Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
22.4.2024 | Petr Prokopec
Je to svým způsobem časovaná bomba modernějších naftových aut, tikat ji ale nechávají v prvé řadě majitelé svou netečností. Vyhnout se problémům zejména s filtry pevných částic není vůbec složité.
V roce 2009 začala platit emisní norma Euro 5. Ta se mimo jiné postarala o to, že každý nový dieselový vůz musí být osazen filtrem pevných částic (známým hlavně pod označením DPF od Diesel Partikelfilter nebo Diesel Particulate Filter). Cílem pochopitelně byla snaha o snížení emisí pevných částic, které není ani v nejmenším papírové. Systém totiž skutečně dokáže zachytit zhruba 85 procent veškerých nečistot za normálních okolností, případně až 100 procent za ideálních podmínek.
Nicméně aby filtr mohl bezproblémově pracovat, je čas od času třeba jej vyčistit od zachycených sazí. K tomu víceméně dochází automaticky, stačí jen, aby dané auto zamířilo do provozu po delší dobu a zároveň jelo i vyšší rychlostí. V té chvíli totiž systém navýší teplotu nakolik, že dojde ke spálení veškerých zachycených nečistot. Pokud ale dieselové auto používáte pouze na krátké vzdálenosti, je třeba návštěva servisu, kde je třeba filtr vyjmout a pročistit speciálním strojem.
Něco takového pochopitelně není levné, řada lidí tak i takové návštěvy opomíjí. Kvůli tomu ale mohou splakat nad výdělkem. Německý Focus uvádí, že u TÜV, německé obdoby českých stanic technické kontroly, neprochází právě kvůli problémům s DPF stále více aut už při své první STK. Jen za období od 1. srpna do 30. října loňského roku se jednalo o 32 285 vozů, tedy 3,4 procenta ze všech aut, která ke kontrole zamířila. A protože ta byla první, jde o vozy staré pouhé tři roky.
Standardní záruka na nová auta je dvouletá, i při té prodloužené ale povětšinou nemůžete ucpaný filtr pevných částic omlátit výrobci či prodejci o hlavu. Pokud jej totiž nečistíte, nedodržujete podmínky používání a tudíž nemůžete počítat s tovární garancí. Místo toho se musíte připravit na dražší opravu, nový filtr totiž může stát až 75 tisíc korun. To je u prakticky nového auta opravdu značná a hlavně zbytečná investice.
Ze statistik vyplývá, že velmi náchylné k ucpání jsou filtry užívané u 1,5litrovým turbodieselem značky Ford. Modrý ovál přitom na dotaz německého autoklubu ADAC již uvedl, že o daném problému ví a aktivně jej řeší. Protože ale jde o softwarovou aktualizaci, je otázkou, k čemu to vše povede. Pokud totiž vůz městské řidiče nedokope do servisů či na delší výlet, DPF se stále bude ucpávat.
Problém přitom může každý motorista detekovat včas i bez vylepšeného softwaru, při ucpání filtru jde totiž nahoru spotřeba a dolů výkon. Auto se navíc začíná přepínat do nouzového režimu. Svítící kontrolku na palubní desce byste tedy neměli ignorovat ani náhodou, jinak vás čeká výše zmíněné, tedy drahá oprava. Přičemž ve finále nemusí jít pouze o filtr, jeho ucpání může vést k poškození celé jednotky.
Čištění filtru pevných částic může být poměrně levnou záležitostí, stačí jen jednou za čas váš diesel pořádně protáhnout. Pokud tak ovšem neučiníte, může nastat ve vaší peněžence úplně zbytečný průvan. Foto:
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Korejci ukázali své vlastní BMW M5, prodávat ho ale budou jen tam, kde lidem nenařizují elektrická auta
4.4.2024 - Baterie musí být aspoň o polovinu lehčí, říká šéf Stellantisu, jinak elektromobily prostě nedávají smysl
4.4.2024 - VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.03. 22:46 - Zajda
- Politický koutek 05.03. 22:38 - HondaMan
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda