Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Praha je znovu v pořadí měst s největšími zácpami. Kdy a kudy se jim vyhnout?
21.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový žebříček nejucpanějších měst světa připomíná, že může být i hůře než v Praze. A také dokáže poradit, kdy a kudy se raději nikam nevydávat.
Nedávno jsme se mohli přesvědčit, že cokoliv co známe od nás, se nemůže vyrovnat kolonám na dálnicích v Los Angeles. Ovšem ani Město andělů není ten nejhorší případ auty přeplněné světové metropole, se kterým se lze setkat. V právě vydaném dopravním indexu společnosti TomTom na něj připadá „až” dvanáctá příčka v celkovém pořadí, tamní zácpy si loni v průměru vyžádaly „pouze“ o 45 % vašeho času navíc. Ve srovnání s předloňským rokem to ovšem znamená čtyřprocentní zhoršení.
Dle indexu tedy motoristé v Los Angeles musí počítat v průměru s extra 44 minutami za volantem denně, celkově si pak dopravní zácpy vyžádají od každého 170 hodin ročně. To rozhodně není zanedbatelná doba - pokrývá totiž jeden pracovní měsíc, pokud bychom počítali s 8 hodinami denně, které budete trávit v zaměstnání po 21 dnů. Při pohledu na tuto statistiku tedy není překvapivé, že stále více lidí prahne po autonomním řízení, kdy by si sice od kolon nepomohli, pracovat by v nich ale aspoň někteří z nich zvládli.
Jak jsme navíc zmínili, Los Angeles není nejhorším městem na světě, co se kolon týče. Tento smutný primát drží opětovně Mexiko City, kde je třeba počítat s 66 procenty času stráveného za volantem navíc. Tedy jinými slovy, každý den si řidiči počkají v dopravní zácpě v průměru 59 minut, což odpovídá 227 hodinám ročně (je třeba počítat s tím, že o víkendech je situace jiná). Večerní špička je pak vskutku enormní, dokonce 101procentní.
Ve srovnání s rokem 2015 se doprava v mexické metropoli zhoršila o 7 procent, což koresponduje s celosvětovým vývojem. Ve srovnání s daty z roku 2008 jsou zácpy celosvětově horší o 23 procent, liší se však kontinent od kontinentu. Kupříkladu mezi lety 2015 a 2016 došlo v Severní Americe ke zhoršení o 5 %, v Evropě o 9 %. Globálně došlo k 10% zhoršení, což odpovídá cca 10 minutám.
Z celého světa se můžeme přesunout do Evropy, kde je aktuálně nejucpanějším městem Bukurešť. Rumunská metropole si meziročně pohoršila o 7 procent (na 50 %), tím překonala i Moskvu, která s 44 procenty zůstává na stejné úrovni jako předloni. Mimo to v žebříčku najdeme i pár měst, kde se dopravní zácpy lepší, třeba polská Varšava je na tom o jedno procento lépe (37 %). Stejně jako švédský Stockholm (28 %).
My si to ale již zamíříme do Prahy, která je třicátým městem v pořadí v rámci Evropy a čtyřiadevadesátým globálně. Počítat proto můžete s 28 procenty času navíc, tedy s 30 minutami denně a 116 hodinami ročně. Ranní špička (54 %) je horší než ta večerní (46 %), nejhorším dnem v loňském roce pak byl 31. říjen. V ten den, bylo to pondělí, bylo slunečno a 12 stupňů Celsia, příčina je tak nejasná.
TomTom neopomíná ani zmapování největších „viníků“, které za zdržením stojí. Tedy silnic, kde můžete dopravní kolony stoprocentně očekávat. Jde přitom o „známé firmy“, tedy o magistrálu (neboli ulice Sokolská, Legerova, Wilsonova a 5. května), Jižní spojku (zvláště u křížení s Průmyslovou), Poděbradskou (opět hlavně u křížení s Průmyslovou), Dobříšskou a Patočkovu.
Pokud se tedy hodláte zácpám vyhnout, měli byste si svou cestu naplánovat již dopředu tak, abyste vyrazili mimo tyto ulice. Nejde-li jinak, pak vězte, že ranní špička je nejhorší v pondělí a úterý, nejnižší pak v pátek. Oproti tomu s nejhorší večerní špičkou je třeba počítat ve středu, nejnižší je naopak v pondělí. Dobrou zprávou přitom je, že oproti roku 2010 zde máme nemalé zlepšení.
Dopravně nejucpanější města Evropy v roce 2016
Dopravně nejucpanější města světa v roce 2016
Grafický pohled na nejucpanější města světa a jednotlivých kontinentů
Dopravní zácpy v Praze jsou sice horší než předloni...
...mohé světové metropole však dokazují, že za volantem můžete strávit čekáním ještě daleko více času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 7 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 8 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz