Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč s moderními auty není rozumně možné jezdit s otevřenými zadními okny?
26.6.2019 | Mirek Mazal
Letní počasí volá po tom, abychom si do auta pustili více vzduchu, ale ouha - v případě otevření toho zadního je z toho rychle nesnesitelný hluk, i když to tak nebývalo. Proč?
Pokud nejste skalními příznivci klimatizace, kteří otevřené okno auta za jízdy považují za osmý smrtelný hřích, musíte to znát. Je teplejší den, ventilace čistého vzduchu z venku už nestačí a pouštět klimatizaci se vám nechce, však spoustě lidí není příjemná. Nabízí se tedy možnost otevřít některé z oken.
Ve městě to není problém, otevřené přední okno příjemně osvěží, ve vyšších rychlostech už ale i pootevřené způsobuje přílišné proudění vzduchu kolem vaší hlavy. Tak vás napadne otevřít jedno ze zadních a nechat si interiér provětrat tímto způsobem. Zní to chytře, jenže... vydržíte to asi tak do 60, možná 80 km/h. Pak se interiérem auta začne rozléhat tak nesnesitelný hluk, že by vás z něj začnou bolet uši, možná i hlava.
Děje se to u různých aut v různých rychlostech a různě při otevření jednotlivých oken, už ale ani v redakci nepamatujeme modernější auto, ve kterém by bylo možné nechat zadní okno otevřené a jet rychleji než velmi pomalu. Čím to je? Stojí za tím jev zvaný Helmholtzova rezonance.
Úkaz pojmenovaný podle německého fyzika Hermanna von Helmholtze je rezonance mechanického vlnění plynů v uzavřené dutině. Tento fenomén vzdušné ozvěny je podobný například zvuku vydávaném při foukání přes otevřené hrdlo prázdné lahve. V našem případě vzduch procházející přes hranu otevřeného okna vytváří soubor miniaturních vírů. Ty pak vytvářejí tlakové vlny uvnitř vozidla, jež lidské ucho vnímá jako hluk.
Jak jsme již naznačili, existuje několik faktorů, které intenzitu hučení ovlivňují. Otravný jev má tendenci být horší v moderních automobilech, např. ve staré Škodě 120 šlo ještě jezdit s otevřenými zadními okny (byť jste si k nim museli zajít zvenčí...) bez problémů, v těch novějších už to obvykle nejde. Důvodem je, že jsou aerodynamicky efektivnější a vzduch u nich proudí blíže ke karoserii, takže mají k popsané rezonanci větší tendenci. Situace u předních oken je jiná hlavně proto, že přední část vozu a vnější zpětná zrcátka průchod vzduchu těsně okolo oken vozu vpředu narušují, takže k tomuto jevu nedochází k takové míře. Před zadní částí vozu se ale vzduch ke karoserii znovu vrátí a... Helmholtz je na světě.
Má to všechno nějaké řešení? Úlevou může být otevření dalšího okénka, druhý otvor zmírňuje tlaky a mění rezonanci. Jak sami ale z praxe nejspíše víte, ani obě otevřená zadní okna nejsou spásou. Pokud tedy toužíte po zvukově i jinak snesitelné přirozené ventilaci i za rychlé jízdy, jediným řešením bývá střešní okno. To ale přináší pro změnu jiné nevýhody. A nebo koupě staršího auta, ani to ovšem není mince s jednou stranou.
Jízda s otevřeným oknem může být příjemná, zejména otevření zadního okna je ale zvukově snesitelné jen ve velmi nízkých rychlostech. Má to svůj vědecký důvod
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před minutou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva