Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Švédové vyzkoušeli odolnost nových aut proti korozi. Řada z nich dál rychle rezne
15.11.2018 | Petr Prokopec
Leckdo by si mohl myslet, že pro nová auta už koroze nepředstavuje problém. Test 38 vozů modelového roku 2018 ve specifických skandinávských podmínkách ukázal u mnoha vozů pravý opak.
Jako koroze je popisováno samovolné a postupné rozrušení kovů či nekovových materiálů vlivem chemické nebo elektrochemické reakce s okolním prostředím. My ji samozřejmě nejčastěji máme spjatou s karoseriemi a podvozky automobilů. V jejich případě se do mnohých zákoutí dostává voda ve spojení s nečistotami, které dané místo ponechají delší dobu vlhké. Pokud na něco takového není vůz připraven z výroby, rezne. A když nedojde k rychlé nápravě, může být jakékoliv pozdější řešení velmi náročné, bude-li tedy vůbec možné.
Dnes se hodně lidí domnívá, že díky galvanizovaným karoseriím a zvyšujícím se standardům kontroly kvality rez již nemůže současná auta ohrozit. Jak ovšem bylo zjištěno švédskými specialisty v testu pro německý Bild, opak je pravdou. Moderní technologie a postupy pouze prodloužily životnost aut, jejichž průměrný věk se třeba v Německu pohybuje okolo 9,4 roku. Pokud si odkroutí dvojnásobek této doby, tedy 18 let, obvykle končí na vrakovišti a rez se na nich najde vždy.
Dnes ale vážně nechceme mluvit o starých autech. Nový test byl proveden na 38 vozech modelového roku 2018, šlo tedy o zcela nové automobily. Právě proto vše dostali na starosti Švédové, neboť severské specifické podnební podmínky tvorbu koroze urychlují. Po testu došlo na demontáž mnoha panelů karoserie, dutiny byly prozkoumány i endoskopem. Následně byla analyzována nejohroženější místa a uděleno hodnocení v podobě jedné až pěti hvězd, kdy vyšší počet představuje lepší ochranu proti korozi.
Pozitivem je, že každý z prověřovaných vozů z testu odešel minimálně se dvěma hvězdičkami. Nicméně v pořádku to není, přeci jen se píše rok 2018 a výrobci nabízí až 12letou záruku na prorezavění. Jak se však ukazuje, koroze se může objevit již po roce, třebaže ve specifických podmínkách.
Relativní jistota je spojena s vozy německých značek Audi, BMW, Mercedes a VW. Pro řadu lidí pak bude překvapením velmi dobré hodnocení Renaultu, zklamáním jsou Citroën, Ford a japonské automobilky. A snad nejvíce lze zaplakat u Volva, který by o korozi mělo vědět hodně. Nicméně ani jeden z testovaných vozů švédské značky nedosáhl na více než tři hvězdičky. Tady jsou kompletní výsledky.
Auta s nejhorší ochranou proti korozi v roce 2018
a paškál si nejdříve vezmeme ty nejhorší z nejhorších, tedy Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactus a Hondu Jazz. U francouzského vozu Švédové zjistili, že galvanizace karoserie má nevalnou úroveň. Mnohé svárné body nejsou chráněny, přestože k nim voda v důsledku špatného utěsnění kapoty, dveří i víka zavazadelníku proniká.
V případě Japonců jsou zásadním problémem boční prahy, ostatně v tomto případě se stačí zeptat, nač dojíždějí majitelé starších Mazd. U novějších vozů s touto oblastí značka již takové potíže nemá, na rozdíl od Nissanu, který u modelu Qashqai nechrání boční prahy dokonce vůbec. Korozi napospas jsou ponechány také podélné i příčné vzpěry, ve spodní části čelního sloupku pak lze očekávat mnohé „lapače nečistot“.
U Hondy Jazz je seznam problémů podobný, také v tomto případě lze zmínit boční prahy s nedostačující anti-korozní ochranou či špatně utěsněné rohy dveří, kapotu motoru a víko zavazadelníku. Japonské mini si tak stejně jako Cactus a Qashqai vysloužilo nejhorší hodnocení. Sice dvouhvězdičkové, ale s nejmenším počtem získaných bodů.
Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactu a Honda Jazz dopaly v této zkoušce úplně nejhůře
Takhle může vypadat jen pár let starý Nissan Qashqai s nájezdem v řádu desítek tisíc km
Citroën C4 Cactrus začíná na některých místech korodovat už po roce
Hondy Jazz se též červenají rzí velmi brzy
Auta s dvouhvězdičkovým hodnocením
Jen o trochu menší problémy jsou s auty Fordu. Ty nenabízí zrovna dobrou ochranu u modelů EcoSport, Focus a S-Max. Znovu Honda má problémy i s dalším ze svých vozů, se stěžejním Civicem, v případě Nissanu je třeba dávat pozor i na kondici elektromobilu Leaf. A dobrou vizitkou nejsou pro své tvůrce ani Kia Stonic a Subaru XV.
Auta s tříhvězdičkovým hodnocením
Přesunout se můžeme k průměru nejnovějšího průzkumu, přičemž ani tři hvězdy z pěti nelze brát zrovna pozitivně. Alarmující je pak skutečnost, že tentokráte nejde jen o pár výrobců, ale naopak tu máme poměrně široký záběr. Ve výčtu figurují Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland, Peugeot 308 SW, Škoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 a Volkswagen T-Roc.
Auta s čtyřhvězdičkovým hodnocením
Po přívalu negativ přesedláme na pozitiva, i těch je ale ve výsledku poměrně hodně. Čtyři hvězdy získaly Audi A4 (kromě sedanu je dobře hodnocené i kombi, stejně jako verze Allroad), BMW řady 1, Lexus LS500h, Mercedes třídy A, Opel Insignia Country Tourer, Renault Mégane Grandtour, Seat Arona, VW Golf (a rovněž e-Golf), VW Passat (i provedení Alltrack) a VW Tiguan v pětimístném i sedmimístném provedení.
Auta s nejlepší ochranou proti korozi
Dostáváme se do finiše, ten ale pozitivně vyznívá především pro jednu značku, pro Audi. U čtyř kruhů se velmi dobrou protikorozní ochranou mohou pochlubit modely A6 i A8. Nejinak je tomu také u Mercedesu třídy S či Renaultu Espace, tím nám ale pětihvězdičkový výčet končí. To je nakonec poněkud smutná skutečnost, neboť jak jsme zmínili, píše se rok 2018 a modelů by v této kategorii mělo být opravdu hodně. Zvláště když si s korozí dokázal poradit i mainstreamový Renault.
Zdroj: Bild
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019 - Za D1 ještě můžeme být rádi, zácpy na dálnicích v Číně jsou docela jiná káva
12.2.2019
Nejčtenější články
- Co dělat, když vám zamrzne ostřikování čelního skla? Pár triků pomůže i na cestách
18.1.2019 - Srovnejte si nové BMW 7 s konkurencí, na jeho obří ledvinky to vrhá jiné světlo
18.1.2019 - První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá
18.1.2019 (1) - Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT
18.1.2019 - K mání je unikátní luxusní Volha ruského prezidenta, neujel s ní nakonec ani metr
18.1.2019 - K mání je auto Jasona Stathama, docela levně. I proto, že za výbavu dal 2,9 milionu
19.1.2019 - Na nové Toyotě Supra je 9 falešných otvorů, stydí se za ně i šéftechnik značky
19.1.2019 - Extratřída mezi luxusními hotely na kolech skrývá v útrobách vše, na co pomyslíte
19.1.2019 - Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem
19.1.2019 - 75letý penzista popírá předsudky, jedno z nejostřejších BMW si užívá i v bahně
19.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 23:35 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 23:12 - Rageweawer
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:07 - jarka
- Další zajímavá autovidea 21:30 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 20:58 - mmira
- Co právě teď posloucháte? 19:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 17:12 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:51 - Stepan
Autobazar
Škoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2016
240 000,- KčHyundai Santa Fe 2.2 CRDi
r.v. 2010
360 000,- KčMazda 6 2.2 CD
r.v. 2016
560 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
330 000,- KčŠkoda Octavia 1.2 TSI
r.v. 2010
182 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2017
720 000,- KčOpel Astra 1.6 CDTI
r.v. 2016
302 000,- KčRenault Megane 1.2 TCe
r.v. 2017
320 000,- Kč