Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Velký Bratr posiluje: seznamte se s kamerami na sledování pneumatik
29.9.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Kamery a jim podobné přístroje nás již dnes sledují prakticky ze všech stran a to nejen na silnicích. Nyní se nám budou dívat i tak trochu pod sukně.
Možná si říkáte, že když nejste žena ani Skot, podobných kamer se nemusíte obávat. Jenže o pikantní záběry spodního prádla tady vůbec nejde. Novinkou jsou kamery zabudované v silnici, které pohledem vzhůru a za pomoci laserových měřidel ověřují hloubku dezénu v pneumatikách. Sledují prostředních 75 % šíře dezénu a dokážou prý bez problémů odhalit, pokud se na některém místě jeho hloubka pohybuje pod úrovní stanovenou zákonem. Zjistí-li závadný stav, kamera umístěná na obvyklejším místě zachytí i vůz jako takový a sada důkazů proti řidiči resp. majiteli vozu je kompletní.
Celé řešení je nápadem německé firmy ProContour, jako první se ale s veškerou pompou objeví na britských silnicích. Že se tak stane právě tam je překvapivé asi stejně jako lednový mráz - v zemi, kde se narodil autor románu 1984 se zřejmě rozhodli jeho dílo naplnit do puntíku a každý rok se občanům stále intenzivněji dívají přes záda do jejich soukromí. Ve Spojeném království je instalováno bezmála pět milionů bezpečnostních kamer všeho druhu, země je na samém dnu indexu soukromí a podobné praktiky se nevyhýbají ani silničnímu provozu. Právě naopak, také silničních „speed cameras” neboli stacionárních radarů je v Británii přehršel (6 tisíc ale zní vedle těch „obyčejných” jako docela legrační číslo), a tak se snad ani nedalo očekávat, že by tuto technologii chtěli jako první nasadit jinde.
Zasloužil se o to poradce britské asociace policejních důstojníků (Association of Chief Police Officers, ACPO) a známý zastánce dopravních kamer všeho druhu Trevor Hall, který nedávno navštívil sídlo ProContouru. Podle Floriana Hitzlera, marketingového ředitele německé firmy, ho zmíněné řešení docela nadchlo (jaké překvapení...) a pak už to šlo jako na drátkách. Dnes disponuje technikou tohoto druhu britská policie a bude ji testovat v reálném provozu.
Zřejmě vzhledem k zatím nedořešené homologaci záznam ze zařízení nemůže sloužit jako důkaz a bude tedy pouze scanovat pneumatiky všech projíždějících a pokud zjistí závadný stav, využije této informaci opodál stojící policejní hlídka, která teprve provede měření, které obstojí i jako důkaz. To je ale ryze formální a dočasný „nedostatek” a nepochybujeme o tom, že poté, co se tyto kamery osvědčí (a ještě se nestalo, že by se něco podobného neosvědčilo...), budou fungovat zcela samostatně. Stačí připojit záznam ze zařízení na databázi registrovaných aut a další stoj na peníze je na světě.
To je ostatně hlavní obava britských odpůrců nasazení tohoto zařízení. Však nedávno zjištěný fakt, že stacionární radary ve Velké Británii nehodovost nejenže nesnižují, ale často ji dokonce i zvyšují dosvědčuje, že něco jako bezpečnost provozovatele těchto „elektronických policajtů” příliš nezajímá. A o peníze půjde i zde jistě až v první řadě. Navíc se Britové ozývají s voláním, že v době, kdy by bylo třeba látat díry v rozpočtu, nebo alespoň ty na silnicích, je investice ve výši 50 000 Eur (téměř 1,25 milionu Kč) do jednoho podobného zařízení nesmyslným vyhazováním peněz ignorující aktuální prioritní potřeby Spojeného království.
Odporovat demagogii zastánců podobných řešení věčně obrněných frázemi „kdyby to zachránilo jediný lidský život” a „když neděláte nic špatného, nemůže vám to vadit” je skoro nemožné, a tak se do takové diskuze ani nebudeme pouštět. Za nás řekneme jen tolik, že žádné univerzálně bezpečné minimum vzorku pneumatik (proč zrovna britských 1,6 mm? Na suchu bude i 0,0 mm dost a v silném dešti mohou být 4 mm málo...) nelze stanovit a je stejně především na řidiči, aby zvážil aktuální okolnosti a tomu přizpůsobil svou jízdu. Ať už má vzorku na svých pneumatikách kolik chce. Proto tvrdé vymáhání jakéhokoli limitu nepovažujeme za cestu, která by měla pomoci snížení množství dopravních nehod v situacích, jenž vyžadují především správný úsudek řidiče.
Pokud chtějí Britové opravdu pomoci bezpečnosti na silnicích, musí pracovat s lidmi, jejich vědomostmi a schopnostmi. Další kamery jsou jen dalším strojem na peníze na bůh ví co a pro bůh ví koho a stejně jako v případě těch rychlostních snížení nehodovosti v nejlepším případě nepomohou. Však jako bychom viděli řidiče kličkující po silnici tak, aby senzor hloubky dezénu minuli. To bezpečnosti provozu jistě nepřidá...








Systém pro sledování hloubky dezénu pneumatik v provozu obrazem
Zdroje: Auto Express, ACPO, ProContour
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nejnovější články
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
před 9 hodinami
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 10 hodinami
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
včera
První sériové auto s údajnými revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
včera
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.20. 21:17 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.19. 18:42 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
