Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi

Zklamání, to podle autorů studie nejčastěji stojí za rychlým prodejem nově koupených aut. Jedna značka v ní nebývale exceluje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi

13.10.2018 | Petr Miler

Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zklamání, to podle autorů studie nejčastěji stojí za rychlým prodejem nově koupených aut. Jedna značka v ní nebývale exceluje.

Když si koupíte nové auto, obvykle si ho chcete nějakou dobu nechat. Třeba tři roky, třeba osm let, třeba už napořád. Anebo do chvíle, kdy jeho cena stoupne dostatečně, aby byl prodej auta ospravedlnitelný jako výstup z investice. I taková auta jsou - za všechna zmiňme třeba Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, vzácnou verzi z konce výroby předchozí generace 911, kterou dnes koupíte leda za osmimístnou částku.

To jsou ale vážně výjimky, jen málokdy si člověk kupuje auto, aby ho prodal co nejrychleji, pokud se tím neživí. Je skoro jedno, jestli se bavíme o ojetinách nebo o nových autech, většina lidí si kupuje auto proto, aby s ním jezdila, ne aby ho za pár měsíců prodávala dál. Takže když u nějakého modelu vidíme nadprůměrně častý prodej do jednoho roku od pořízení, musí to mít svůj důvod.

Jistě, jsou lidé, kteří auta střídají jako mobilní telefony. Nepředpokládáme však, že by takových lidí bylo podstatné procento a pokud se najdou, jejich procento bude u všech značek podobné. Pokud se tedy vozy určitého typu objevují v této statistice „rychlých prodejů” s relativně vysokými procentními hodnotami, bude to mít podstatnější důvod. Třeba že od něj majitelé čekali něco jiného, něco lepšího. Třeba nebyli spokojeni s chováním podvozku, ovladatelností a anebo vůz prostě nebyl kvalitně postavený.

S takovým vysvětlením přichází i americká společnost iSeeCars, která zveřejnila statistiku aut koupených jako nová, která jejich první majitelé do jednoho roku od koupě prodávají nejčastěji. „Není překvapivé, že spotřebitelé mění auta rychle, pokud mají dojem, že kvalita není dostačující,” říká Phong Ly, šéf iSeeCars.

Výsledky v tabulce byly získány analýzou 24 milionů jednotlivých prodejů aut v USA v posledních dvou letech. Podle VIN bylo hledáno, jestli se dané auto objevilo znova na prodej v období od čtyř měsíců do jednoho roku po koupi prvním majitelem a jestli bylo prodáno. Výsledkem je procento procento zákazníků daného modelu, kteří ho z jakéhokoliv důvodu rychle prodali.

Nebyla zahrnuta auta prodávána jako nová s více než 800 najetými kilometry a auta prodávaná jako ojetiny s méně než 6 400 najetými kilometry, protože v obou případech může jít jen o registrace dealerů, jejichž krátkodobé vlastnictví jistě o spokojenosti majitelů nic neříká. Také byla zohledněna jen auta, jichž se v USA za sledované období prodalo celkem méně než 50 tisíc kusů. To pro změnu vylučuje nahodilosti.

Auta nejčastěji prodávaná v prvním roce vlastnictví


Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 1 - Auta kterych se majitele nejcasteji zbavuji do roka tab 01

Pokud věříte v nezdolnost německé kvality, tyto výsledky vás možná překvapí - nové BMW řady 3 lidé prodávají více než pětkrát častěji ve srovnání s průměrem. Značku BMW mezi těmito modely vidíme čtyřikrát a model prémiové německé značky dokonce šestkrát.

Má to co dělat s tím, co jsme mnohokrát na našem webu probírali - s jistým úpadkem prémiových značek kontrastujícím s iluzí, kterou vyzařuje jejich marketing těchto značek, vysvětluje Ly. „Někteří zákazníci těchto prémiových modelů, zejména těch na prvních třech místech, si kupují tyto vozy jako první návštěvu do světa určité značky. Pak ale zjistí, že i když mají status symbol, který chtěli, tyto konkrétní modely, zejména v nižších výbavových verzích, nenabízejí očekávaný luxus. Zklamaní pak rychle prodávají auta dál,” doplňuje.

Data odpovídají - nejčastěji prodávaná BMW řady 3 jsou v nižších verzích výbavy, která s iluzí výjimečnosti pracují nejvíce. Takové BMW 340i vyobrazené níže je pořád výjimečný vůz, čtyřválcové varianty ale můžete směle srovnávat s čímkoli jako je VW Passat. Přitom za iluzi výjimečnosti je potřeba řádně připlatit, vysvětluje Ly. Nejde tu ale jen o to, častý výskyt BMW obecně jistě reflektuje fakt, jak moc se produkty této značky za poslední dekádu a půl změnily - mohou pak být předmětem rychlé ztráty zájmu u tradičních zákazníků, i u těch nových.

Co si z této studie rychlosti zbavování se nových aut vzít? Zejména u zmiňovaných modelů (většina je prodávána u nás v úplně stejné podobě) je třeba velmi pečlivě zkoumat, jestli vůz ve vámi vybrané verzi opravdu naplňuje vaše představy. Často se setkáváme například se zprávami od čtenářů, kteří si u dealera sjeli s prezentačním modelem nějaké značky ve špičkové specifikaci, pořídili si skromnější s úspornějším motorem a dostali úplně jiné auto.

Trvejte na tom zkusit vůz, který má nejblíže takovému, který chcete, neboť zrovna u BMW je opravdu extrémní rozdíl mezi tím, co je 316d a co je 340i. To je opravdu extrém, ale i 330d a 320d jsou jiná auta a není to případ jen bavorské automobilky. Také Škoda Superb 2,0 TSI 4x4 udělá docela jiný dojem než nejlevnější diesel s předním pohonem.

Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 2 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 34aTěchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 3 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 36Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 4 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 41Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 5 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 43Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 6 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 46Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 7 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 48
BMW řady 3 se do roku od koupě zbavuje nejvíce majitelů...

Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 8 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 044Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 9 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 041Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 10 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 048Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 11 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 031Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 12 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 052Těchto aut se majitelé nejčastěji zbavují do roku po koupi - 13 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 055
...a řada 5 je na tom jen o málo lépe

Zdroj: Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.