Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní

Kolenní airbagy jsou u nových aut stále častěji standardem, spíš než k čemukoli jinému ale slouží k obohacení jejich výrobců. Přítomnost tohoto prvku může těšit leda nepřipoutané.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní

8.8.2019 | Petr Prokopec

Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kolenní airbagy jsou u nových aut stále častěji standardem, spíš než k čemukoli jinému ale slouží k obohacení jejich výrobců. Přítomnost tohoto prvku může těšit leda nepřipoutané.

Airbag v těchto dnech slaví sté výročí, jeho kořeny lze nalézt v patentu dvou zubařů Harolda Rounda a Arthura Parrotta z roku 1919. Nicméně svět si musel počkat dlouhých třicet let, než se vzduchem plněné vaky dostaly do aut. Jejich rozmach ale nebyl okamžitý, naopak se v jednu chvíli zdálo, že jde o slepou uličku. Airbagy totiž byly k mání za příplatek a zákazníci po nich příliš netoužili. Až do 90. let se tak doplňková výbava často musela obejít bez nich, až jejich pozdější vývoj, souběžná osvěta a z ní vyplývající marketingová uchopitelnost je dostaly z příplatků do standardu.

Z evropského a vlastně i amerického úhlu pohledu si tak dnes již prakticky nikdo nedovede představit nové auto, které by nemělo čelní, boční a hlavové airbagy. Kromě toho stále více vozů disponuje i airbagem kolenním, jehož rozmach přišel po roce 1995, kdy jím byla osazena Kia Sportage. V roce 2003 pak organizace Euro NCAP po testu Toyoty Avensis uvedla, že automobilky „se maximálně snaží ochránit kolena a nohy řidičů a kolenní airbag funguje velmi dobře“. Od té doby se ale buď něco změnilo, nebo tehdejší závěry nebyly přesné.

Z nového testu amerického institutu IIHS totiž vyplývá něco zcela jiného - vliv kolenních airbagů na bezpečnost je podle ní prakticky nulový. Přesto jej automobilky nadále cpou pod palubní desku a platí za ně svým dodavatelům. Dobrou zprávou dle IIHS může být leda to, že kolenní airbagy nelze vnímat jako nebezpečný doplněk, a to přesto, že podle téže instituce riziko poranění občas navyšují.

Výzkumníci z IIHS prověřili více než 400 aut a posuzovali, zda dochází k větším zraněním u aut, kde kolenní airbagy chybí. Zjištěná data poté spárovali s hlášeními o nehodách ze 14 amerických států. Pokud došlo k simulovanému nárazu 40procentní částí přídě, neměly airbagy na zranění sebemenší vliv. Když ale do havárie bylo zapojeno pouze 25 % předních partií, airbagy zvýšily riziko poranění obou lýtek a pravého stehna, byť se zároveň zasloužily o snížení tlaku mířícího na hlavu.

V reálném prostředí se jejich prospěch ukazuje též nesledovatelným, riziko zranění bylo zredukováno pouze o půl procentního bodu (ze 7,9 na 7,4 procenta), což dle výzkumníků může být jen tím, že obvykle jsou v obecně dražších a tedy bezpečnějších autech. I proto IIHS dodává, že automobilky by se neměly upínat na toto řešení, ale prozkoumat další, která prý mají k dispozici a jež se institutu jeví jako efektivnější. Oč konkrétně má jít, ale bohužel již zmíněno nebylo.

Institut ovšem dodává, že jedním z důvodů, proč se kolenní airbagy v autech i nadále objevují, je to, že v Americe musí nové vozy projít federálními testy i s nepřipoutanými figurínami. V té chvíli by vliv kolenních airbagů na redukci vašich poranění mohl být výrazně vyšší. Nicméně IIHS k testy s nepřipoutanými figurínami nedělalo, každý by se měl za jízdy poutat.

Rozdíl v hodnocení IIHS a šestnáct let starým názorem Euro NCAP bude nejpravděpodobněji dán změnami v automobilovém průmyslu. Nová auta jsou zkrátka tužší i bezpečnější jen díky lepším materiálům. Ve výsledku tak vaše kolena skutečně dovedou ochránit stejně dobře s kolenními airbagy jako bez nich. S nimi ovšem riskujete třeba popálení kůže, vskutku tedy mohou být za určitých okolností kontraproduktivními.


Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní - 1 - IIHS kolenni airbag kritika 01Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní - 2 - IIHS kolenni airbag kritika 02Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní - 3 - IIHS kolenni airbag kritika 03
Americký institut IIHS testy a analýzami zjistil, že vliv kolenního airbagu na vaše zdraví může být i negativní. Tedy za předpokladu, že se za volantem poutáte

Zdroj: IIHS

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše