Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou
31.12.2019 | Petr Prokopec
Leckdo by si mohl myslet, že pro nová auta už koroze nepředstavuje problém. Test 38 vozů z roku 2019 ve specifických skandinávských podmínkách ukázal pravý opak.
Jako koroze je popisováno samovolné a postupné rozrušení kovů či nekovových materiálů vlivem chemické nebo elektrochemické reakce s okolním prostředím. My ji samozřejmě nejčastěji máme spjatou s karoseriemi a podvozky automobilů. V jejich případě se do mnohých zákoutí dostává voda ve spojení s nečistotami, které dané místo ponechají delší dobu vlhké. Pokud na něco takového není vůz připraven z výroby, rezne. A když nedojde k rychlé nápravě, může být jakékoliv pozdější řešení velmi náročné, bude-li tedy vůbec možné.
Dnes se hodně lidí domnívá, že díky galvanizovaným karoseriím a zvyšujícím se standardům kontroly kvality rez již nemůže současná auta ohrozit. Jak ovšem bylo zjištěno švédskými specialisty v testu pro magazín Vi Bilägare (My, majitelé aut), opak je pravdou. Moderní technologie a postupy pouze prodloužily životnost aut, jejichž průměrný věk v Evropě činí 11 let. Pokud si odkroutí 18 let, obvykle končí na vrakovišti a rez se na nich najde vždy.
Dnes ale vážně nechceme mluvit o starých autech. Nový test byl proveden na 38 nových modelech aut. Testování ve Švédsku tady přichází vhod, neboť severské specifické podnební podmínky tvorbu koroze urychlují. Po testu došlo na demontáž mnoha panelů karoserie, dutiny byly prozkoumány i endoskopem. Následně byla analyzována nejohroženější místa a uděleno hodnocení v podobě jedné až pěti hvězd, kdy vyšší počet představuje lepší ochranu proti korozi.
Pozitivem je, že každý z prověřovaných vozů z testu odešel minimálně se dvěma hvězdičkami. Nicméně v pořádku to není, přeci jen jsme na sklonku roku 2019 a výrobci nabízí až 12letou záruku na prorezavění. Jak se však ukazuje, koroze se může objevit již po roce, třebaže ve specifických podmínkách.
Relativní jistota je spojena s vozy německých značek Audi, BMW, Mercedes a VW. Pro řadu lidí pak bude překvapením velmi dobré hodnocení Renaultu, zklamáním jsou Citroën, Ford a japonské automobilky. A snad nejvíce lze zaplakat u Volva, který by o korozi mělo vědět hodně. Nicméně ani jeden z testovaných vozů švédské značky nedosáhl na více než tři hvězdičky. Tady jsou kompletní výsledky.
Auta z roku 2019 s nejhorší ochranou proti korozi
a paškál si nejdříve vezmeme ty nejhorší z nejhorších, tedy Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactus a Hondu Jazz. U francouzského vozu Švédové zjistili, že galvanizace karoserie má nevalnou úroveň. Mnohé svárné body nejsou chráněny, přestože k nim voda v důsledku špatného utěsnění kapoty, dveří i víka zavazadelníku proniká.
V případě Japonců jsou zásadním problémem boční prahy, ostatně v tomto případě se stačí zeptat, nač dojíždějí majitelé starších Mazd. U novějších vozů s touto oblastí značka již takové potíže nemá, na rozdíl od Nissanu, který u modelu Qashqai nechrání boční prahy dokonce vůbec. Korozi napospas jsou ponechány také podélné i příčné vzpěry, ve spodní části čelního sloupku pak lze očekávat mnohé „lapače nečistot“.
U Hondy Jazz je seznam problémů podobný, také v tomto případě lze zmínit boční prahy s nedostačující anti-korozní ochranou či špatně utěsněné rohy dveří, kapotu motoru a víko zavazadelníku. Japonské mini si tak stejně jako Cactus a Qashqai vysloužilo nejhorší hodnocení. Sice dvouhvězdičkové, ale s nejmenším počtem získaných bodů.



Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactu a Honda Jazz dopaly v této zkoušce úplně nejhůře
Takhle může vypadat jen pár let starý Nissan Qashqai s nájezdem v řádu desítek tisíc km
Citroën C4 Cactrus začíná na některých místech korodovat už po roce
Hondy Jazz se též červenají rzí velmi brzy
Auta z roku 2019 s dvouhvězdičkovým hodnocením
Jen o trochu menší problémy jsou s auty Fordu. Ty nenabízí zrovna dobrou ochranu u modelů EcoSport, Focus a S-Max. Znovu Honda má problémy i s dalším ze svých vozů, se stěžejním Civicem, v případě Nissanu je třeba dávat pozor i na kondici elektromobilu Leaf. A dobrou vizitkou nejsou pro své tvůrce ani Kia Stonic a Subaru XV.
Auta z roku 2019 s tříhvězdičkovým hodnocením
Přesunout se můžeme k průměru nejnovějšího průzkumu, přičemž ani tři hvězdy z pěti nelze brát zrovna pozitivně. Alarmující je pak skutečnost, že tentokráte nejde jen o pár výrobců, ale naopak tu máme poměrně široký záběr. Ve výčtu figurují Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland, Peugeot 308 SW, Škoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 a Volkswagen T-Roc.
Auta z roku 2019 s čtyřhvězdičkovým hodnocením
Po přívalu negativ přesedláme na pozitiva, i těch je ale ve výsledku poměrně hodně. Čtyři hvězdy získaly Audi A4 (kromě sedanu je dobře hodnocené i kombi, stejně jako verze Allroad), BMW řady 1, Lexus LS500h, Mercedes třídy A, Opel Insignia Country Tourer, Renault Mégane Grandtour, Seat Arona, VW Golf (a rovněž e-Golf), VW Passat (i provedení Alltrack) a VW Tiguan v pětimístném i sedmimístném provedení.
Auta z roku 2019 s nejlepší ochranou proti korozi
Dostáváme se do finiše, ten ale pozitivně vyznívá především pro jednu značku, pro Audi. U čtyř kruhů se velmi dobrou protikorozní ochranou mohou pochlubit modely A6 i A8. Nejinak je tomu také u Mercedesu třídy S či Renaultu Espace, tím nám ale pětihvězdičkový výčet končí. To je nakonec poněkud smutná skutečnost, neboť jak jsme zmínili, za chvíli se začne psát rok 2020 a modelů by v této kategorii mělo být opravdu hodně. Zvláště když si s korozí dokázal poradit i mainstreamový Renault.
Zdroj: Vi Bilägare
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 3 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 4 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 6 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva