Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce

22.9.2016 | Petr Miler | 38 příspěvků

Zatím jediná pojišťovna v Česku a dost možná i v Evropě zkouší počítat cenu povinného ručení podle nájezdu. Slibuje nejlevnější pojištění v zemi.

I když pojištění odpovědnosti za provoz vozidla povinné a odtud ostatně pochází i jeho více zažité označení „povinné ručení”, je to v podstatě pojištění jako každé jiné. Pojišťovna pracuje s určitou skupinou svých klientů a s pomocí běžné pojistné matematiky se snaží odhadnout míru rizika způsobení škody tím kterým z nich. Podle toho od nich žádá vyšší nebo nižší částku a celkem se pochopitelně snaží vybrat více, než musí zaplatit poškozeným.

Háček to má jediný - pojištěný tu ve výsledku není řidič, ale auto, takže pokud s vaším autem pojištěným na vás nabourá třeba váš syn, je to stejně vaše pojistka, která škodu kryje. Pojišťovny tedy dnes při výpočtu ceny vychází především z věku a místa bydliště člověka, který auto pojišťuje, což nemusí být přesné. A ruku nahoru: kdo z vás si nechal auto se „špatnými vstupními parametry” napsat na svého sedmdesátiletého otce žijícího v Chlupaté vsi, i když s ním reálně jezdíte vy, 35letý muž z Prahy?

Les rukou dolů - toto se dělá, i když třeba musíte slíbit pojišťovně, že hlavní řidič je opravdu pan otec. A až sami nabouráte, pojišťovna těžko zjistí, že váš otec do vozu sotvakdy usedl a že vy jste v něm opravdu nejeli náhodou. Je to prostě povinné ručení, nezbytné pojištění „pro jiné”, které musíte mít a chcete ho mít co nejlevněji.

Výše zmíněné je nepochybně něco, co pojišťovny dobře vědí. Ostatně i proto se dříve při určování oné míry rizika způsobení škody tím kterým vozem vycházelo z objemu jeho motoru - je to nesmysl, zvlášť dnes, ale byl to parametr auta, který do výsledné pojistné matematiky promlouval. Od té doby se pojišťovny přesunuly právě ke zkoumání charakteru člověka, který by vůz měl řídit, přesně to se ale nyní mění.

Pojišťovna Allianz včera oznámila, že jako první pojišťovna v České republice začne počítat sazby povinného ručení dle ujetých kilometrů toho kterého auta. To je skutečně revoluční změna a i když se vzhledem k rozsahu nabídky (jediná pojišťovna...) může zdát pro celý trh nepodstatná, máme pocit, že ji ostatní brzy budou následovat, i když se nyní tváří, že nikoli. Velké části řidičů totiž může přinést levnější pojištění a to je něco, na co budou slyšet.

Ředitel Allianz Jakub Strnad říká, že pro řidiče, kteří jezdí méně než 10 000 km ročně, bude „jeho” pojišťovna nabízet od října nejlevnější povinné ručení s pojištěním skel. Do tohoto limitu se podle odhadu Allianz vejde polovina řidičů, což znamená miliony pojistek. „V Česku je hodně řidičů, kteří jezdí málo, ale svým pojišťovnám platí, jako kdyby každý rok objeli půl Evropy,” říká Strnad.

Takový stav pochopitelně předpokládá pravidelné hlášení stavu tachometru pojišťovně, děsit se černých skříněk nebo nadměrné administrativy ale není třeba. Allianz hodlá spoléhat jen na hlášení majitelů a hrozbu vysokých sankcí za podvodné jednání. „Nízká sazba povinného ručení v Allianz předpokládá pouhé nahlášení stavu tachometru. Žádný čip, který by řidiče v jednom kuse sledoval, do auta nedostanou,” uvedl Strnad.

Jeho kolega, ředitel oddělení vyšetřování Allianz Ludvík Bohman, pak dodává, že na podvodníky čekají sankce. „Na pokusy o podvod jsme připraveni. Přetáčení tachometrů, úpravu fotek či nahlašování nepravdivých údajů jsme schopni odhalit a sankce pro podvodníky budou velké,” uvedl s tím, že konkrétně půjde o třikrát vyšší sazbu pojistného, smluvní pokuta 25 000 Kč měsíčně, odstoupení od smlouvy a trestní oznámení za pojistný podvod.

Můžeme říci, že pokud někdo bude disponovat technikou potřebnou pro nastavování stavu tachometru a každých pár dnů udělá z nově najeté tisícovky stovku, zjistí Allianz to, co by v její mateřské firmě označili jako „gigantische Scheiße”. Ale nenavádějme lidi k podvodům, ostatně je otázkou, kdo by si dával byť jen tuto práci pro úsporu pár tisíc. Jinak by ale zrovna tato cesta fungovala - důkazem ujetých km bude fotografie tachometru nebo návštěva pobočky.

Otázkou pochopitelně je, co bude s těmi, kteří najedou více než 10 tisíc km za rok nebo najedou více, než očekávali. S tím ale Allianz pochopitelně počítá - u těch, co jezdí více, cena pojistky poroste v souladu s tím. Variantu pojištění podle počtu ujetých km si pojištěný na začátku nastaví sám. Na základě ročního zúčtování to pak takto zůstane, popř. mu Allianz peníze vrátí, pokud najede méně, popř. doplatí sám, protože kilometrů bude více.

Dá se ovšem předpokládat, že Allianz touto nabídkou cílí hlavně na řidiče resp. auta, kteří prakticky nejezdí a ruku na srdce - takových lidí a vozů je skutečně spousta. Už jen ti z nás, co mají doma druhý vůz na víkendy, ví, že platí absurdně mnoho vzhledem k tomu, jak moc takové auto tráví na silnicích. A takové jistě nabídka Allianz zajímat bude.

Že řešení Allianz fungovat může, zmiňuje i ředitel poradenské firmy „Chytrý Honza” Jiří Paták. Ten míní, že pojišťovnám vyhovovalo počet najetých km neuplatňovat a držet tak uměle pojistné na vyšší úrovni. Z tohoto pohledu jde o průlom, jež bude mít přímý vliv na výši plateb klientů, a to málokoho nechá chladného.

Ostatní pojišťovny se k novince Allianz staví rezervovaně, nepředpokládáme ale, že by už v tuto chvíli přinejmenším nepřemýšlely o tom, jak co nejdříve nabídku konkurence vyrovnat. „Posoudit skutečnost, zda je uvedený krok smysluplný na českém trhu, bude možné v delším časovém horizontu. Takzvaný víkendový řidič může být v hustém provozu rizikovější než zkušenější s větším počtem kilometrů,” řekl ČTK mluvčí Kooperativy Milan Káňa. A může mít pravdu, ale to samotného „víkendového řidiče” nebude zajímat a pár excesů Allianz stěží položí.

„Nemělo by být klíčové jen to, kolik kilometrů řidič najezdí, ale především jakým způsobem je najezdí,” přitakává mluvčí České pojišťovny a mluvčí České podnikatelské pojišťovny též nehýří nadšení: „Na takový krok není ideální doba. Vzhledem ke zvyšujícím se náhradám v povinném ručení, především újmy na zdraví, se pojištění nyní nachází na samé hranici rentability," říká.

Máme ale pocit, že toto jsou jen nářky. Pokud Allianz splní to, co slibuje, má reálnou šanci dostat pod svá křídla velkou část z celkem 7,5 milionu povinně pojištěných aut v ČR. A budou to z podstaty ta, co sotva vyjedou. Podle nás to bude pro Allianz fungovat i ekonomicky, ostatně to musí mít dobře spočítané.

Váš názor? Zajímá vás na parametrech povinného ručení něco jiného než cena? A pokud najezdíte méně než 10 tisíc km ročně, „obtěžovali” byste se s hlášením stavu kilometrů jednou ročně kvůli úspoře klidně i několika tisíc Kč?

Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 1 - Povinne ruceni dle najetych km ilustracni 01Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 2 - Povinne ruceni dle najetych km ilustracni 02Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 3 - Povinne ruceni dle najetych km ilustracni 03
Na výši povinného ručení už nemusí mít podstatný vliv očekávaný jízdní styl očekávaného hlavního řidiče

Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 4 - Povinne ruceni dle najetych km ilustracni 04Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 5 - Auto Policie CR nehoda 05Povinné ručení se mění. Určování ceny podle najetých km může ušetřit tisíce - 6 - Bus Vladivostok nehoda Rusko 02
Allianz věří, že se třeba do podobných nepravděpodobných nehod připletou nejméně řidiči aut, která jezdí nejméně

Zdroje: Allianz, ČTK

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 38 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše