Reklama

Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají?

Jako nové si vydobylo velmi dobrou reputaci díky své pevné konstrukci, ale obraz vytrvalce s sebou přináší jednu nevýhodu. Má tedy smysl investovat do první generace Audi Q5 jako ojetiny?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají?

19.9.2018 | Mirek Mazal

Jako nové si vydobylo velmi dobrou reputaci díky své pevné konstrukci, ale obraz vytrvalce s sebou přináší jednu nevýhodu. Má tedy smysl investovat do první generace Audi Q5 jako ojetiny?

Od roku 2008 se v Ingolstadtu vyrábí středně velké SUV s prvky komfortního ražení tolik typické pro čtyři kruhy, které nese na masce chladiče. Audi Q5 bylo původně bylo nejprve odhaleno na autosalonu v čínském Pekingu a později se ukázalo i na americké autoshow v Los Angeles. První kusy evropským zákazníkům přišly na podzim a od prvního čtvrtletí roku 2009 se dočkali také zájemci v Severní Americe.

Q5 je tedy dnes už deset let na trhu a v roce 2017 se prodává v nové generaci. Je to už po léta nejprodávanější model značky a s ohledem na všechna tato fakta by člověk čekal, že na trhu ojetin musí být k mání docela levně. Jenže není. Ceny i těch nejstarších, nejvíce ojetých a nejméně vybavených kusů době začínají citelně nad 200 tisíci Kč, což může byt pro nejednoho zájemce nepříjemné překvapení. Důvod je ale prostý - vzhledem k robustnosti Q5 je její kvalita považována za příkladnou a poptávka po ojetinách se stále drží vysoko.

Vysoký zájem o vůz přetrvává, i když nejde zrovna o prostorné auto. Místa pro pasažéry je málo zejména v příčném směru - Q5 je úzká, vzhledem k délce vozu 4,6 metru je místa uvnitř nanejvýš průměrně. Do kufru se vejde 540 litrů nákladu, po sklopení zadních sedaček se objem zvýší o tisícovku dalších litrů. Posádku ale čeká pohodlný posed ve zvýšené pozici proti okolí.

Z hlediska materiálů a zpracování se Audi málokdo rovná a uvnitř dlouho druhého největšího sportovně užitkového vozu značky tomu není jinak. Hýčká si své hosty, každým pohledem je patrný vysoký německý standard slícování nebo materiálů. Multimediální systém už dnes působí zastarale, ale otočný ovladač má výhodu příjemného ovládání proti dotykové moderně.

Od prvního modelového roku byl pro Q5 nabízen zážehový turbomotor 2,0 o výkonu 155 kW (211 koní) a dva vznětové agregáty - 125 kW (170 koní) a 176 kW 239 koní - znovu o objemu 2,0 litru. O několik měsíců později následoval dvoulitrový benzínový pohon o výkonu 132 kW (179 koní), atmosférický šestiválec 3,2 FSI (199 kW neboli 270 koní), a také dvoulitrový turbodiesel produkující 105 kW (143 koní). V průběhu let došlo k evoluci všech jednotek s účelem zvýšit efektivitu a snížit spotřebu. V případě nákupu doporučujeme hledat nejnovější a optimalizované varianty, auta z prvních let výroby nejsou tak „vychytaná”, jako tak později vyrobená.

Zatímco benzínové motory byly konzistentně prodávány spíše v kombinaci s pohonem všech kol, naftové protějšky šly na dračku i s propojením jen na přední nápravu. Základní nafta 2,0 TDI byla k dispozici pouze s manuálním řazením, ostatní varianty mohly být vybaveny volitelně automatickou převodovkou. Šestiválce s manuálem nikdy neexistovaly.

Zájemci o rychlé svezení by neměli opomenout modelový rok 2013, kdy se začala podávat verze SQ5. Top model byl oficiálně nabízen pouze s dieselovým motorem, který byl vyladěn na 230 kW (313 koní) a 650 Nm a od roku 2015 se potenciál navýšil na 240 kW (326 koní), točivý moment zůstal stejný. Provedení označené Plus mělo dokonce dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 250 kW (340 koní) a 750 Nm, na trhu je ale raritou.

Audi nabízelo model SQ5 také s benzínovým třílitrem V6 o výkonu 260 kW (354 koní) a 500 Nm, byl však určen pouze pro mimoevropské trhy. Nicméně dá se občas najít několik zbloudilých kopií této nejsilnější první etapy Q5 na evropském trhu s ojetými vozy, cena je logicky vyšší. Ještě vzácnější než SQ5 je hybridní verze, kterou Audi nabídla mezi lety 2011 a 2015, velký zájem o ní ale není ani nyní, zvláště při vysokých cenách, za které se nabízí.

Z hlediska komfortu již základní výbava nabízí potřebné vybavení, které zahrnuje například klimatizaci, rádio, mechaniku na CD nebo 18palcová litá kola. Nabídka atraktivních doplňků Audi vždy byla velmi rozsáhlá, proto je dobré věnovat v bazaru dost času prohlédnutím všech příplatků, aby člověk věděl, co předchozí majitel nakonfiguroval a jestli vše stále funguje bez váhání. Bezpečnostní stránka vozidla je z dnešního pohledu velmi dobrá, což přineslo modelu ročníku 2009 v nárazovém testu Euro NCAP příkladný pětihvězdičkový výsledek.

Příjemné zprávy jako od NCAP přišly také z centrály TÜV. Report o dlouhodobých problémech ukazuje vysokou výdrž všech důležitých komponentů Q5, i když je někdy využívána jako služební automobil s velkou porci najetých kilometrů. Opravdu dobře si vedou díly řízení a tlumení, zde si inspektoři TÜV téměř nemají na co stěžovat. Velmi dobře obstála životnost brzdového systému a osvětlení, kde se občas naskytne drobná jen porucha. Většina důležitých součástek je nadprůměrně odolná, což je dobrá zpráva pro všechny zájemce.

Q5 je mezi ojetými SUV opravdu dobrou volbou, navzdory dražšímu oficiálnímu servisu. Kvalita ale má svoji cenu a právě ta je u ojeté Q5 největším nedostatkem. Na zachovalý, nepříliš jetý a slušně vybavený diesel s pohonem všech kol z pozdějších let výroby (mezi ojetinami nejžádanější kombinace) to chce pořád alespoň 400, spíše však k 500 tisícům Kč. To vážně není málo, podle našich zkušeností ale není lepším řešením hledat levnější alternativu a čekat, kolik ušetřených peněz se utratí za servis jako první...

Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 1 - Audi Q5 2008 foto 01Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 2 - Audi Q5 2008 foto 02Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 3 - Audi Q5 2008 foto 03Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 4 - Audi Q5 2008 foto 04Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 5 - Audi Q5 2008 foto 05Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 6 - Audi Q5 2008 foto 06Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 7 - Audi Q5 2008 foto 07Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 8 - Audi Q5 2008 foto 08Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 9 - Audi Q5 2008 foto 09Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 10 - Audi Q5 2008 foto 10Vyplatí se koupit vyhledávané ojeté luxusní SUV Audi, když jeho ceny až tak neklesají? - 11 - Audi Q5 2008 foto 11
Audi Q5 působí jako kvalitně zpracované středně velké SUV. Ojeté vozy si drží vysokou úroveň, bohužel ale i vysokou cenu

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama