí.
Pokud se pohybujete po městě a v okolí, máte možnost domácího dobíjení a ve vaší garáži parkuje další vůz se spalovacím motorem, který obstarává dlouhé štreky, pak elektrický pohon nebudete vnímat jako problém. Tedy aspoň do chvíle, než budete muset auto prodat a od určité chvíle pocítíte pokles jeho hodnoty daný znovu hlavně akumulátory. Je však třeba si uvědomit, že takové možnosti má pouze omezené penzum lidí, většina může na vlastní dům zapomenout, stejně jako na rozsáhlejší vozový park. Elektromobil tak v jejím případě musí zvládnout naprosto vše, co dosud zvládal spalovací vůz.
A to prostě nezvládá, jak ukazuje i dlouhodobé testování elektromobilů německým autoklubem ADAC. Mezi ty patří také Volkswagen ID.3, o kterém jsme už psali. Němci tehdy zkoumali degradaci baterie a došli k závěru, že po 2 letech přišla o 7 procent své kapacity. Nad tím vyjadřují uspokojení, nelze to ale vnímat jinak než jako velkou mizérii, která potvrzuje postupnou, docela rychlou degradaci už tak omezených schopností elektrických aut.
Však nám ukažte spalovací auto, které po 100 tisících km přijde o 7 procent objemu nádrže nebo zde spíš o 7 procent výkonu motoru. Nic takového se běžně vůbec neděje, natož aby s tím byl někdo spokojený. Problém je ale ještě jinde a naznačily jej už dřívější studie, které označily za hlavního nepřítele baterií čas, nikoli najeté km. Na 2 roky a pár měsíců existence je 7 procent ztráty kapacity opravdu hodně.
To má vliv i na dojezd, který se v praxi testu pohybuje okolo 400 km za optimálních podmínek a mezi 300 až 320 kilometry, když je chladněji. Němci znovu vidí tuto sklenici jako napůl plnou, nám vedle beztak nepřesvědčivé tovární hodnoty 525 km zase tak skvělá nepřijde. Nic z toho ale není nové, v těchto souvislostech jsou elektromobily zkoumány skoro den co den, zajímavé ale je, že jako další velký problém jmenují lidé z ADACu něco, co se běžně neřeší - brzdy.
Nejde tu o to, že by nebyly dostačující nebo cokoli podobného. Němci vzhledem k tomu, že majitelé s elektromobily vzhledem k jejich omezené akceschopnosti jezdí ještě pomaleji než lidé šetřící benzin nebo naftu, navíc brzdění motorem je u nich ještě účinnější, připomínají, že standardní kotouče, destičky a třmeny často zahálí. To vede k jejich degradaci a zejména u kotoučů ke korozi, která snadno dosáhne úrovně, kdy už není možné dostat brzdy zpět do provozuschopného stavu.
Něco takového následně vyžaduje drahou opravu za cenu v řádu desítek tisíc korun v momentě, kdy byste standardním používáním brzdy neopotřebovali klidně ani z desetiny. Něco takového logicky leze do peněz a žádná záruka ani nic podobného to neřeší, náklady zůstávají na bedrech majitelů. ADAC jim proto doporučuje, aby brzdový pedál pravidelně zašlápli s pořádnou razancí a kotouče tak o rezavého povrchu očistili. Ale kdo to reálně dělá nebo dělat bude?
ID.3 se v dlouhodobém testu ADACu moc nepředvedl ani z hlediska dojezdu, ani z hlediska životnosti akumulátorů, jakkoli se to Němci snaží malovat narůžovo. Navíc ukázal ještě jeden problém - malou životnost brzy pramenících paradoxně z jejich nepoužívání. Foto: ADAC, tiskové materiály
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 12 minutami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva