Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
SUV vs. běžná auta: Němci srovnali 20 žádaných modelů a vybrali vždy ten lepší
7.10.2019 | Petr Prokopec
Zastánci SUV argumentují jejich vyšší bezpečností či praktičností, ale jaká je celá realita při srovnání se sesterskými modely z řad konvenčnějších aut? To se rozhodl zjistit německý ADAC.
Někdo má rád holky, jiný zase holky, říká se. V posledních letech se však zdá, že většina zákazníků touží po jediném, a sice po SUV. Tato auta mají nabízet vyšší úroveň bezpečnosti než hatchbacky či sedany. Zároveň mají být i šmrncovnější, neboť designéři mají v jejich případě více svobody, zatímco u tradičnějších karoserií vede spíše konzervatismus. Na druhou stranu je tu však dle odpůrců těchto vozů vyšší cena, vyšší spotřeba i horší jízdní projev. Německý autoklub ADAC se proto rozhodl zjistit, který z těchto táborů má pravdu, a uspořádal proto netradiční srovnávací test.
Němci tak spárovali rozličná SUV s jejich „přízemnějšími“ protějšky, přičemž se pokaždé snažili zvolit vozy téže značky (nebo alespoň koncernově spřízněných značek) a třídy. Proti Volkswagenu T-Cross tak nastoupilo Polo, zatímco Volvo XC90 se utkalo s kombi V90. Sledováno a hodnoceno přitom bylo naprosto vše, co by mohlo mít vliv jak na spotřebu, tak na bezpečnost. ADAC tedy nebral ohled jen na hodnocení Euro NCAP, ale porovnával také rozměry, hmotnost či výkon pohonné jednotky. Kromě toho došlo také na vlastní test spotřeby, a aby toho nebylo málo, byla v potaz vzata i cena. Podívejme se nyní na výsledky všech klání.
VW T-Cross versus VW Polo
Srovnání můžeme odstartovat již zmíněnou dvojicí, v jejímž případě ale majitelé nemohou svým protějškům pranic vyčítat. Došlo totiž na shodu, neboť zatímco Polo bodovalo nižší hmotností, nižší spotřebou, nižší cenou či lepší dynamikou, na stranu Volkswagenu T-Cross se přiklonila vyšší bezpečnost, a to dokonce i v rámci kategorie chodců. Mimo to SUV nabízí využitelnější vnitřní prostor, ať se již jedná o místo pro posádku či pro zavazadla.
Mazda CX-3 versus Mazda 2
Z Německa se můžeme přesunout do Japonska, přičemž také na straně malého hatchbacku je nižší hmotnost, spotřeba i cena. CX-3 pak vítězí zejména v rámci vnitřního prostoru, trochu překvapivý je náskok SUV také v oblasti jízdní dynamiky. I přes rozdílné pohonné jednotky je totiž výkon i točivý moment shodný, CX-3 je však těžší. Přesto zvládá stovku rychleji než Mazda 2, díky čemuž se nakonec posunula na stupně vítězů.
Ford EcoSport versus Ford Fiesta
Ani EcoSport na tom v rámci vnitřního prostoru není špatně, spřízněnou Fiestu dokáže překonat rovněž v oblasti zavazadelníku. Ve všech ostatních ohledech však již za malým hatchbackem zaostává, jakkoliv nabízí o 5 koní vyšší výkon. Je však také o více než 200 kg těžší, což se negativně projevilo na spotřebě, dynamice i bezpečnosti. Výrazně vyšší je pak i cena, vítězství tak jde za Fiestou.
Hyundai Kona versus Hyundai Ioniq
Srovnání dvou elektrických Korejců na první pohled není až tak úplně férové, neboť Ioniq počítá s daleko menším paketem baterií i výrazně nižším výkonem. Kona je tak dynamicky na vrcholu, ovšem také v jejím případě je třeba počítat s vyšší hmotností. Kvůli tomu prohrává v oblasti spotřeby, zaostává i v případě bezpečnosti. A také je téměř o čtvrtinu dražší, na trůn tak usedl Ioniq.
Seat Arona versus VW Polo
Polo má zatím na kontě jednu plichtu, té však dosáhla ryze benzinová verze. Španělskému SUV se však postavilo provedení uzpůsobené spalování CNG. Arona dostala stejnou jednotku, ovšem kvůli vyšší hmotnosti je její spotřeba vyšší. Zaostává také dynamicky, oslovit dokáže jen vnitřním prostorem. A přestože je levnější než německý hatchback (byť pouze nepatrně), na body výrazně prohrává.
Seat Ateca versus Seat Leon
Ve Španělsku ještě chvíli zůstaneme, jen zamíříme o segment výše. Jak už to bývá, Leon je levnější než jeho bratříček na chůdách, tedy Seat Ateca. Pochlubit se může i nižší spotřebou, nižší hmotností i lepší dynamikou. Na druhé straně však nenabídne posádce a jejím zavazadlům tak velkorysý prostor, překvapivá je i jeho větší nebezpečnost vůči chodcům. Nicméně i tak je králem, jakkoliv to bylo opravdu těsné.
Mercedes-Benz GLC versus Mercedes-Benz třídy C
V neprospěch SUV dopadlo srovnání také u třícípé hvězdy, neboť stejně jako již v mnoha zmíněných případech i GLC má na své straně zejména vnitřní prostor, a to na sedadlech i nad zadní nápravou. Mimo to je rovněž ohleduplnější vůči pěším, tam ale jeho přednosti končí. V rámci ceny a dynamiky již dostává na frak. Stojí za tím hlavně jeho hmotnost, která je o takřka tři sta kilogramů vyšší než u sedanu.
BMW X5 versus BMW 6 Gran Turismo
X5 je pro mnichovskou automobilku stěžejním vozem, ovšem z testu ADACu jasně vyplývá, že lidé nemají ke koupi tohoto SUV prakticky žádný rozumný důvod. Nabízí sice více místa na sedadlech i v zavazadelníku, tím ale jeho přednosti končí. Kvůli vyšší hmotnosti i se stejným výkonem zaostává za Gran Turismem dynamicky a spotřebou. Navíc jeho příď není k chodcům tak přátelská jako u šestkového BMW.
VW Touareg versus Audi A6 Avant
Koncernový souboj je již opět vyrovnanější, jakkoliv tentokráte nás vlastně žádné překvapení nečeká. Touareq je silný v oblasti vnitřního prostoru, přičemž s logem „lidového vozu“ se pojí i nižší cena, než jakou lze čekat u čtyř kruhů. A6 je však lehčí a tudíž i úspornější a rychlejší. V její prospěch pak mluví i větší ochrana chodců, zlaté vavříny tedy nemíří do Wolfsburgu, nýbrž do Ingolstadtu.
Volvo XC90 versus V90
Ve finále tu máme švédské duo, u kterého došlo na stejný verdikt jako u první dvojice Volkswagenu. Stav je tedy vyrovnán, neboť zatímco XC90 je na tom lépe v kabině a zavazadelníku, V90 boduje vyšší bezpečností či nižší spotřebou. Je také lehčí, prohrává však v oblasti dynamiky, neboť SUV dostalo do vínku vyšší výkon. Nejen proto je ale také výrazně dražší.
Tím jsme se dostali ke konečnému rozuzlení, které nevyznívá pro SUV příznivě, na kontě mají totiž pouze jedno vítězství a dvě remízy z deseti případů. Racionálně jejich obliba nedává velký smysl, není tímto způsobem ospravedlnitelná. Něco nám ale říká, že ani tyto výsledky touhy zákazníků nezmění...
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 47 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23