Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší

Auto s takovým nájezdem bude mnohým připadat jako zralé na odpis, v případě Kodiaqu se ale pořád můžeme bavit o voze za skoro 600 tisíc Kč. To je síla. Co za tím vězí? Auto není jen odvarem z VW, právě naopak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší

9.1.2024 | Petr Prokopec

Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší

/

Foto: Škoda Auto

Auto s takovým nájezdem bude mnohým připadat jako zralé na odpis, v případě Kodiaqu se ale pořád můžeme bavit o voze za skoro 600 tisíc Kč. To je síla. Co za tím vězí? Auto není jen odvarem z VW, právě naopak.

Doba, kdy se zejména na západ od českých hranic lidé vozům značky Škoda smáli, je dávno pryč. V nemalé míře za tím stojí převzetí mladoboleslavské automobilky německým Volkswagenem, který nejprve zlepšil kvalitu a pak někdejšímu AZNP dokořán otevřel své sklady. V obou ohledech Němci byli velmi vstřícní a můžeme se jen ptát, zda jsou za to ve výsledku rádi, nebo litují toho, že se to trochu obrátilo proti nim. Škoda je dnes ziskovější firmou, i když své vozy prodává pořád levněji. A spojována je také s vyšší zůstatkovou hodnotou.

I německá média tak už mluví o tom, že třeba ojetá Škoda Kodiaq je lepší volbou než VW Tiguan, tedy její příbuzný z Wolfsburgu. České SUV lze přitom pořídit i za méně než 300 tisíc korun, což je na auto, jehož první kusy se k zákazníkům dostaly v únoru 2018, zajímavé. Je ale třeba dodat, že vliv na tuto láci mají hned dva faktory. V prvé řadě jde o nájezd, který zpravidla převyšuje 200 000 km a může se vyšplhat až nad půl milionu kilometrů. Druhým je pak skutečnost, že jde o britské vozy, tedy ty s volantem na špatné straně.

Pokud chcete levostranný Kodiaq s méně než 100 tisíci km na tachometru, musíte už sáhnout do kapsy docela hluboko - bez 400 tisíc korun stále nemáte šanci. V té chvíli lze navíc pod kapotou očekávat přeplňovanou benzinovou jedna-čtyřku se 125 koňmi. Jakmile ovšem své hledání ještě upravíte a do rovnice začleníte dvoulitrový turbodiesel naladěný na 150 koní, jste rázem na půl milionu korun. Srovnatelný Tiguan je přitom v takové chvíli o zhruba 100 000 Kč levnější.

Zmíněné vysoké nájezdy lze ale - obecně vzato - vnímat i jako klad, dokládají totiž značnou spolehlivost, s níž je české SUV spojováno. Ve statistikách TÜV je Kodiaq jedním z vůbec nejspolehlivějších aut právě vzhledem k nájezdu a na tomto poli je jasně nejlepší Škodou. Pochopitelně to ale neznamená, že by byl zcela bezporuchový. Mimo jiné došlo již na 8 svolávacích akcí, během nichž se řešila nesprávně přišroubovaná zadní sedadla, praskající rám toho řidičova či potíže s nastartováním kvůli softwarové chybě způsobující nedostatek točivého momentu. Zamykat se ale začalo i řízení, stejně jako docházelo na uvolnění brzdového pedálu.

Co se problémů týče, s ohledem na velikost a především hmotnost nepřekvapí, že rychleji odchází brzdy a řešit musíte rovněž opotřebení podvozku, zvláště pak zavěšení či ložisek. Dieselové verze jsou obecně spolehlivější, stejně jako úspornější, nicméně i tak je třeba u nich zkontrolovat vstřiky a turbodmychadla. S benzinovými jednotkami je naopak spojena vyšší konzumace oleje a problematičtější rozvody. Oba typy motorů pak lépe fungují v kombinaci s manuálem, DSG často hapruje.

Ještě než přistoupíte k podpisu smlouvy, trvejte na testovací jízdě, a to i u kousku, jehož stav je příkladný. Odhlučnění kabiny není zas až tak extra, výhled z ní pak spadá spíše do podprůměru. Na obojí se tedy zaměřte, jinak můžete následně splakat nad výdělkem. Prakticky nutností u ojetin je pak kontrola litých kol a karoserie kvůli škrábancům, stejně jako případného znečištění plastů a čalounění uvnitř. Dochází na to přitom jak u aut, které sloužily rodinám, tak u těch z firemních parků.

Jak si ojetý Kodiaq vede v praxi, ověřili kolegové z Auto Bildu u kousku z roku 2019, se kterým jeho majitel zvládl najet úctyhodných 176 349 km. Kvitují prostor a dokonce i kvalitu zpracování, která je podle nich lepší u wolfsburské alternativy, jen obložení kufru má dost a odpadává, patrně s ním nebylo zacházeno v rukavičkách. Jinak se nájezd obešel bez drastických následků na interiéru, který u bohatě vybavené verze působí prý i po letech luxusně.

Zvolené auto bylo dodáno nejen ve vysoké výbavě, ale i v takřka optimální specifikaci s motorem 2,0 TDI a pohonem všech kol. 190koňová verze není nutností, ta 150koňová vám dá podobné množství muziky za méně peněz i méně spotřeby, může ale táhnout až 2,3tunový přívěs, což někteří ocení. Odpružení zůstává pohodlné, aerodynamický hluk s rostoucím věkem roste. Terénní schopnosti jsou omezené, snad jen verze Scout dokáže dát i v těchto podmínkách pár dobře mířených ran.

Motor spojený s automatem DSG trpí na trhavé řazení dvojspojkového ústrojí, tomu se skoro nedá vyhnout, zvlášť ne po takovém nájezdu. Samo o sobě to ale nemusí znamenat bezprostřední problém, jen takový, který se pozvolna blíží. Němci tak u auta za pořád vysokých 22 980 Eur (565 tisíc Kč) konstatují, že jde o stále všestranný a prostorný vůz s řadou dostupných motorů, který je ale poněkud hlučnější a viditelnost z něj není optimální. Pro rodinu to bude to pravé ořechové, faktem ale je, že atraktivní kombinace výbavy a technicky jsou pořád hodně drahé, možná až příliš. Dražší než VW Tiguan je ale Škoda Kodiaq prostě proto, že je i podle Němců lepším autem. To je co říci.


Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 1 - Skoda Kodiaq Scout oficialni nove 02Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 2 - Skoda Kodiaq Scout oficialni nove 03Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 3 - Skoda Kodiaq Scout oficialni nove 04Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 4 - Skoda Kodiaq Scout interier prvni 01Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 5 - Skoda Kodiaq Scout interier prvni 02Němci vyzkoušeli ojetou Škodu Kodiaq se 176 tisíci km a zjišťovali, proč stojí víc než sesterský VW. Je prostě lepší - 6 - Skoda Kodiaq ojeta klady zapory 01
Kodiaq má na kontě vysokou spolehlivost, díky které zvládá dosahovat vysokých nájezdů. Je to také univerzální, prostorné, nezřídka dobře vybavené a technický solidní auto. To všechno je fajn, původní majitelé si ale za to všechno nechávají pochopitelně řádně zaplatit. Foto: Škoda Auto

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše