Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně

Tohle auto jako nové nikdy nebylo skutečně levné, nezájem o vozy třídy MPV ale udělal z ojetin této kategorie velmi zajímavé nabídky. Jen pár let staré, dalece nevyužité Alhambry tak mohou být vaše i za polovinu původní ceny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně

17.11.2023 | Petr Prokopec

Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně

/

Foto: Seat

Tohle auto jako nové nikdy nebylo skutečně levné, nezájem o vozy třídy MPV ale udělal z ojetin této kategorie velmi zajímavé nabídky. Jen pár let staré, dalece nevyužité Alhambry tak mohou být vaše i za polovinu původní ceny.

Ještě před nějakými dvěma dekádami byla za auta budoucnosti označována MPV. A pokud někdo z Evropanů tehdy zatoužil po prostorném rodinném voze, lovil právě v této kategorii. V nabídce byla spousta modelů, které přicházely s řadou inovací, však třeba takový Opel Zafira představil sedadla, jenž bylo možné pouhým stisknutím tlačítka nechat zmizet v podlaze, a rozšířit tak zavazadelník. Něco takového je dnes vcelku běžné, v roce 1998 však byl systémem Flex 7 oslněn celý starý kontinent. Není tak divu, že první generace vozu zůstala v mnoha zemích součástí nabídky Opelu až do roku 2012 a prodávala se jako housky na krámě - ještě koncem předminulé dekády si ho jen v Evropě vybralo přes 217 tisíc lidí za rok.

Seat Alhambra prodávaný od roku 1996 na tom nebyl až tak dobře, šlo jednak o větší a dražší model, především se ale jednalo o nejméně výrazný vůz z trojlístku technicky téměř totožných modelů tvořený také Fordem Galaxy a Volkswagenem Sharan. V případě druhé generace, která zamířila do prodeje v říjnu 2010, tak došlo na značný posun - do délky Alhambra narostla o 22 centimetrů, do šířky pak o 9 cm. Nástup na prostřední a zadní řadu sedadel usnadnil příchod posuvných dveří a vůz začal rychle bodovat v anketách i u zákazníků.

V posledních dekádě se ale představy publika o rodinném autě zásadně změnily a pro většinu lidí se rodinným ideálem stala SUV, ne MPV. Alhambra tak z montážních linek sjela naposledy v roce 2020. Znamená to tedy, že pokud o ni stále máte zájem, musíte do bazaru. To má ale i své výhody, neboť před třemi lety jste museli k prodejcům dorazit minimálně s 814 900 Kč. A dnes byste takové auto nekoupili za míň než milion. V případě ojetin vám ale na vozy z roku 2020 stačí klidně 400 tisíc Kč, u těch vůbec nejstarších pak zhruba jen 100 tisíc.

Na základě dat německého TÜV Reportu má takový propad hodnoty své opodstatnění nejen v náležitosti mezi auta nechtěné třídy, ale také v nepřesvědčivé spolehlivosti. Mezi tří- a pětiletými vozy totiž Alhambra zaujímá 122. příčku, přičemž horší už jsou jen vozy Dacie, BMW X5/X6, Citroën C3 Aircross a její příbuzný, tedy VW Sharan. Když se nicméně zaměříme na detaily, zjistíme, že problémů s autem není zase tolik. Jeho reputaci ovlivňuje jen pár věcí, hlavně pak veškerá elektroinstalace. K selhání pak dochází rovněž u klimatizace či multimédií.

Dále lze zmínit haprující DSG, dvouspojková převodovka je nicméně dlouhodobě známou slabinou celého koncernu. Stejně jako mnohé motory spojené s únikem oleje. Rozhodně tedy trvejte na testovací jízdě, během které se zaměříte rovněž na funkčnost sedadel. V případě těch zadních, která byla okupována hlavně dětmi, pak můžete narazit také na špinavé skvrny nebo škrábance. Podobně na tom může být i 4 850 milimetrů dlouhá karoserie, neboť parkovací senzory nebyly standardem.

Slovo na závěr můžeme dát německým kolegům, kteří za zajímavou koupi označují vůz z roku 2019, se kterým jeho první a jediný majitel najel něco málo přes 80 tisíc kilometrů. Zvolil motor 2,0 TDI spolu s automatem DSG a nejvyšší úrovní výbavy FR-Line, který nyní nabízí za vůz nabízen za 33 890 Eur, tedy asi 827 tisíc Kč. To nám s ohledem na výše zmíněné jako moc dobrý obchod nepřipadá, špičkové dieselové verze zase tak levné nejsou. Ale někde člověk s představami o aktuální nabídce začít musí...


Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně - 1 - Seat Alhambra 2016 ilustracni foto 01Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně - 2 - Seat Alhambra 2016 ilustracni foto 02Ojetý Seat Alhambra byl jeden z posledních mohykánů dnes mrtvé třídy aut, pořádný kus auta dává velmi levně - 3 - Seat Alhambra 2016 ilustracni foto 03
Alhambra byla k mání až do roku 2020, nejmladší exempláře tak mají na kontě již minimálně tříletý provoz. A přestože během té doby jejich majitelé nemuseli najet mnoho kilometrů, vozu ublížilo jeho hodnocení v TÜV Reportu. Snadno tak uspějete i se 400 tisíci korunami v kapse. Foto: Seat

Zdroj: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše