„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc?

17.5.2017 | Petr Prokopec | 12 příspěvků

Britové vyzkoušeli VW s postiženým TDI před a po modifikaci softwaru i na silnici a došli k jasným závěrům. Stěžují si také majitelé.

Na sklonku března švédský magazín Teknikens Värld oznámil, že získal souhlas deseti majitelů koncernových vozů, kterých se týkala svolávací akce spojená s kauzou Dieselgate. Měřen byl výkon a točivý moment před a po opravě, přičemž dle tvrzení Volkswagenu by naměřené hodnoty měly být prakticky identické. Nový software by neměl nikterak ovlivnit jízdní vlastnosti nebo spotřebu. U celé řady aut se tak ovšem nestalo, patrný byl hlavně úbytek výkonu.

Že nejde pouze o náhodu či záměrně vybrané vozy, u kterých skutečně došlo ke zhoršení výkonů či žíznivosti, jen potvrdila následná slova celé řady britských majitelů „cinknutých“ TDI. Dle nich jim oprava zničila do té doby perfektně fungující vůz. Hozenou rukavici ovšem nezdvihl Volkswagen, nýbrž magazín Autocar, jenž přistoupil k testu modelu Touran 1,6 TDI, a to v podmínkách, ve kterých sesterský magazín WhatCar měří reálnou spotřebu aut - tedy mimo laboratoř, ale na identické trati přesně definovaným způsobem jízdy.

Výsledky měření emisí NOx mohly majitele vozu Jonathana Mudda dozajista potěšit, po modifikaci softwaru poklesly z 0,639 na 0,351 g/km, tedy skoro na polovinu. Problémem ovšem je, že emise CO2 vzrostly o 6,5 procenta z 147,3 na 156,9 g/km, a ty jsou přímým ekvivalentem spotřeby paliva. To znamená, že ta narostla z 5,6 litru na sto kilometrů na 5,9 l/100 km. Pravda, nic drastického, stát se to ovšem nemělo a hlavně - pro šetřivé majitele TDI to může být důležitější než emise čehokoli škodlivého.

Volkswagen i nadále tvrdí, že přehrání softwaru nemá mít jakýkoliv vliv na provoz vozidla. Mudd dokonce v tomto ohledu dostal i certifikát informující o „úspěšné implementaci opatření, které nikterak neovlivní výkon motoru, spotřebu paliva, výši emisí CO2, točivý moment či hluk motoru“. V případě VW Touran 1,6 TDI ale evidentně ke změnám, bohužel k horšímu, došlo. A nepokryje je ani případná tolerance měřící techniky o 0,5 procenta.

Německá automobilka již na test Autocaru zareagovala a tvrdí, že britský magazín jí neposkytl veškerá data týkající se měření. Ta navíc dle Volkswagenu neměla být provedena dle oficiální metodiky, navíc proběhla pouze jednou a nikoliv opakovaně, pročež mohla být ovlivněna různými vedlejšími faktory. Proto podle VW nelze brát výsledky magazínu v úvahu, zvláště když postup automobilky byl posvěcen oficiálními autoritami, mezi něž patří třeba německá KBA.

Zástupci Autocaru ovšem uvádí, že Volkswagenu poskytli veškerá požadovaná data. Navíc zdůrazňují, že test proběhl nejen v laboratoři, ale i v areálu Millbrook Proving Ground, tedy na silnici, uzavřené silnici, kde jsou běžně testovány vozy britskými autoritami. Stoprocentně tedy může být zopakován, navíc jej nemohly nikterak ovlivnit kupříkladu výkyvy počasí - bylo totožné. Magazín kromě toho vůz zahřál na 23 stupňů Celsia a ponechal zapnutou pouze klimatizaci, vše ostatní bylo vypnuté.

Čím dál více se tedy zdá, že modifikace skutečně mají na motor negativní dopad. S tím dozajista souhlasí i Richard Frame, majitel Volkswagenu Golf 1,6 TDI, kterému krátce po opravě nejprve odešel ventil EGR, posléze pak i jeden vstřikovač paliva. Značka sice vzala veškeré náklady na svá bedra, spojitost se svolávací akcí však nepotvrdila. Stejně tak již neuznala Frameovy stížnosti na pokračující nepříjemný hluk motoru a také větší zápach spálené či nespálené nafty.

Podle Volkswagenu jsou tyto stížnosti jen výjimečné, z 600 000 provedených oprav prý nemělo být s výsledky spokojeno pouze jedno procento majitelů. Nicméně třeba právnická firma Harcus Sinclair uvedla, že z 7 504 dotázaných vlastníků TDI 3 925 z nich krátce po modifikacích zaregistrovalo nějaký problém. I proto se ostatně chystají další žaloby, které německé automobilce nejspíše ještě ztíží život.

Co k tomu dodat? Snad jen zopakovat, že volání servisu k „opravě” zatím není příliš radno vyslechnout. Rozhodnout se, co znamená víc, se musí každý sám, v tuto chvíli se ale podstoupení modifikace zdá být moudré jen tehdy, když vám na emisích záleží více než na čemkoli jiném. Naměřené NOx sice míří výrazně dolů, ale vše ostatní je s otazníkem.

Netýká se to přitom jen vozů s logem VW, ale i modelů Audi, Seatu a Škody a těch u nás jezdí vážně spousta. Je tedy možné, že VW bude muset vyvinout ještě trochu jiný software řízení, který nebude mít alespoň tak znatelné negativní následky na spotřebu či životnost některých součástí motoru. Počkat si na něj se v tuto chvíli zdá být rozumné...

„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc? - 1 - VW Touran a Golf 1,6 TDI Autocar test 01„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc? - 2 - VW Touran a Golf 1,6 TDI Autocar test 02„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc? - 3 - VW Touran a Golf 1,6 TDI Autocar test 03„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc? - 4 - VW Touran a Golf 1,6 TDI Autocar test 04„Oprava” TDI z Dieselgate vážně zvyšuje spotřebu. Emise ale snižuje, co je víc? - 5 - VW Touran a Golf 1,6 TDI Autocar test 05
Britský magazín Autocar změřil emise a spotřebu Volkswagenu Touran 1,6 TDI, jehož se týkala svolávací akce spojená s kauzou Dieselgate. Výsledky nebyly tak pozitivní, jak automobilka tvrdí. To samé se týká VW Golf 1,6 TDI

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama