Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní
8.8.2019 | Petr Prokopec
Kolenní airbagy jsou u nových aut stále častěji standardem, spíš než k čemukoli jinému ale slouží k obohacení jejich výrobců. Přítomnost tohoto prvku může těšit leda nepřipoutané.
Airbag v těchto dnech slaví sté výročí, jeho kořeny lze nalézt v patentu dvou zubařů Harolda Rounda a Arthura Parrotta z roku 1919. Nicméně svět si musel počkat dlouhých třicet let, než se vzduchem plněné vaky dostaly do aut. Jejich rozmach ale nebyl okamžitý, naopak se v jednu chvíli zdálo, že jde o slepou uličku. Airbagy totiž byly k mání za příplatek a zákazníci po nich příliš netoužili. Až do 90. let se tak doplňková výbava často musela obejít bez nich, až jejich pozdější vývoj, souběžná osvěta a z ní vyplývající marketingová uchopitelnost je dostaly z příplatků do standardu.
Z evropského a vlastně i amerického úhlu pohledu si tak dnes již prakticky nikdo nedovede představit nové auto, které by nemělo čelní, boční a hlavové airbagy. Kromě toho stále více vozů disponuje i airbagem kolenním, jehož rozmach přišel po roce 1995, kdy jím byla osazena Kia Sportage. V roce 2003 pak organizace Euro NCAP po testu Toyoty Avensis uvedla, že automobilky „se maximálně snaží ochránit kolena a nohy řidičů a kolenní airbag funguje velmi dobře“. Od té doby se ale buď něco změnilo, nebo tehdejší závěry nebyly přesné.
Z nového testu amerického institutu IIHS totiž vyplývá něco zcela jiného - vliv kolenních airbagů na bezpečnost je podle ní prakticky nulový. Přesto jej automobilky nadále cpou pod palubní desku a platí za ně svým dodavatelům. Dobrou zprávou dle IIHS může být leda to, že kolenní airbagy nelze vnímat jako nebezpečný doplněk, a to přesto, že podle téže instituce riziko poranění občas navyšují.
Výzkumníci z IIHS prověřili více než 400 aut a posuzovali, zda dochází k větším zraněním u aut, kde kolenní airbagy chybí. Zjištěná data poté spárovali s hlášeními o nehodách ze 14 amerických států. Pokud došlo k simulovanému nárazu 40procentní částí přídě, neměly airbagy na zranění sebemenší vliv. Když ale do havárie bylo zapojeno pouze 25 % předních partií, airbagy zvýšily riziko poranění obou lýtek a pravého stehna, byť se zároveň zasloužily o snížení tlaku mířícího na hlavu.
V reálném prostředí se jejich prospěch ukazuje též nesledovatelným, riziko zranění bylo zredukováno pouze o půl procentního bodu (ze 7,9 na 7,4 procenta), což dle výzkumníků může být jen tím, že obvykle jsou v obecně dražších a tedy bezpečnějších autech. I proto IIHS dodává, že automobilky by se neměly upínat na toto řešení, ale prozkoumat další, která prý mají k dispozici a jež se institutu jeví jako efektivnější. Oč konkrétně má jít, ale bohužel již zmíněno nebylo.
Institut ovšem dodává, že jedním z důvodů, proč se kolenní airbagy v autech i nadále objevují, je to, že v Americe musí nové vozy projít federálními testy i s nepřipoutanými figurínami. V té chvíli by vliv kolenních airbagů na redukci vašich poranění mohl být výrazně vyšší. Nicméně IIHS k testy s nepřipoutanými figurínami nedělalo, každý by se měl za jízdy poutat.
Rozdíl v hodnocení IIHS a šestnáct let starým názorem Euro NCAP bude nejpravděpodobněji dán změnami v automobilovém průmyslu. Nová auta jsou zkrátka tužší i bezpečnější jen díky lepším materiálům. Ve výsledku tak vaše kolena skutečně dovedou ochránit stejně dobře s kolenními airbagy jako bez nich. S nimi ovšem riskujete třeba popálení kůže, vskutku tedy mohou být za určitých okolností kontraproduktivními.
Americký institut IIHS testy a analýzami zjistil, že vliv kolenního airbagu na vaše zdraví může být i negativní. Tedy za předpokladu, že se za volantem poutáte
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB