Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto je 15 nejbezpečnějších aut roku 2018 dle IIHS. Nejlepší značky byste neuhodli
18.7.2018 | Petr Prokopec
I když jsou dnes auta obecně velmi bezpečná, některá jsou pořád bezpečnější než jiná. Která jsou v tomto ohledu absolutní špičkou? Náročné testy IIHS napoví.
Pasivní bezpečnost je u auta obecně důležitý aspekt, při výběru nového automobilu mu ale spousta lidí zase tak velkou pozornost nevěnuje. Většina kupujících víceméně počítá s tím, že moderní auta jsou bezpečná bez výjimky, takže není co řešit. Navíc do hry velmi často vstupuje faktor tzv. nesmrtelnosti, který lze velmi snadno formulovat slovy „mně se ale přece nemůže nic stát“. Stačí však zlomek sekundy a havárie je rázem na světě, přičemž vy si následně budete na nemocničním lůžku vyčítat, že jste na bezpečnost nekladli větší důraz.
Tímto vás samozřejmě nechceme nikterak strašit či rovnou odradit od jízdy v autech, jen je třeba připomenout i ty méně příjemné aspekty. Jak tedy zmenšit šanci na to, že případnou nehodu přežijete ve zdraví? Třeba tak, že zvolíte vůz, který se pyšní jedním z nejlepších hodnocení nezávislých agentur. Dnes nebudeme posuzovat verdikty evropské organizace Euro NCAP, místo toho použijeme výsledky zámořského institutu IIHS. Ten zveřejnil seznam nejbezpečnějších aut pro letošní rok, který by vás mohl zajímat - ryzí Američan je zde jediný, řada hodnocených vozů se prodává i na našem trhu. Důležité pro nás je, že IIHS klade větší důraz na reálný svět než Euro NCAP.
V Evropě dochází k čelnímu nárazu celou částí přídě nebo pouze 40 procenty, IIHS od roku 2012 sleduje a hodnotí také čelní náraz pouze 25 procenty šířky vozu na straně řidiče. Tento test byl zaveden kvůli chování automobilek, jež testům začaly přizpůsobovat deformační zóny a zpevněné struktury umisťovaly hlavně do střední části vozidel. Nicméně pak jen stačilo, abyste v koloně lehce vykoukli z jízdního pruhu, a rázem jste měli protijedoucí vůz až v kabině.
Aby tedy IIHS vystavilo zkoušenému vozu nejvyšší hodnocení, je třeba, aby na výbornou obstál právě v tomto testu. Stejný verdikt musí padnout také v rámci čelního nárazu s 40% překrytím přídě, při bočním nárazu, při testu pevnosti střechy a při hodnocení podpory poskytované hlavovými opěrkami. Kromě toho musí být nejlépe či alespoň adekvátně hodnocen také výsledek při nárazu 25% částí přídě, ovšem na straně spolujezdce. To ale není konečná, špičkové musí být rovněž světlomety a alespoň pokročilé asistenční prevenční systémy.
Jak je tedy patrné, kritérií, které musí v zámoří testované vozy splnit, je spousta. V Evropě přitom pomalu postačí, aby byly do standardní výbavy zahrnuty autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů pětihvězdičkové hodnocení je zaručeno. Toliko ale pro úvod, nyní již přistoupíme k představení 15 nejlepších aut pro rok 2018. U každého najdete záběry z testů nárazu 25% částí přídě. Ty ilustrují, jakou může taková havárie nadělat paseku.
Že mezi nejbezpečnějšími auty nemají největší zastoupení vozy z USA, příliš nepřekvapí. Pozoruhodné ale je, že vítězem co do počtu zářezů na pažbě nejsou ani Němci (3 auta), ani Japonci (5 aut), ale Korejci, kterých v seznamu najdete 6. To je pro Hyundai a Kiu jisté úspěch bořící snad i poslední zbytky mýtů, které se o autech z těchto končin světa vypráví.
Dost ale slov, pojďme si projít nejbezpečnější vozy jeden po druhém. Všechny jsou srovnány abecedně dle obchodních tříd.
Malé vozy
Kia Forte
Kia Soul
Subaru Impreza
Subaru WRX
Střední vozy
Subaru Legacy
Subaru Outback
Toyota Camry
Velké luxusní vozy
BMW řady 5
Genesis G80
Genesis G90
Lincoln Continental
Mercedes-Benz třídy E
Střední SUV
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe Sport
Střední luxusní SUV
Mercedes-Benz GLC
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 19 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva