Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pojišťovny varují před novým podvodem na řidiče. Nepomůže ani palubní kamera
3.10.2018 | Mirek Mazal
Úmyslné způsobení nehody s cílem vydělat peníze na úkor nevinných není bohužel nic nového, většinu situací ale vyřeší použití palubní kamery. Tuto ne.
Záměrně způsobené dopravní nehody, ve kterých se skutečný viník staví do role oběti s cílem obohatit se na úkor reálně postiženého řidiče, jsou nešvarem, který rozmáhá ve všech koutech světa. Byli jsme svědky už nepřeberného množství situací a to, co kdysi začalo primitivními pády chodců na kapoty přijíždějících vozů se vyvinulo ve velmi sofistikované triky, které na první pohled neodhalí ani bystrý šofér.
Mnoho z těchto situací vyřešil rozmach palubních kamer, které v jednoduchých situacích naprosto jasně ukáží na skutečného viníka. Ve výše zmíněném případě už si ale zaznamenanou situaci musíte pustit několikrát, abyste celý podvod pochopili a teď se podle pojišťoven rozmáhá další trik, na který je i naprostá většina kamer krátká.
Odehrává se na kruhových objezdech, kde údajná oběť záměrně narazí do řidiče přijíždějícího na „kruháč” zboku nebo zezadu. Na taková místa kamera „nevidí” a i při podezření skutečné oběti, že šlo o úmysl, se není o co opřít - záběry kamery vpřed neřeknou nic a pokud do auta přijíždějícího z vedlejší silnice někdo nabourá zezadu, o vině se těžko diskutuje. Samozřejmě, něco takového lze provést i na běžných křižovatkách, načasovat tam takové divadlo je ale docela komplikované a auto na hlavní nemusí být zcela z dohledu. Na kruhovém objezdu prostě podvodník chvíli jezdí kolem a brzy „uspěje”, aniž by byl vůbec natočen.
Podle pojišťoven pachatelé někdy i řidiče z vedlejší na oko velkoryse pustí, zrychlí a způsobí nehodu. A pak samozřejmě říkají, že přednost nikomu nedávali, že druhá strana špatně pochopila jiné gesto. Policie poukazuje na to, že počet takových srážek roste každý rok, většinou jsou ale uzavřeny jediným možným způsobem, i když podezření z podvodu existuje. Jen pár případů se podařilo otočit proti skutečnému viníkovi díky kamerám zabírajícím celou kruhovou křižovatku, protřelí podvodníci si ale pochopitelně vybírají ty, které nejsou „pod kamerami”.
Smyslem celého podvodu je záměrné poškození nebo úplné zničení vozidla, které se např. nedaří výhodně prodat nebo už je jinak poškozené. „Takové osoby se úmyslně dopouštějí nehod, při kterých se nic netušící lidé stanou viníky,“ řekl mluvčí pojišťovny Ergo. Po způsobení nehody se pak podvodníci (většinou úspěšně) snaží domluvit s řidičem na prostém nahlášení nehody pojišťovně bez řešení policie.
Skuteční viníci snadno psychicky zapůsobí na oběť, která z pocitu viny bez protestu podepíše záznam o nehodě, tím odsouhlasí zavinění. Policie ani pojišťovna poté nemají reálnou šanci zabránit výplatě plnění a penalizovat oběť prostřednictvím malusů či zvýšeného pojistného. „V takových případech, kdy byla úmyslná nehoda vyřešena vzájemným souhlasem obou řidičů, obvykle nedokážeme dělat nic,” přiznává zástupce dopravní policie.
Co tedy dělat v případě, kdy máte podezření, že jste se stali obětí takového podvodu? Policie radí přivolat hlídku a trvat na důsledném prošetření. Už samotné zavolání policie může podvodníky odradit, neboť v tu chvíli mají v úmyslu dokonat pojistný podvod, za který jsou tvrdé tresty snad všude na světě a možná si rozmyslí, jestli to chtějí riskovat. Pojišťovny pak i v případě, kdy policii nezavoláte, radí nepřiznávat se ke způsobení nehody a informovat pojišťovnu, která může na případ nasadit svého vlastního vyšetřovatele a odhalit pravdu v zájmu svém i klienta.




Na silnicích se rozmáhá nový způsob pojistného podvodu. Pozor na něj je třeba dát na kruhových objezdech, kde je snadné způsobit nehodu, v níž poškozený vypadá jako viník a „nevyseká” jej z toho ani palubní kamera za čelním sklem
Inspirace: Delfi
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 10 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
