Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu

Nejnověji jmenovaný člen kabinetu dnešní vlády má plán, jak se politicky znemožnit. V nejhorší možný moment navrhne zavedení nové daně z benzinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu

17.4.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejnověji jmenovaný člen kabinetu dnešní vlády má plán, jak se politicky znemožnit. V nejhorší možný moment navrhne zavedení nové daně z benzinu.

Mezi motoristy dnes neexistuje mnoho ožehavějších témat. Ani nám se nelíbí vysoké ceny benzinu, které z poloviny tvoří nehorázné daně, zejména pak ta spotřební. Tu navíc musíme platit poté, co už zaplatíme rovněž nemalé přímé odvody v podobě daně z příjmu a sociálního a zdravotního pojištění. I proto jsme již na přelomu ledna a února přišli s peticí za snížení spotřební daně z benzinu a nafty, kterou virtuálně podepsalo již na 35 tisíc řidičů a o které právě dáváme vědět českým poslancům, senátorům a snažíme se ji i dále medializovat.

Jsme přesvědčeni, že by to - v souladu s plamennými prohlášeními o vzájemné solidaritě - měl být stát, který nám v době vysokých cen paliv po letech placení takto vysokých daní také trochu „povolí” a nechá ceny benzinu a nafty klesnout díky nižšímu daňovému zatížení na únosnější úroveň.

Jak je ale vidno, naše hlasy se nedonesly k uším ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby. A nebo se k nim donesly a prostě je ignoruje. Buď jak buď přichází v tuto dobu s velmi necitlivým návrhem - chce na paliva uvalit novou daň.

Nevíme, jak si má říkat a nevíme ani, jestli jí bude zasažena výchozí surovina (ropa) nebo výsledný produkt (benzin, nafta, ...), má však činit 140 korun na 1 000 litrů ropných produktů. To pochopitelně není mnoho (0,14 Kč na litr), ale jde o princip - přicházet s novou daní v době nejvyšších cen v historii je od české ministra podobně citlivé jako lov slonů španělským králem v době, kdy země stíhají ekonomické potíže.

Návrh, který již prošel jednáním legislativní rady vlády a v brzké době jej projedná také samotná vláda, navíc neospravedlňuje ani jeho smysl - vybrané peníze se totiž mají postarat o zvýšení ropných rezerv státu. Tento krok se ani jako takový nezdá být vzhledem k současnému stavu rozumný a i kdyby ano, proč by kvůli němu měla být třeba další daň? Copak si stát nebere dost už na jiných daních? Navíc v tomto případě nejde o prostou útratu, ale jen směnu peněz za jiný statek, který zůstane majetkem státu a který lze také prodat. Nová (jisté věčná...) daň na jednorázovou investici nijak nezasahující do celkové bilance aktiv státu? To se nám nezdá být rozumné.

Jak moc jsou politici a lidé kolem nich odtrženi od reality navíc dosvědčuje i prohlášení Tomáše Patáka z odboru komunikace ministerstva průmyslu, který pro magazín E15 řekl, že tímto krokem skončí dosavadní praxe, kdy tvorbu rezerv financoval stát (jako by stát měl nějaké peníze odjinud než od občanů) a formou nové daně je uhradí podnikatelská sféra (jako by snad podnikatelé mohli sáhnout do nějaké bezedné pokladnice a státu něco převést - samozřejmě to promítnou do ceny). Realita je tedy taková, že dříve jsme to platili my a nově to budeme platit také my. Jen dvakrát, neboť původní daně se samozřejmě nezmění. Podle Patáka se ale zatížení přesune z beder státu na „podnikatelskou sféru”...

Něco podobného pochopitelně z podstaty odmítáme. Pokud chce vláda zlepšit hospodaření státu, musí konečně začít šetřit především na zbytných investicích a zastavit rozkrádání státních prostředků, které je provází. Ne zavádět nové daně, zvyšovat ty současné a říkat tomu všemu „úsporná opatření”. Úsporná pro koho? Asi pro nás, protože si toho za své vydělané peníze koupíme zase o něco méně.

Rádi bychom pak panu ministrovi Kubovi a jeho kolegům připomněli, že poslední zvýšení daňového zatížení paliv mělo za následek snížení celkového výběru zejména kvůli odlivu u nás dříve tankujících transitních přepravců. Příjmy znovu zvýšit a nám přitom ulehčit je tak docela snadné. A je to jeden z mnoha receptů, který může jen pomoci nikomu neublížit.

Ale co čekat od vlády, ve které sedí člověk, jenž si neuvědomuje, že chtít sahat v této době na daně z paliv tímto způsobem je šílenost, která jej může navěky znemožnit. Doufáme, že tento návrh nemá šanci na úspěch a naopak se nám podaří získat podporu pro snížení spotřební daně z paliva, o kterou se můžete sami zasadit. A panu Kubovi můžeme v jeho politickém harakiri popřát jen hodně zdaru, člověk schopný předložit takový návrh s tímto načasováním nám politice opravdu chybět nebude...


Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu - 1 - biopalivaPolitická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu - 2 - Dane benzin 01Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu - 3 - Dane benzin 03
Jako by nestačilo, že k pumpám přijíždíme již „po holení” a krom spotřební daně a DPH platíme třeba i za přimíchávaná biopaliva. Ještě bychom měli platit za ropné rezervy, to všechno á 40 Kč/litr? Vážně se to panu Kubovi nezdá být trochu moc?

Zdroj: E15

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše