Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi

24.3.2017 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Zklamání, to je podle šéfa firmy stojící za touto studií nejčastějším důvodem, proč se lidé zbavují koupených aut tak rychle. Jedna značka v ní exceluje.

Když si koupíte nové auto, obvykle si ho chcete nějakou dobu nechat. Třeba tři roky, třeba osm let, třeba už napořád. Anebo třeba do chvíle, kdy jeho cena stoupne dostatečně, aby byl prodej auta ospravedlnitelný jako výstup z investice. I taková auta jsou - za všechna zmiňme třeba Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, které dnes koupíte leda za osmimístnou částku.

To jsou ale vážně výjimky, jen málokdy si člověk kupuje auto, aby ho prodal co nejrychleji, pokud se tím neživí. Je skoro jedno, jestli se bavíme o ojetinách nebo o nových autech, většina lidí si kupuje auto proto, aby s ním jezdila, ne aby ho za pár měsíců prodávala dál. Takže když u nějakého modelu vidíme nadprůměrně častý prodej do jednoho roku od pořízení, musí to mít svůj důvod. Stojí před námi tedy opak statistiky o nejtrvanlivějších autech Ameriky.

Jistě, jsou lidé, kteří auta střídají jako mobilní telefony. Nepředpokládáme však, že by takových lidí bylo podstatné procento a pokud se najdou, jejich procento bude u všech značek podobné. Pokud se tedy vozy určitého typu objevují v této statistice „rychlých prodejů” s relativně vysokými procentními hodnotami, bude to mít podstatnější důvod. Třeba že od něj majitelé čekali něco jiného, něco lepšího. Třeba nebyli spokojeni s chováním podvozku, ovladatelností a anebo vůz prostě nebyl kvalitně postavený.

S takovým vysvětlením přichází i americká společnost iSeeCars, která zveřejnila statistiku aut koupených jako nová, která jejich první majitelé do jednoho roku od koupě prodávají dál jako ojetá nejčastěji. „Není překvapivé, že spotřebitelé mění auta rychle, pokud mají dojem, že kvalita není dostačující,” říká Phong Ly, šéf iSeeCars.

Výsledky v tabulkách byly získány analýzou 24 milionů jednotlivých prodejů aut v USA v letech 2015 a 2016; bavíme se tedy o modelových letech 2015 - 2017. Podle VIN bylo hledáno, jestli se dané auto objevilo znova na prodej v období od čtyř měsíců do jednoho roku po koupi prvním majitelem a jestli bylo prodáno.

Nebyla zahrnuta auta prodávána jako nová s více než 800 najetými kilometry a auta prodávaná jako ojetiny s méně než 6 400 najetými kilometry. Také byla zohledněna jen auta, jichž se v USA za sledované období prodalo celkem méně než 50 tisíc kusů. To všechno vylučuje nahodilosti a především známé obchodní praktiky automobilek či dealerů, kteří takto prodávají jako ojeté vozy po prvním majiteli takové, které mají reálně majitele prvního nebo ve skutečnosti nejsou ojeté.

Procento aut prodaných v prvním roce vlastnictví, klíčové číslo první tabulky, je procento z počtu kusů daného modelu prodaných jako nových aut z dealerství prvním majitelům. Jinými slovy, je to procento zákazníků daného modelu, kteří ho z jakéhokoliv důvodu rychle prodali.

Auta nejčastěji prodávaná v prvním roce vlastnictví

Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 1 - Auta kterych se majitele nejcasteji zbavuji do roka tab1

Pokud věříte v nezdolnost německé kvality, tyto výsledky vás možná překvapí - nové BMW řady 3 lidé prodávají více než pětkrát častěji ve srovnání s průměrem. Značku BMW mezi těmito jedenácti modely vidíme čtyřikrát a model prémiové německé značky dokonce šestkrát.

Má to co dělat s tím, co jsme detailně probírali nedávno - s jistým úpadkem prémiových značek kontrastujícím s iluzí, kterou vyzařuje jejich marketing těchto značek, vysvětluje Ly. „Někteří zákazníci těchto prémiových modelů, zejména těch na prvních třech místech, si kupují tyto vozy jako první návštěvu do světa určité značky. Pak ale zjistí, že i když mají status symbol, který chtěli, tyto konkrétní modely, zejména v nižších výbavových verzích, nenabízejí očekávaný luxus. Zklamaní pak rychle prodávají auta dál,” doplňuje.

Data odpovídají - nejčastěji prodávaná BMW řady 3 jsou v nižších verzích výbavy, která s iluzí výjimečnosti pracují nejvíce. Takové BMW 340i vyobrazené níže je pořád výjimečný vůz, čtyřválcové varianty ale můžete směle srovnávat s čímkoli jako je VW Passat. Přitom za iluzi výjimečnosti je potřeba řádně připlatit, vysvětluje Ly.

Není to nicméně jediný důvod proč auta v prvním roce mění majitele. Výše zmíněná omezení mají většinu těchto případů ze statistiky vyloučit, faktem ale je, že výrobci aut tlačí dealery do toho, aby si na své jméno kupovali zbrusu nová auta a pak je půjčovali. „Později, ovšem do jednoho roku, je prodají dál jako ojetiny," říká dále Ly s tím, že takové vozy často slouží třeba jako náhradní auta, když někdo přiveze svůj starší model do servisu. Stávající zákazník značky tak pár dnů jezdí s novinkou, takže je větší šance, že své auto vymění za novější od stejného výrobce. A jednak také to uměle zvyšuje prodeje, což zametá cestu k titulu nejprodávanější značky v tom či onom segmentu.

Ceny aut prodávaných v prvním roce

Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 2 - Auta kterych se majitele nejcasteji zbavuji do roka tab2

Zajímavým pohledem také jsou ceny, za jaké jsou nejčastěji prodávaná necelý rok stará auta v nabídce. Průměrné je snížení ceny o 12,7 % oproti novému kusu. Z oněch jedenácti modelů je deset nabízeno za ceny nižší o část stejnou nebo větší, než je onen průměr. Opět, v průměru, jak vidno z tabulky.

Největší „slevu”, téměř 30 procent, vidíme u Chrysleru 200. Na druhém místě je Dodge Dart. Oba tyto vozy mají společných několik věcí - jednak, jejich výroba byla už ukončena, jednak, jako nové se neprodávaly moc dobře, a jednak, jejich konkurenceschopnost ve svých třídách je nízká. Oba tyto modely také patří k těm, které ve studii kvality firmy J. D. Power provedené v roce 2016 skončily jako průměrné nebo horší. Tato studie zkoumala spokojenost zákazníků s kvalitou po prvních třech měsících vlastnictví auta.

Co si z této studie rychlosti zbavování se nových aut vzít? Zejména u zmiňovaných modelů (většina je prodávána u nás v úplně stejné podobě) je třeba velmi pečlivě zkoumat, jestli vůz ve vámi vybrané verzi opravdu naplňuje vaše představy. Často se setkáváme například se zprávami od čtenářů, kteří si u dealera sjeli s prezentačním modelem nějaké značky ve špičkové specifikaci, pořídili si skromnější s úspornějším motorem a dostali úplně jiné auto.

Trvejte na tom zkusit vůz, který má nejblíže takovému, který chcete, neboť zrovna u BMW je opravdu extrémní rozdíl mezi tím, co je 316d a co je 340i. To je opravdu extrém, ale i 330d a 320d jsou jiná auta a není to případ jen bavorské automobilky. Také Škoda Superb 2,0 TSI 4x4 udělá docela jiný dojem než nejlevnější diesel s předním pohonem.

Ovšem, není to jediné poučení. Budeme-li postupovat zcela zištně, pak hledáte-li nový vůz, ale berou vás mdloby z ceníků, nemusí být od věci se podívat po zánovních autech. Některých se s ani ne ročním stářím objevuje na trhu dost i u nás a jak vidno, snížení ceny nemusí být malé. Jen znovu dávejte pozor na to, aby vám někdo neprodával leštěné nic - u nových aut některých značek není problém dosáhnout 15- i 20procentní slevy z ceníkové ceny a pokud vám někdo po půl roce nabízí lehce jetý vůz levnější o 10 nebo 15 procent oproti ceníku, jeho koupě výhodná opravdu nebude...

Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 3 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 34aToto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 4 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 36Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 5 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 41Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 6 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 43Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 7 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 46Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 8 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 48
BMW řady 3 se do roku od koupě zbavuje nejvíce majitelů...

Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 9 - Test BMW M5 F10 01Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 10 - Test BMW M5 F10 05Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 11 - Test BMW M5 F10 09Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 12 - Test BMW M5 F10 14Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 13 - Test BMW M5 F10 19Toto je 11 aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi - 14 - Test BMW M5 F10 27
...a řada 5 (zde generace F10, které se data týkají) je na tom jen o málo lépe

Zdroj: iSeeCars

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše