Proč je teploměr ve vašem autě tak nepřesný? Vlastně to ani není teploměr

Zdá se vám, že teploměr vnějšího vzduchu ve vašem autě ukazuje bludy? Není to pocit, přesnou teplotu vzduchu změří jen někdy. A ani pak ji neukáže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Proč je teploměr ve vašem autě tak nepřesný? Vlastně to ani není teploměr

21.6.2017 | Marek Bednář | 44 příspěvků

Zdá se vám, že teploměr vnějšího vzduchu ve vašem autě ukazuje bludy? Není to pocit, přesnou teplotu vzduchu změří jen někdy. A ani pak ji neukáže.

Jezdíte-li moderním autem a není to úplný „holobyt”, máte na přístrojové či někde v její blízkosti ukazatel teploty okolního vzduchu. Dokáže být cenným zdrojem informací o tom, jaké panují podmínky mimo vždy podobně vychlazený či vyhřátý (otázka úhlu pohledu v tom kterém ročním období...) interiér vozu a zejména v zimě vám dokáží pomoci zorientovat se v tom, jaké reakce lze od vozu očekávat. V létě jej většina řidičů sleduje jen pro zajímavost, tím spíše jste si ale všimli, že ukazované hodnoty nezřídka dalece nekorespondují s tím, jaká skutečná teplota venku panuje.

Na ukazateli tak vídáme nesmyslně vysoká čísla, která realitu nevykreslují ani ve dny, jako je ten dnešní. Navíc rychle nereagují ani na změnu podmínek a pokud používáte více aut, snadno si můžete zaznamenat, že na stejných místech ukazují úplně jiná čísla. Proč to tak je?

Jednak je třeba si říci, že čidlo, kterým je venkovní teplota zjišťována, není teploměr, ale termistor. To je věc, která podle okolní teploty mění svůj elektrický odpor. A tomu rozumí řídící jednotka, takže se správnou kalibrací může zobrazit někde na displeji, jaká je venku zrovna teplota. Ostatní teplotní čidla v autě fungují v podstatě stejně. Vždy je potřeba převést měřenou veličinu na odpovídající elektrický signál. Termistor ale sám zdrojem problémů není, tedy aspoň ne tím hlavním - je to docela přesné čidlo.

Příčinou nesrovnalostí v okamžitě zjištěné teplotě je hlavně jeho umístění, které v podstatě nemůže být jiné. Ve většině případů je totiž termistor umístěn za maskou chladiče, kde umí měřit za jízdy teplotu nejpřesněji, protože okolní vzduch protéká vyjma plastu masky napřed kolem něj a až pak kolem čehokoliv jiného, co by mohlo jeho teplotu změnit. To jest zejména chladič, motor, brzdy, výfukový systém, cokoliv teplého.

Při stání na místě je ale efekt přesně opačný. Jednak při daném umístění může měření ovlivňovat teplo z chladiče, pakliže na chvíli odstavíte vůz po jízdě a jednak je automobil plechová krabice, která - pokud nemáte garáž - většinu dne stojí na slunci, takže se rozpálí. Navíc stojí na asfaltu, který se také za slunečného dne zahřeje. Hlavně z tohoto důvodu je ukazovaná teplota za slunečného dne ve chvíli, kdy nastoupíte do auta, hrubě nepřesná a auto ukáže klidně přes 40°C i v momentě, kdy je venku skutečně stupňů možná 30. Pokud ovšem parkujete v garáži nebo kdekoliv, kde je dlouhodobě stín, shoda s realitou bude mnohem vyšší.

Něco takového není těžké vytušit, jenže to není celý příběh. Pokud by byl problém jen tohle, stačí se rozjet a auto okamžitě ukáže pravdu, to se ale v případě naprosté většiny moderních vozů nestane - často ani stovky metrů po rozjetí zobrazenou teplotu nezmění. Je tu totiž ještě jeden problém, tradičně všemocná řídící elektronika.

Podobně jako v případě palivoměrů či teploměrů chladicí kapaliny, i teploměr okolního vzduchu neukazuje aktuální stav, který jinak umí přímo změřit, ale průměr za nějakou dobu, typicky několik posledních minut. Příkladem: podle domácího teploměru je 33 °C, ale v autě, které stálo na slunci, vidíte 40 °C. Rozjedete se a ve smyslu odstavců výše čekáte rychlé snížení, ale trvá třeba kilometr, než se teplota sníží na oněch skutečných 33 °C, i když 33 °C změřil termistor hned. Kdykoli mezi tím ukazuje nesmysl, který ani sám nezměřil.

Důvody pro toto chování palubních ukazatelů teploty (i dalších zmíněných) jsou podle automobilek tři. Jednak prý působí „lacině”, když se ukazatele neustále pohybují v polovině svého rozsahu; rozumnost tohoto pohledu posuďte sami. Pak výrobci říkají, že okamžité zobrazení zjištěného údaje automaticky neznamená předání přesnější informace, neboť zaznamenané údaje se někdy mění i kvůli jiným faktorům, než je skutečná změna stavu - kdo pamatuje například ukazatel paliva ve Škodě 120, ví, o čem je řeč. A pak je žádoucí, aby se zobrazované údaje neměnily moc často, nerozrušovaly tím řidiče a nenutily je tak odvracet pozornost od silnice. Na čemž jistě též něco bude.

Některá auta tak ukazují průměr za desítky sekund, jiná klidně i minuty, proto třeba zobrazovaná teplota v BMW reflektuje realitu lépe než totéž ve vozech koncernu VW, která bere v potaz delší časový horizont. V případě měřiče teploty to ale tak jako znamená, že vám skutečnou aktuální teplotu prostě nepoví, i když ji zrovna umí změřit. Ukazovanou teplotu v autě je tak třeba brát s jistou rezervou, zejména těsně po startu za slunečného dne - je to prostě orientační údaj, víc nic...

Proč je teploměr ve vašem autě tak nepřesný? Vlastně to ani není teploměr - 1 - Proc je teplomer v aute nepresny 01Proč je teploměr ve vašem autě tak nepřesný? Vlastně to ani není teploměr - 2 - Proc je teplomer v aute nepresny 02Proč je teploměr ve vašem autě tak nepřesný? Vlastně to ani není teploměr - 3 - Proc je teplomer v aute nepresny 03
Ne snad, že by teploty někdy nemohly dosáhnout 40 či více stupňů Celsia. Teploměr v autě je ale rád ukáže, i když nepanují. A to dokonce i v momentě, kdy takovou teplotu an nenaměří

Inspirace: Lifehacker

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 44 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše