Reklama

Nové triky prodejců ojetin se vás snaží vmanipulovat do obchodu, o nějž nestojíte

Už se vám stalo, že jste koupili něco, o co jste vlastně ani nestáli a sami sobě jste nedokázali vysvětlit, proč jste na tu či onu nabídku kývli? I to může být výsledek procesu začínajícího u triků, jako jsou tyto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nové triky prodejců ojetin se vás snaží vmanipulovat do obchodu, o nějž nestojíte

7.2.2019 | Mirek Mazal

Už se vám stalo, že jste koupili něco, o co jste vlastně ani nestáli a sami sobě jste nedokázali vysvětlit, proč jste na tu či onu nabídku kývli? I to může být výsledek procesu začínajícího u triků, jako jsou tyto.

Jedním z prvních kroků při výběru nového vozu je lustrace dostupných nabídek na internetu. Zejména ojetiny jsou dnes nabízeny téměř výhradně on-line, kde si každý může vyhledat dostatek potřebných informací o tom kterém voze, omezit výběr na pár konkrétních exemplářů a ty pak obhlédnout osobně. Při takovém postupu se podrobný popis zdá být neodmyslitelnou součástí každé nabídky, nicméně čas je proměnlivá veličina a přináší nové praktiky.

V záplavě u nás desítek tisíc, v Evropě pak milionů nabídek ojetých vozů se každý snaží získat pozornost zájemce různými způsoby. Na zkreslené uvítací fotky, až agresivní nadpisy hovořící kapitálkami o „majiteli ročník 1938” a podobné záležitosti už jsme zvyklí, v poslední době se ale rozmáhá něco, co na první pohled vypadá jako lajdáctví. V inzerátu chybí některé naprosto základní údaje a zájemce je vyzýván k tomu, aby prodávajícího kontaktoval s dotazy na další podrobnosti.

Ne každý takový inzerát je „vadný”, některé věci se v pár větách vysvětlují složitě, absence elementárních údajů typu cena nebo počet najetých kilometrů ale zavání. Upozorňují na to naši zahraniční kolegové na příkladu červeného BMW Z8 z roku 2001 za cenu 2,8 milionu Kč. Nádherný roadster, ale bez uvedeného počtu ujetých kilometrů a podobných základních údajů spoléhá na prvotní nadšení potenciálního kupce, který zavolá na zobrazený kontakt. Člověk musí vzít telefon, vytočit telefonní číslo a promluvit si s prodávajícím.

Smyslem takového kontaktu pochopitelně není, aby vám prodávající řekl: „150 tisíc.” Takovou věc může napsat na web (nakonec, nabídku někdy provází fotografie, kde je stav tachometru vidět...), při použití této praktiky sází na to, že po vašem zavolání předvede své přesvědčovací schopnosti a vmanipuluje vás do koupě vozu, který byste jinak nechtěli. Vy jste hledali třeba auto s méně jak 100 tisíci najetými km, tento na vás „vyskočil” kvůli uvedené nule a vy rázem jednáte o obchodu, který byl zprvu mimo oblast vašeho zájmu. To je příležitost, na kterou šikovný obchodník čeká, aby vás přesvědčil, že ten či onen vůz ve skutečnosti chcete.

Samozřejmě, není to nelegální - nikdo vás nenutí nic koupit a musíte to být nakonec vždy vy, kdo na nabídku kývne. Je to zkrátka obchod, ve kterém se podobné triky používají a nikde není psáno, že takto musíte udělat pořídit špatně. Přesto máme pocit, že jde o fígly, kterých se seriozní obchodník nedopouští a na podobné nabídky bychom striktně nereagovali.

Stejně nakonec hledíme na neuvádění ceny, ani „cena dohodou” není úplně férová praktika, věty jako „zavolejte si o cenu” tím spíše ne. Prodávající má vždy svou představu o tom, za kolik chce zboží prodat a jejím neuvedením vás znovu jen chce dostat do nestandardní situace, kdy si jednotlivé nabídky nemůžete v klidu porovnat vedle sebe. Na inzeráty bez uvedené ceny jsme si též zvykli nereagovat, jen maximálně detailní a konkrétní nabídka s dostatkem kvalitních fotografií je stoprocentně korektní.

Dávejte si tedy pozor, až se s něčím takovým setkáte. Jste-li protřelí obchodníci, kteří umí držet otěže jednání ve svých rukou, neriskujete nic. Pokud ale kupujete pár aut za život a „proti sobě” máte člověka, který jich prodal tisíce, může se snadno stát, že bude vědět, na jakou strunu zahrát, abyste jako atraktivní spatřili to, co atraktivní zase tak není. A na začátku všeho může být nabídka konstatující „zavolejte si o”... O cokoli, co se dá říci pár slovy.

Nové triky prodejců ojetin se vás snaží vmanipulovat do obchodu, o nějž nestojíte - 1 - Triky prodejcu ojetin manipulatini inzeraty 01Nové triky prodejců ojetin se vás snaží vmanipulovat do obchodu, o nějž nestojíte - 2 - Triky prodejcu ojetin manipulatini inzeraty 02
Ilustrační screeny ukazují, jak může vypadat ne zcela korektní inzerát pokoušející se dostat vás do jednání o koupi vozu, který jste původně vůbec nechtěli

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Autobazar

zobrazit vše