Reklama

Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě

Pro to, aby se ze silnic nevracelo domů minimum lidí, jsou realizována různá složitá opatření. Čtvrtinu současných obětí přitom může zachránit naprostá drobnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě

29.9.2018 | Petr Miler

Pro to, aby se ze silnic nevracelo domů minimum lidí, jsou realizována různá složitá opatření. Čtvrtinu současných obětí přitom může zachránit naprostá drobnost.

Statistika úmrtí při dopravních nehodách je jistě chmurná věc a nikdo jistě nechce, aby tato čísla byť stagnovala, natož se zvyšovala. Na různých místech světa mají tyto hodnoty různý vývoj a pokud není dostatečně dobrý, dochází na rozličná opatření od omezování rychlosti přes zvyšování pokut až klidně po tresty vězení za ne až tak závažné prohřešky. Přitom by stačilo by, aby všichni autech používali bezpečnostní pásy a počet obětí dopravních nehod bez čehokoli dalšího razantně klesne.

Ne, nevrátili jsme se zpět v čase o několik dekád, kdy byly pásy v autech horkou novinkou, pořád se píše rok 2018. Svědčí o tom data britského ministerstva dopravy, které spojitost mezi použitím bezpečnostních pásů a následků dopravních nehod bedlivě sleduje. Dozvídáme se z nich, že ve Velké Británii, tedy jedné z nejvyspělejších zemí světa, kde je používání pásů úplně stejně povinné jako u nás, bylo loni nepřipoutáno plných 27 procent obětí všech dopravních nehod.

To je obrovské číslo, řeč je navíc o procentu všech obětí silničního provozu, nikoli jen řidičů aut a spolujezdců. A těch je možná méně, než si myslíte. Vrátíme-li se k nám, pak ve stejném období, tedy v roce 2017, zemřelo na českých silnicích 502 lidí, v autech jich ale bylo „jen” 275. Zbytek tvořili motorkáři, cyklisté a chodci, kteří žádné pásy ani použít nemohou. Pokud bychom tedy zmíněné britské procento, které u nás není známé, vztáhli na českou kotlinu, šlo by o 135 lidí. Jinými slovy, mrtvých v autech by bylo skoro o polovinu méně, kdyby se všichni lidé poutali, jak mají. Ke stejnému závěru ostatně dříve došla americká IIHS, která se zabývala jen podílem nepřipoutaných na obětech dopravních nehod dvoustopých dopravních prostředků.

Dnešní auta jsou zkrátka tak bezpečná, že se musí sejít opravdu hodně nepříznivých okolností, aby se v nich někdo „dokázal” zabít při využití veškerých bezpečnostních systémů. Chce to hodně vysokou rychlost, náraz do něčeho malého a nepoddajného, srážku s velkým, těžkým autem či podobné případy. A nebo stačí nevěnovat chvilku zapnutí pásu a člověka může zabít i docela banální nehoda v nízké rychlosti, při níž mu i airbagy spíše uškodí než pomohou.

Britská Automobilová asociace (AA) k tomu dodává, že za stále vysokým počtem nepřipoutaných lidí na silnicích stojí i rozmach SUV v posledních letech. „Když sedíte na zadních sedadlech SUV, máte pocit, že jste v tanku a jste chráněni lépe než někdo jedoucí v Mini. Realita je ale taková, že bez pásu nejste chráněni ani trochu o lépe a když se stanete účastníky nehody, máte úplně stejnou možnost být vážně zraněni nebo zemřít,” říká Edmund King, šéf AA.

Tato statistika by mohla přimět k zamyšlení nejen řidiče a spolujezdce, ale také ty, kteří bojují o neustálé snižování počtu nehod a jejich obětí. V České republice se naprostá většina snah úřadů a policie soustřeďuje na na řidiče aut jedoucích po dálnicích a okresních silnicích, kde už ale pomalu není co zlepšovat - zemře tam minimum chodců i cyklistů a motorkáře pro dnešek ponecháme jako zvláštní případ. Rizika smrtelného zranění posádek aut jsou relativně malá, pokud se bavíme o připoutaných lidech. Pakliže by u nás tvořily smrtelné nehody nepřipoutaných podobné procento jako ve Velké Británii a USA, což je pravděpodobné, šlo by loni o 137 mrtvých za celý rok.

Nebudeme ani náhodou tvrdit, že je to málo, naprostou většinu mrtvých na silnicích ale tvoří nepřipoutaní lidé, motorkáři, cyklisté a chodci. A jsme proto přesvědčeni, že prevence by se měla soustředit právě tímto směrem. Od českých autorit nic takového čekat nelze, a tak se o to pokusíme aspoň my. Prosíme, poutejte se při každé jízdě autem a dávejte ještě větší pozor než dnes, když jedete na motorce, na kole nebo jdete pěšky. Pro bezpečnost na silnicích tím uděláte mnohem více než celá skvadra policejních Passatů a Superbů korzujících dálnicemi...

Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě - 1 - Pripoutani se v aute dalsi 01Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě - 2 - Pripoutani se v aute dalsi 02Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě - 3 - Pripoutani se v aute dalsi 03Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě - 4 - bezpecnostni pas ilu 02Více než čtvrtina lidí na silnicích umírá kvůli jediné hloupé chybě - 5 - bezpecnostni pas ilu 01
Zapnout si pás je opravdu namáhavé... Stojí to za rizika s tím spojená?

Zdroj: Auto Express

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše