Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Experti vyjmenovali hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta
24.3.2019 | Petr Miler
Lidé nezřídka neví, jaké auto by si chtěli koupit, obvykle ale mají jasno v tom, která nechtějí. Z jakých důvodů je odmítají? Zdravý rozum to vždy není.
Pokud s někým čas od času zabřednete do diskuze o tom, jaké auto by si dotyčný měl koupit, musíte to znát. Takový člověk může být sebevětší automobilový analfabet, i tak vám ale obvykle řekne, kterým vozům by „své ano” nikdy neřekl. A to „nikdy” podtrhněme, neboť snaha vyhnout se takto vyjmenovaným vozům bývá nezměrná.
I když jsou Škody v České republice daleko nejprodávanějšími vozy, řada lidí vám řekne, že by škodovku nikdy nekoupila. Někdo ohrne nos nad Fiatem, jiný odmítne Hyundai, další třeba Audi. Když se takových lidí zeptáte, proč, buď vám odpovědět neumí, odpovědět nechtějí nebo řeknou důvod, který zdánlivě nemá logiku - protože je to Ital, protože je to Korejec, protože s ním jezdí kadeřníci... Od málokoho si vyslechnete něco ve stylu, že si daný vůz vyzkoušel a nelíbilo se mu na něm to či ono. Bude typické, pokud s ním nikdy nejel, přesto se mu vyhýbá jak čert kříži.
Takové uvažování není ničím výjimečným. Je dokonce tak časté a na kupní rozhodování spotřebitelů má takový vliv, že jej experti firmy J.D. Power zkoumají v rámci tzv. Auto Avoider Study, tedy studii důvodů, pro něž se zákazníci určitým autům vyhýbají. A je to zajímavé čtení.
Pochopitelně, uvažování zákazníků je rozmanité - vždy dohromady mísí racionální faktory s emotivními. Studie kupříkladu po letech konstatuje zvýšení důležitosti spolehlivosti resp. nespolehlivosti vozu mezi kritérii při výběru. A poukazuje také na to, že ti, kteří nejvíc hledí na spolehlivost, zkoumají i hodnotu auta při jeho dalším prodeji. Tento faktor je nepochybně racionální, přesto může vést k odmítání určitého vozu či značky bez osobní zkušenosti z do jisté míry iracionálních příčin - statistik spolehlivosti je spousta a její vnímání je ovlivněno také svolávacími akcemi či závadami s velkou publicitou. Reputaci značky tak může snadno poškodit malý, ale více medializovaný problém než velký nedostatek, který prochází bez povšimnutí.
V tomto ohledu není divu, že oproti dřívějším letům narostlo paušální odmítání aut Volkswagenu. Dlouhodobě se jim vyhýbalo okolo 10 procent zákazníků, kteří odmítali nějaké auto kvůli značce, nyní je sama značka VW důvodem k „nekoupi” pro 20 % z nich. Faktor image značky jako takový je ostatně mezi pěti nejčastějšími níže, co mezi nimi nenajdete je ale třeba vysoká spotřeba paliva - nakonec opravdu „užrané” běžné auto už dnes skoro neexistuje a těch pár výjimek oslovuje zákazníky, kteří s vysokou spotřebou počítají. Není tu ani neochota mít prakticky stejné auto, tedy novější nebo dokonce tu samou generaci téhož. Naopak - 54 % zájemců o nové auto si koupí vůz stejného modelu, stejné značky nebo alespoň zůstane v rámci koncernu.
Tyto a další vesměs racionální důvody k odmítání určitých aut jsou ovšem z většiny zastíněny iracionálními faktory, jak vám ukáže kompletní pětka níže. A ta pochopitelně do značné míry odráží i pět důvodů, proč si lidé některé vozy zamilují. Až vám tedy například nebude dávat smysl, proč některá nepřesvědčivá auta válcují prodejní statistiky či proč některé velmi dobré vozy nenacházejí u zákazníků zastání, odpověď můžete dost dobře najít zde.
5. Image modelu či značky auta
„Image je na nic, poslouchej žízeň!” pravila kdysi reklama na Sprite. Kéž by to byla pravda... Spousta lidí si auto podle jeho image vybírá, a tak si jej podle ní také nevybírá. Dacia může vyrobit cokoli, ale vždy bude autem pro hůře situované lidi. Škodovku „má každý”, velké SUV je strojem pro někoho, kdo si kompenzuje své tělesné nedostatky a Mercedesy jezdí kolotočáři a BMW fandí veksláci. Co na tom, že už dekády nikdo žádného neviděl. Kdo jezdí Toyotou Prius nebo Chevroletem Volt, bude „zelený”. A kdo jezdí Mazdou MX-5 nebo podobným malým sporťákem, bude v krizi středního věku.
Na každém šprochu je pravdy trochu a tady tomu nebude jinak, přesto jsou to vesměs nesmysly, klišé. Jednotlivé značky a modely ale svou zažitou image prostě mají a pokud někomu nepasuje k tomu, jak chce působit na okolí, takové auto odmítne. Přiznalo to 16 % dotázaných.
Dacia má image levného auta pro ne zrovna zámožné lidi. A leckdo, kdo nechce vypadat jako „sociál”, si Dacii nekoupí, i když bude sebelepší
4. Příliš vysoká cena
Zatímco odmítnout některý model či značku auta kvůli image je faktor emotivní, tento je racionální. Lidem zkrátka přijde být u některých vozů cena příliš vysoká s ohledem na to, co za své peníze dostanou - a myšlena je zde pořizovací cena, nikoliv další náklady spojené s vlastnictvím auta.
Může to být trochu překvapením, protože chcete-li určitý model, cena se leckdy dá snížit slabším motorem a chudší výbavou. Což ale nemění nic na tom, že některá auta jsou skutečně překvapivě drahá s ohledem na svou nabídku i nabídku konkurence. 17 % dotázaných řeklo, že se vyhne určitému modelu, protože jim za svou cenu prostě nestojí.
Fiat 500X není špatné auto, za svou cenu ale muzikou nehýří
3. Obavy ze spolehlivosti
Také tento faktor je racionální, i když má mnohdy neracionální základy - že francouzská auta jsou nespolehlivá a německá spolehlivá vám řekne kde kdo, i když faktické statistiky to vždy nepotvrzují. Pokud je ovšem vůz zmítán svolávacími akcemi a ve statistikách spolehlivosti běžně končívá na chvostu, není to pro mnohé optimální volba.
Spolehlivost je ovšem stále klíčová jen pro 17 % lidí, kteří by si auto vnímané jako nespolehlivé prostě nekoupili. Dva nejdůležitější faktory a zejména ten první jsou jinde.
Jeep Cherokee ve statistikách spolehlivosti dobře nekončí, do budoucna jej to může odříznout od nemalé části klientely
2. Nehezký interiér
Tento faktor označme za poloracionální. Na jednu stranu není pochyb o tom, že v kabině auta člověk stráví prakticky veškerý čas jeho používání a vizuálně i dalšími smysly jej vnímá více než co jiného. Takže je vážně důležité, aby v kabině cítil dobře.
Jenže to není nedostatek ergonomie či podobné faktické potíže, které lidi odrazují, je to design. Prostě chtějí, aby kabina vypadala dobře, ať už to pro toho či onoho znamená cokoli. Připusťme, že někteří budou jako „hezkou kabinu” vnímat tu z kvalitních materiálů (proto zmínka o poloracionálním faktoru...), ale to už domýšlíme. Ze studie lze vyčíst, že i když je auto spolehlivé, není příliš drahé a není s ním spojena žádná příjemná image, ošklivá palubní deska může znamenat, že z dealerství člověk odejde pěšky. Říká to 18 % dotázaných.
Špatný vizuální dojem z interiéru potenciální majitele odradí více než třeba nespolehlivost
1. Neatraktivní vnější design
První příčka je a není překvapením. Na jednu stranu si jen stěží koupíte auto, které se vám nelíbí, přesto překvapí, že tento faktor je rozhodující daleko více než jakýkoli faktický. Vnější vzhled je v této studii naprosto rozhodující - jen kvůli němu určité auto odmítne 31 % lidí.
Zajímavější pohled možná skýtá jeho opačné vnímání - lidé si raději koupí auto, které se jim líbí, ale třeba tak dobře nejezdí, než vůz, který jim svou funkcí dokonale sedí, ale svou vzhledovou atraktivitou neohromí. Právě to vysvětluje, proč jsou některá vizuálně atraktivní, ale zoufale nepovedená auta tolik populární. A proč ani sebelepší funkce nedokáže zajistit ošklivému stroji pozici bestselleru.
Nová Škoda Fabia je na svou třídu vynikající auto, o prudký nárůst její popularity se ale zřejmě postaral hlavně její podstatně vřeleji přijatý design. Předchůdce kvůli rozporuplnému designu řada lidí zjevně obcházela...
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva