Reklama

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni

Při koupi ojetého auta touží každý po voze s co možná nejmenším kilometrovým nájezdem. Je to logické, jestli má vůz najeto 99 nebo 101 tisíc kilometrů je ale úplně jedno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni

27.6.2018 | Petr Miler

Při koupi ojetého auta touží každý po voze s co možná nejmenším kilometrovým nájezdem. Je to logické, jestli má vůz najeto 99 nebo 101 tisíc kilometrů je ale úplně jedno.

Můžeme potisící říci, že stav ojetého auta je mnohem důležitější než číslo na jeho tachometru. A ukázali jsme vám už mnoho aut, která to dokazují. Pomineme-li extrémy z časů dávno minulých, měli jsme tu třeba neskutečně ojetý VW Passat za pouhé dva roky, který vypadal velmi dobře, přitom měl najeto více než tento zhuntovaný Passat R36 - hlavně proto, že měl starostlivějšího majitele.

Je zkrátka třeba sledovat vždy hlavně to, v jakém stavu vůz je, jak se o něj o kdo staral, jakou má servisní historii a pak teprve zkoumat, do jakého množství najetých km se tento přístup promítá. Jenže pro velkou spoustu kupců ojetin je právě co nejnižší kilometrový proběh to hlavní. Je to na jednu stranu pochopitelné, na druhou ale záludné, pokud jen tomuto faktoru přikládáte až příliš velkou důležitost. Koupit auto s malým nájezdem vypadá jako projev racionální snahy ušetřit, dnes vám ale ukážeme, že přílišná fixace na stav tachometru může naopak peníze zbytečně stát. A to jinak, než by vás napadlo.

Existuje totiž psychologická hranice udávaného nájezdu, kterou zájemci o koupi ojetiny až chorobně sledují. Je to 100 tisíc kilometrů a můžeme se ptát, proč to tak je. Začíná tady tříciferná hodnota, která vypadá vyšší - spousta lidí má pocit, že auta desetitisíci km jsou ještě zánovní, zatímco ta se statisíci jsou už ojetá. Také je pravdou, že některé vozy déle fit nevydržely, ale to se bavíme o něčem jako je Škoda 100. Pro modernější auta to žádná významná hranice není a její sledování nemá racionální opodstatnění. Jenže zkrátka platí, že ji lidé pečlivě sledují.

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 1 - Ojeta auta do 100 tkm vliv na cenu 04Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 2 - Ojeta auta do 100 tkm vliv na cenu 05Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 3 - Ojeta auta do 100 tkm vliv na cenu 06
Ojetých aut s najetými km těsně pod hranicí 100 tisíc je v nabídce až překvapivě mnoho. Náhoda to nebude

Na tento fakt nás upozornil Malte Krüger, šéf Mobile.de, největšího evropského webu s inzercí ojetých aut, který po léta figuroval i ve vedení konkurenčního AutoScout24. Ten v rámci firemního rádce pro dobrou koupi ojetiny uvádí, „auta, která překročila hranici 100 tisíc km, bývají citelně levnější než auta, která mají za sebou méně než 100 tisíc, byť lehce.”

To by se i dalo čekat, z mnoha důvodů. Sami si přiznejte, kolikrát jste hledali ojetinu a do kolonky „Stav tachometru do” jste udali hodnotu 100 000 km. Jak má vůz najeto více, dostává se mimo hledáček části kupců a kde je nižší poptávka, je pochopitelně i nižší. Krüger ale neuvádí žádná konkrétní čísla a nás zajímalo, jak velký konkrétně tento rozdíl je. A tak jsme si od Mobile.de vyžádali data o nabízených autech za poslední tři měsíce a i s vědomím Krügerova upozornění jsme byli překvapeni tím, co vidíme.

Na Mobile.de jsou nabízeny tisíce modelů aut, s ohledem na nejžádanější ojetiny v ČR jsme ale sáhli po datech ke třemi z nich - ke Škodě Fabia, Octavia a Superb. Vzhledem k tomu, jak obrovské množství aut se pře Mobile.de prodává (jen aktuální nabídka nemá daleko k dvěma milionům) jsme mohli sáhnout po vcelku striktních omezeních - autech z let 2010 až 2013 (protože dříve nemají najeto tolik příliš často a později mívají příliš často najeto více), která mají najeto buď 98 až 100 tisíc km nebo 100 až 102 tisíc km.

Původně jsme uvažovali o širším rozmezí 95/100 resp. 100/105, ale nebylo to třeba, i do zmíněných užších mantinelů se obvykle vešly stovky exemplářů každého modelu v každém modelovém roce. To už je velmi slušný vzorek, který snadno zastře i to, že jsme nerozlišovali mezi modely a Octavii 1,2 TSI dávali do průměru stejně jako RS. V tomto množství dat už to nehrálo roli.

Výsledky jsou opravdu překvapivé - jestli má auto najeto 98 nebo 102 tisíc km, což je maximální možný rozdíl našeho rozmezí, nemůže mít na jeho stav (uvážíme-li podobný způsob použití, pochopitelně) žádný podstatný vliv. Rozdíly mezi cenami ale podstatné jsou. Ani v jednom případě se nestalo, že by vzorek aut s více jak 100 tisíci km na tachometru byl byť jen srovnatelně drahý. Auta s menším nájezdem byla vždy citelně dražší, ve většině případů o 5 až 10 procent. Za „dobrý pocit” (protože nic jiného si nekoupíte) se tady v absolutních hodnotách platí desetitisíce Kč. A to jsou dost velké peníze za... nic.

Podívejte se na přesný rozbor cen v následujících tabulkách pro Škody Fabia, Octavia a Superb.

Průměrné ceny ojeté Škody Fabia v závislosti na stavu tachometru

V případě Fabie se do zmíněného rozmezí vešla vždy druhá generace vozu. Zejména u exemplářů vyrobených ve starších letech výroby je rozdíl v nabídkové ceně enormní, až osmiprocentní. V absolutních hodnotách to znamená i skoro 13 tisíc korun.

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 4 - Vliv hranice 100 tisic najetych km na cenu ojetiny 2018 01

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 5 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 01Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 6 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 02Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 7 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 03Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 8 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 04Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 9 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 05Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 10 - skoda fabia II RS ojetinypsychra 06

Průměrné ceny ojeté Škody Octavia v závislosti na stavu tachometru

U Octavie se už v tabulkách mísí druhá a třetí generace tohoto modelu a také jeho před- a pofaceliftované provedení generace číslo dvě. Proto větší skoky v nabídkových cenách, v případě závislosti ceny na stavu tachometru okolo 100tisícové hranice se ale jedná o stále stejnou píseň. Rozdíly jsou tu tedy ze všech zkoumaných škodovek nejnižší, což ale bude dáno tím, že ojetých Octavií se na Mobile.de prodává daleko nejvíce a větší konkurence dává menší prostor k cenovým rozdílům.

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 11 - Vliv hranice 100 tisic najetych km na cenu ojetiny 2018 02

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 12 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 01Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 13 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 02Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 14 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 03Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 15 - skoda octavia III ojetinypsychra 01Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 16 - skoda octavia III ojetinypsychra 02Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 17 - skoda octavia III ojetinypsychra 03

Průměrné ceny ojeté Škody Superb v závislosti na stavu tachometru

U Superbu jde znovu vždy o „dvojky” a také tady udělal své poměrně výrazný facelift. Zde bylo možné zkoumat nejméně nabídek, i tak je obrázek stejný - v absolutních průměrnych cenách až skoro 22 tisíc Kč placených za méně než 100 tisíc km na tachometru.

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 18 - Vliv hranice 100 tisic najetych km na cenu ojetiny 2018 03

Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 19 - skoda superb II ojetinypsychra 01Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 20 - skoda superb II ojetinypsychra 02Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 21 - skoda superb II ojetinypsychra 03Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 22 - skoda superb 10nejminprodoje 01Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 23 - skoda superb 10nejminprodoje 02Při nákupu ojetiny můžete ušetřit i desetisíce. Stačí nechtít nesmysl, který chtějí všichni - 24 - skoda superb 10nejminprodoje 03

Pochopitelně, tato data vám nepřekládáme jen pro zajímavost, i když zajímavá jsou - tak velké a konzistentní rozdíly jsme vážně nečekali. Navíc je třeba dodat, že s autem s „přejetými” 100 tkm můžete kolikrát dostat více než u auta s menším nájezdem. Na 100 tisíc km totiž obvykle připadají náročnější servisní úkony a lidé se před dosažení této hranice aut zbavují i s tímto vědomím, říká dále Malte Krüger. Pochopitelně to neznamená, že každý vůz s více jak 100 tisíci na tachometru bude mít tyto věci automaticky za sebou, u rozumných předchozích majitelů to ale lze očekávat.

Navíc je třeba dodat, že u aut s kilometráží těsně pod 100 tisíc je pravděpodobnější možnost manipulace se stavem tachometru - prodávající dobře vědí, že vůz s menším než tímto hraničím nájezdem prodají snáze a nebo dráže a pochopitelně se podle toho chovají. Umožňujeme jim to ale jen my - zákazníci - toužící po minimálním a pokud možno „podstotisícovým” stavem tachometru.

Jaké z toho plyne ponaučení? Pokud kupujete ojeté auto, stojí za to dívat na vozy s proběhem lehce nad 100 tisíci kilometry - zájem o ně je menší a za citelně nižší cenu dostanete vůz, který je v podstatě stejný jako ten, který má na tachometru, 96 nebo 99 tisíc kilometrů. A můžete dostat i „servis zdarma” a menší riziko stočení jako bonus.

Naopak prodáváte-li auto, zkuste ho nabídnout na inzertních serverech těsně před tím, než bude mít najeto oněch sto tisíc. Protože lidé jsou cifrou na tachometru posedlí a tento článek na tom asi moc nezmění...

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše