Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejhorší a nejlepší palubní systémy současných aut podle CR
26.5.2019 | Petr Prokopec
Poněkud paradoxní výsledky má letošní hodnocení kvality palubních systémů aut podle Consumer Reports. Lidé si podle něj často stěžují na absenci tlačítek, na vrcholu je ale systém, který žádná tlačítka nemá.
Auta už dávno nejsou jen pouhými dopravními prostředky, vozy se stále více blíží představě o jakýchsi zábavních prostředcích na kolech. Časem se z nich stanou přímo zábavní centra, kanceláře či odpočinková místa. Z toho důvodu začíná být stále větší důraz kladen na palubní systémy, ovšem právě ty jsou spojeny s největší kritikou ze strany zákazníků. Je proto třeba, aby výrobci daleko více začali naslouchat volání klientely, jinak o ni mohou snadno přijít. Pokud se někdo bude v menu palubního systému konstantně ztrácet, dané značce věrný spíše nezůstane.
Přesně na tuto problematiku se nejnověji zaměřila americká organizace Consumer Reports (CR), která ve své studii vychází z odpovědí majitelů více než 60 tisíc aut. Nezávisle byly hodnoceny hudební stránka, možnost telefonování a funkce navigace, zprůměrováním těchto tří kategorií pak Američané dosáhli průměrného skóre spokojenosti. I když o té celkové se vlastně nedá příliš hovořit, neboť jednoznačný palec nahoru dalo aktuálním palubním systémům pouze 56 procent respondentů. Skoro polovina lidí s nimi spokojena není.
Nejčastějším terčem kritiky se stalo umístění displejů, stejně jako obrazovky samotné. Lidé si stěžují zejména na to, že pokud chtějí třeba pohlédnout na navigaci, musí sundat oči z vozovky, což navyšuje riziko nehody. Dále jim vadí použití duálních obrazovek, kvůli kterým se některé funkce, respektive ikonky k nim vedoucí dostanou mimo zorné pole. A aby toho nebylo málo, vytýkána je výrobcům i absence tlačítek či přítomnost zařízení, jenž mají suplovat počítačovou myš, což je oblast, ve které se může poznat Lexus.
„Dobrý systém je takový, který se rychle naučíte ovládat a který snadno používáte každý den,“ říká Kelly Funkhouser, programová manažerka CR. A dodává, že palubní systémy „by měly reagovat na vaše pokyny bez zaváhání a zároveň by měly mít přímý přístup k některým funkcím, jež budou zároveň snadno identifikovatelné i ovladatelné“. Magazín CR tedy jde spíše proti módě soustředění všech funkcí na dotykovou obrazovku, jejímž největším zastáncem je Tesla. Přesto však tato značka studii opanovala.
Se systémem kalifornské automobilky je spokojeno 86 % majitelů. CR bohužel nezmiňuje, ač v případě konkurence tomu tak je, z čeho ona spokojenost plyne. Kupříkladu čtvrtý koncern FCA, pod který spadá třeba Fiat, si získal zákazníky ponecháním tlačítek, díky kterým mohou systém UConnect užívat i za chladného počasí, kdy v autě nosí rukavice. Mimo to Italoameričané zabodovali rovněž velikostí displejů, jež pokrývají škálu od sedmi do dvanácti palců.
Je přitom třeba dodat, že jakkoliv jsou hlavně vozy Fiatu často kritizovány kvůli špatné kvalitě, v rámci palubních systémů mohou Italové nosit hlavu hrdě vzhůru. Jejich systém totiž dokonce porazil i technologii iDrive od BMW ovládané pouze tlačítky a dotyky. Nová verze, která přizvala do hry gesta, již posunula mnichovského výrobce na druhou příčku. I tak ovšem s 80procentním skóre zůstává za Teslou, problémy jsou přitom spojené hlavně s navigací.
Konkrétní výsledky naleznete v níže přiložené tabulce, my již jen vypíchneme Mazdu. Ta není hodnocena zrovna valně, za čímž stojí právě duální obrazovky. Japonská automobilka si však kritiku zákazníků vzala k srdci a nově již palubní systém páruje pouze s jedním, ovšem výrazně větším displejem. Očekávat tak lze napřesrok její posun v žebříčku směrem vzhůru. Odlepení Lexusu ode dna však nečekáme, pro značku je Remote Touch jedním ze základních stavebních prvků.
Lze pak už jen dodat, že CR se nezaměřil jen na palubní systémy jednotlivých značek, ale rovněž na podpůrné technologie. Apple CarPlay tak velebí 64 procent respondentů, Android Auto 59 procent. U prvního zmíněného je chváleno hlavně telefonování či ovládání navigace, jež je dokonce na ještě lepší úrovni než u zabudovaných palubních systémů. I zde se ale najdou mouchy, a to hlavně v podobě zamrzání či zpožďování systému.
Nejhorší a nejlepší palubní systémy aut podle Consumer Reports v roce 2019
Na první příčku poslali zákazníci Teslu…
…stříbro bralo BMW vybavené hlasovým ovládáním…
…zatímco bronz připadl Korejcům a jejich luxusní značce Genesis
Proč je Lexus na chvostu žebříčku, asi uhádnete sami
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý VW Golf VIII kombi. Auto s větším kufrem než Octavie upadlo, pořád ale má co nabídnout
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha