Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Také Slovensko chce pohřbít trh s auty, zavádí daň z výkonu
16.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Rober Fico chce udělat ze Slovenska druhou Itálii. Daní z výkonu dělající luxus už z 80 kW to ale bere za špatný konec.
Levicová vláda Roberta Fica nepatří k těm, které by si dokázaly ohlídat výdajovou stranu státního rozpočtu a souběžně s dalším prohlubováním veřejného dluhu chybějící prostředky raději ždímá ze svých občanů. Daňové páky na ně nasadila různé, ale protože už pomalu není komu a co brát, peníze bude od října páčit také z motoristů, při lepení deficitu tolik oblíbené skupiny lidí.
Ministerstvo financí vypracovalo a celým schvalovacím kolečkem nechalo posvětit zdanění výkonu automobilů, za které by se nemusela stydět ani rudá Itálie. Původně se pár úředníků diletantsky, bez znalosti problematiky ohánělo ekologickou notou, a pak ještě jakousi daní z luxusu, jinak řečeno pokutou za to, že pracujete a už jednou státu odvádíte více. Jenže když se přišlo na to, že se vlastně zdaní všechny automobily nad 80 kilowattů (109 koní), padly i tyto pohádky.
Dosud majitelé automobilů platili na Slovensku registrační poplatek ve výši 33 Eur a už výše této sazby dávala důvod k zamyšlení, jak náročný asi musí být takový úkon, když stojí více než pár hodin práce poctivého řemeslníka, který na rozdíl od úředníka navíc i vytvoří nějakou hodnotu. Nahlédnutí do ceníku nových poplatků za zápis motorového vozidla do evidence je ale o hodně výživnější čtení.
Na první pohled není zřejmé, podle jakého klíče byly stanovovány jednotlivé částky, ale kilowatt zde nemá svou přesně stanovenou hodnotu. Snad ale nikoho nepřekvapuje, že zdanění z levicové mysli je nastaveno progresivně, tudíž čím výkonnější automobil si pořídíte, tím za jednoho koně zaplatíte více. Pokuty za výkon budou rozděleny do patnácti pásem, patrně asi proto, aby občany co nejméně motivovaly uchylovat se k nějaké jiné hranici, než státem nařízených 80 kilowattů.
Podrobnější rozpis dodatečného zdanění najdete pod článkem, takže jen namátkově uvádíme, že třeba Škoda Octavia 1,4 TSI s výkonem 122 koní v „holobytu“ Active je považována za přepych a majitel zaslouží peněžitý trest ve výši 217 Eur, což je přibližně 5 400 Kč. Také Dacia Duster 1,5 dCi Arctica Music se 110 koňskými silami musí být luxusní kočár, a proto neunikne poplatku 167 Eur (cirka 4 200 Kč). To nejsou malé cifry, jde o několik procent z ceny, o které u dealerů často složitě smlouváme. Stát nesmlouvá, ten nařizuje.
Odtud nahoru je to už drsná exponenciální funkce nevhodná po kardiaky a čtenáře se slabším žaludkem. Pro ilustraci Passat s přeplňovanou osmnáctistovkou s výkonem 160 koní - téměř 12 tisíc korun. Ten samý vůz s dvoulitrem TSI skoro 29 tisíc a za šestiválec 3,6 FSI přes 51 tisíc Kč. Strop je nastaven na 254 kW, tedy 345 koní a to znamená, že motorista toužící třeba po nehorázně luxusním třílitrovém dieselu v BMW 550d bude muset k základní ceně 82 900 Eur připočítat 2 997 Eur, což v přepočtu dělá dalších 75 tisíc Kč.
Stát si podle statistiky prodejů aut v minulých letech vypočítal, že zavedením nové daně získá ročně asi 31 milionů Eur, přibližně tři čtvrtě miliardy korun. Co z tohoto dalšího strkání ruky do kapes občanů vzejde doopravdy, není těžké odhadnout. Část motoristů se prostě smíří s nižším výkonem, a buď půjde pod hranici 80 kW, anebo „jen“ zaplatí na poplatcích méně, než si úředník s tabulkou očekávající pasivitu občana představoval.
A zájemci o nejvýkonnější vozy? Mám za to, že stejně jako v Maďarsku nebo Itálii budou hledat způsoby, jak se od státu nenechat dále okrádat. Tudíž budou kupovat auta a přihlašovat je v sousedních státech, takže to vypadá na docela bohatý podzim a zimu třeba pro české, německé a možná i ukrajinské dealery aut a firmy, které je budou Slovákům „pronajímat“. Alespoň do doby, než si něco podobného nevymyslí také v uvedených destinacích...

Nějak takto vypadá vztah Slovenska k tamním motoristům



Nemusíte být odporně bohat, aby slovenský stát natáhl otevřenou dlaň - 1,4 TSI bude v přepočtu za 5 400 Kč, zde testovaná 1,8 TSI dokonce za 12 000 korun



Duster s dieselem je podle slovenské levicové vlády taky luxus



Majitelé vozů s výkonem nad 254 kW, jako je třeba BMW 550d si pro berňák připraví 75 tisíc
Zdroj: etrend.sk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejčtenější články
Největší automobilka světa prodala na svém domácím trhu za minulý měsíc 18 elektromobilů, tolik k oné revoluci
1.10.2025
Už měsíc nic nevyrábějící Jaguar Land Rover musela zachránit vláda, zaručila se za něj víc jak 40 miliardami
1.10.2025
Porsche poprvé ukázalo interiér nového Cayenne a je to další zbytečný, už mnohokrát odmítnutý cirkus. Tohle přece není luxus
1.10.2025
Čínský soupeř drahých SUV Audi za 320 tisíc Kč se ukázal v novém, za lidové ceny bude k mání i u nás
1.10.2025
První kontakt s díly k nové nejlevnější Tesle ukazuje, že firma auto oholila jako snad nikdo před ní, nezůstalo v něm skoro nic
1.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
