Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou
31.12.2019 | Petr Prokopec
Leckdo by si mohl myslet, že pro nová auta už koroze nepředstavuje problém. Test 38 vozů z roku 2019 ve specifických skandinávských podmínkách ukázal pravý opak.
Jako koroze je popisováno samovolné a postupné rozrušení kovů či nekovových materiálů vlivem chemické nebo elektrochemické reakce s okolním prostředím. My ji samozřejmě nejčastěji máme spjatou s karoseriemi a podvozky automobilů. V jejich případě se do mnohých zákoutí dostává voda ve spojení s nečistotami, které dané místo ponechají delší dobu vlhké. Pokud na něco takového není vůz připraven z výroby, rezne. A když nedojde k rychlé nápravě, může být jakékoliv pozdější řešení velmi náročné, bude-li tedy vůbec možné.
Dnes se hodně lidí domnívá, že díky galvanizovaným karoseriím a zvyšujícím se standardům kontroly kvality rez již nemůže současná auta ohrozit. Jak ovšem bylo zjištěno švédskými specialisty v testu pro magazín Vi Bilägare (My, majitelé aut), opak je pravdou. Moderní technologie a postupy pouze prodloužily životnost aut, jejichž průměrný věk v Evropě činí 11 let. Pokud si odkroutí 18 let, obvykle končí na vrakovišti a rez se na nich najde vždy.
Dnes ale vážně nechceme mluvit o starých autech. Nový test byl proveden na 38 nových modelech aut. Testování ve Švédsku tady přichází vhod, neboť severské specifické podnební podmínky tvorbu koroze urychlují. Po testu došlo na demontáž mnoha panelů karoserie, dutiny byly prozkoumány i endoskopem. Následně byla analyzována nejohroženější místa a uděleno hodnocení v podobě jedné až pěti hvězd, kdy vyšší počet představuje lepší ochranu proti korozi.
Pozitivem je, že každý z prověřovaných vozů z testu odešel minimálně se dvěma hvězdičkami. Nicméně v pořádku to není, přeci jen jsme na sklonku roku 2019 a výrobci nabízí až 12letou záruku na prorezavění. Jak se však ukazuje, koroze se může objevit již po roce, třebaže ve specifických podmínkách.
Relativní jistota je spojena s vozy německých značek Audi, BMW, Mercedes a VW. Pro řadu lidí pak bude překvapením velmi dobré hodnocení Renaultu, zklamáním jsou Citroën, Ford a japonské automobilky. A snad nejvíce lze zaplakat u Volva, který by o korozi mělo vědět hodně. Nicméně ani jeden z testovaných vozů švédské značky nedosáhl na více než tři hvězdičky. Tady jsou kompletní výsledky.
Auta z roku 2019 s nejhorší ochranou proti korozi
a paškál si nejdříve vezmeme ty nejhorší z nejhorších, tedy Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactus a Hondu Jazz. U francouzského vozu Švédové zjistili, že galvanizace karoserie má nevalnou úroveň. Mnohé svárné body nejsou chráněny, přestože k nim voda v důsledku špatného utěsnění kapoty, dveří i víka zavazadelníku proniká.
V případě Japonců jsou zásadním problémem boční prahy, ostatně v tomto případě se stačí zeptat, nač dojíždějí majitelé starších Mazd. U novějších vozů s touto oblastí značka již takové potíže nemá, na rozdíl od Nissanu, který u modelu Qashqai nechrání boční prahy dokonce vůbec. Korozi napospas jsou ponechány také podélné i příčné vzpěry, ve spodní části čelního sloupku pak lze očekávat mnohé „lapače nečistot“.
U Hondy Jazz je seznam problémů podobný, také v tomto případě lze zmínit boční prahy s nedostačující anti-korozní ochranou či špatně utěsněné rohy dveří, kapotu motoru a víko zavazadelníku. Japonské mini si tak stejně jako Cactus a Qashqai vysloužilo nejhorší hodnocení. Sice dvouhvězdičkové, ale s nejmenším počtem získaných bodů.



Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactu a Honda Jazz dopaly v této zkoušce úplně nejhůře
Takhle může vypadat jen pár let starý Nissan Qashqai s nájezdem v řádu desítek tisíc km
Citroën C4 Cactrus začíná na některých místech korodovat už po roce
Hondy Jazz se též červenají rzí velmi brzy
Auta z roku 2019 s dvouhvězdičkovým hodnocením
Jen o trochu menší problémy jsou s auty Fordu. Ty nenabízí zrovna dobrou ochranu u modelů EcoSport, Focus a S-Max. Znovu Honda má problémy i s dalším ze svých vozů, se stěžejním Civicem, v případě Nissanu je třeba dávat pozor i na kondici elektromobilu Leaf. A dobrou vizitkou nejsou pro své tvůrce ani Kia Stonic a Subaru XV.
Auta z roku 2019 s tříhvězdičkovým hodnocením
Přesunout se můžeme k průměru nejnovějšího průzkumu, přičemž ani tři hvězdy z pěti nelze brát zrovna pozitivně. Alarmující je pak skutečnost, že tentokráte nejde jen o pár výrobců, ale naopak tu máme poměrně široký záběr. Ve výčtu figurují Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland, Peugeot 308 SW, Škoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 a Volkswagen T-Roc.
Auta z roku 2019 s čtyřhvězdičkovým hodnocením
Po přívalu negativ přesedláme na pozitiva, i těch je ale ve výsledku poměrně hodně. Čtyři hvězdy získaly Audi A4 (kromě sedanu je dobře hodnocené i kombi, stejně jako verze Allroad), BMW řady 1, Lexus LS500h, Mercedes třídy A, Opel Insignia Country Tourer, Renault Mégane Grandtour, Seat Arona, VW Golf (a rovněž e-Golf), VW Passat (i provedení Alltrack) a VW Tiguan v pětimístném i sedmimístném provedení.
Auta z roku 2019 s nejlepší ochranou proti korozi
Dostáváme se do finiše, ten ale pozitivně vyznívá především pro jednu značku, pro Audi. U čtyř kruhů se velmi dobrou protikorozní ochranou mohou pochlubit modely A6 i A8. Nejinak je tomu také u Mercedesu třídy S či Renaultu Espace, tím nám ale pětihvězdičkový výčet končí. To je nakonec poněkud smutná skutečnost, neboť jak jsme zmínili, za chvíli se začne psát rok 2020 a modelů by v této kategorii mělo být opravdu hodně. Zvláště když si s korozí dokázal poradit i mainstreamový Renault.
Zdroj: Vi Bilägare
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
BMW se zoufale snaží rozprodat nechtěné XM. Prodeje padly až k nule, dává na něj slevy už 520 tisíc Kč
30.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha