Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Praha je znovu v pořadí měst s největšími zácpami. Kdy a kudy se jim vyhnout?
21.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový žebříček nejucpanějších měst světa připomíná, že může být i hůře než v Praze. A také dokáže poradit, kdy a kudy se raději nikam nevydávat.
Nedávno jsme se mohli přesvědčit, že cokoliv co známe od nás, se nemůže vyrovnat kolonám na dálnicích v Los Angeles. Ovšem ani Město andělů není ten nejhorší případ auty přeplněné světové metropole, se kterým se lze setkat. V právě vydaném dopravním indexu společnosti TomTom na něj připadá „až” dvanáctá příčka v celkovém pořadí, tamní zácpy si loni v průměru vyžádaly „pouze“ o 45 % vašeho času navíc. Ve srovnání s předloňským rokem to ovšem znamená čtyřprocentní zhoršení.
Dle indexu tedy motoristé v Los Angeles musí počítat v průměru s extra 44 minutami za volantem denně, celkově si pak dopravní zácpy vyžádají od každého 170 hodin ročně. To rozhodně není zanedbatelná doba - pokrývá totiž jeden pracovní měsíc, pokud bychom počítali s 8 hodinami denně, které budete trávit v zaměstnání po 21 dnů. Při pohledu na tuto statistiku tedy není překvapivé, že stále více lidí prahne po autonomním řízení, kdy by si sice od kolon nepomohli, pracovat by v nich ale aspoň někteří z nich zvládli.
Jak jsme navíc zmínili, Los Angeles není nejhorším městem na světě, co se kolon týče. Tento smutný primát drží opětovně Mexiko City, kde je třeba počítat s 66 procenty času stráveného za volantem navíc. Tedy jinými slovy, každý den si řidiči počkají v dopravní zácpě v průměru 59 minut, což odpovídá 227 hodinám ročně (je třeba počítat s tím, že o víkendech je situace jiná). Večerní špička je pak vskutku enormní, dokonce 101procentní.
Ve srovnání s rokem 2015 se doprava v mexické metropoli zhoršila o 7 procent, což koresponduje s celosvětovým vývojem. Ve srovnání s daty z roku 2008 jsou zácpy celosvětově horší o 23 procent, liší se však kontinent od kontinentu. Kupříkladu mezi lety 2015 a 2016 došlo v Severní Americe ke zhoršení o 5 %, v Evropě o 9 %. Globálně došlo k 10% zhoršení, což odpovídá cca 10 minutám.
Z celého světa se můžeme přesunout do Evropy, kde je aktuálně nejucpanějším městem Bukurešť. Rumunská metropole si meziročně pohoršila o 7 procent (na 50 %), tím překonala i Moskvu, která s 44 procenty zůstává na stejné úrovni jako předloni. Mimo to v žebříčku najdeme i pár měst, kde se dopravní zácpy lepší, třeba polská Varšava je na tom o jedno procento lépe (37 %). Stejně jako švédský Stockholm (28 %).
My si to ale již zamíříme do Prahy, která je třicátým městem v pořadí v rámci Evropy a čtyřiadevadesátým globálně. Počítat proto můžete s 28 procenty času navíc, tedy s 30 minutami denně a 116 hodinami ročně. Ranní špička (54 %) je horší než ta večerní (46 %), nejhorším dnem v loňském roce pak byl 31. říjen. V ten den, bylo to pondělí, bylo slunečno a 12 stupňů Celsia, příčina je tak nejasná.
TomTom neopomíná ani zmapování největších „viníků“, které za zdržením stojí. Tedy silnic, kde můžete dopravní kolony stoprocentně očekávat. Jde přitom o „známé firmy“, tedy o magistrálu (neboli ulice Sokolská, Legerova, Wilsonova a 5. května), Jižní spojku (zvláště u křížení s Průmyslovou), Poděbradskou (opět hlavně u křížení s Průmyslovou), Dobříšskou a Patočkovu.
Pokud se tedy hodláte zácpám vyhnout, měli byste si svou cestu naplánovat již dopředu tak, abyste vyrazili mimo tyto ulice. Nejde-li jinak, pak vězte, že ranní špička je nejhorší v pondělí a úterý, nejnižší pak v pátek. Oproti tomu s nejhorší večerní špičkou je třeba počítat ve středu, nejnižší je naopak v pondělí. Dobrou zprávou přitom je, že oproti roku 2010 zde máme nemalé zlepšení.
Dopravně nejucpanější města Evropy v roce 2016
Dopravně nejucpanější města světa v roce 2016
Grafický pohled na nejucpanější města světa a jednotlivých kontinentů
Dopravní zácpy v Praze jsou sice horší než předloni...
...mohé světové metropole však dokazují, že za volantem můžete strávit čekáním ještě daleko více času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 9 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nejčtenější články
- Americké legendy lidi dál berou, Corvette frčí tak, že prodejně překonává hned šest dalších sporťáků dohromady
8.4.2024 - Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 - Moderní sexy kombík Volva je slušný držák a rodinný tank, přesto ho ojetý kvůli mánii okolo SUV koupíte levně
8.4.2024 - V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 - BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 05.07. 19:11 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 17:38 - code
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.07. 12:40 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 05.07. 07:36 - Snowman000