Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem

„Nové pojetí dálniční sítě” letos změní některé rychlostní silnice na dálnice a silnice I. třídy zase na rychlostky s limitem 110 kmh. Jaký to má smysl?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem

31.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

„Nové pojetí dálniční sítě” letos změní některé rychlostní silnice na dálnice a silnice I. třídy zase na rychlostky s limitem 110 kmh. Jaký to má smysl?

Ministerstvo dopravy předloží vládě k projednání materiál nazvaný „Nové pojetí dálniční sítě“, který kromě jiného navrhuje zvýšení povolené rychlosti na 110 km/h na některých vybraných silnicích I. třídy. Pokud na to konto právě uznale přikyvujete zdánlivě rozumnému plánu státních úředníků, protože máte zkrátka dojem, že tímto vůbec poprvé reflektují na pokrok automobilů, podobu některých silnic i dlouhodobé snižování počtu mrtvých na českých silnicích, pak pro vás máme méně optimistické zprávy.

Předně je nutné říci, že se plánovaná změna ministerstva netýká zvýšení povolené rychlosti na běžných okreskách, jak je občas mylně anebo z důvodu úmyslného vyvolávání pozitivních nebo negativních emocí u části řidičů, některými interpretováno. Oficiální tisková zpráva doslova uvádí, že jde o „převedení současných rychlostních silnic do kategorie dálnice, na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h“.

Jinak řečeno, ministerstvo dopravy svým administrativním opatřením „nepouští piráta z láhve“, ale povětšinou pouze formálně změní značení čtyřproudových, směrově dělených silnic, které svými parametry dálnicím buď odpovídají anebo se jim alespoň přibližují. Ve většině případů přetřásaných 300 kilometrů komunikací se pak jedná jen o změnu rychlostní silnice na dálnici bez faktické změny rychlostního limitu (130 km/h jako 130 km/h) a jen v menší části o nápravu současného nesmyslného stavu, kdy na dálnici nebo rychlostní silnici se vším všudy platí limit 90 km/h, neboť formálně jde o „okresku”. Typickým příkladem budiž spojnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, kde dnes v rozporu se všemi předpoklady i kvalitou silnice pořád platí devadesátka.

Máte-li dojem, že bychom mohli místo kritizování projevit alespoň trochu vděčnosti za jistý ústupek, můžeme zčásti souhlasit. Ne však s navrhovaným řešením jako takovým, ale především proto, že policie bude mít opět méně příležitostí postihovat řidiče jen proto, že se jejich přirozeně vnímaná bezpečná rychlost vyplývající z povahy silnice diametrálně neshoduje s (často účelově) nízko nastavenými limity. To neberte jako podporu nekázně, s tím to opravdu nemá co dělat. Naprostá většina motoristů neusedá do vozu s tím, že jej chce rozbít či zranit se, ale chová se tak, že chce dojet bez nehody.

Na čtyřproudových silnicích dnes policie devadesátku nezřídka měří a podobnou aktivitu nelze ve výsledku vnímat jinak než jako dodatečný výběr prostředků do státní kasy. Snahu o zvyšování bezpečnosti silničního provozu, jak je nám obvykle předkládáno, tato činnosti policie rozhodně nepředstavuje. Zvýšení povolené rychlosti na 110 km/h na takových úsecích podobné jednání alespoň omezí, přesto s tímto záměrem nelze bezvýhradně souhlasit.

Celá věc má totiž ještě jeden rozměr. Ministerstvo dopravy se netají tím, že u blíže nespecifikovaného počtu silnic z těch čtyřiadvaceti aktuálně vybraných úseků časem stejně plánuje zavést rychlost 130 km/h. To je ostatně i logické - pokud znáte některé z úseků, kde nově bude platit limit 110 km/h, uznáte, že obvykle jde o kompletně hotový úsek dálnice nebo rychlostní silnice, na které je devadesátka „jen tak”. Tak je na místě otázka, proč tento mezikrok, proč raději rychlost nezvýšit jednou a pořádně, ke konečnému stavu?

Současná změna značení má podle oficiálního odhadu Ředitelství silnic a dálnic přijít na 3,5 milionu korun. Zdá se nám to vzhledem k obvyklým cenám státních zakázek a délce měněných úseků jako velmi nízká cifra a jsme docela zvědaví, jaká bude skutečná cena. Ať už ale bude taková, nebo násobně vyšší, bude to s ohledem na míru defraudace při výstavbě dálnic relativně malá částka. Malá domů pro výrobce značek to tedy být může, ale opravdu malá.

Druhou možností je snaha o zpoplatnění úseků, na kterých se dosud platit nemuselo. Okresky jsou u nás pro osobní i nákladní dopravu „zdarma” (zaplatíme si je třicetkrát jinde od spotřebních daně až po silniční), dálnice a rychlostní silnice nikoli. Stát si tak může přilepšit o peníze od dopravců i jednotlivých řidičů a zvýšení rychlosti bere jako „protislužbu”. Onu dvoufázovost samotné změny to ale samo o sobě nevysvětluje.

Možné tedy také je, že je někdo z autorů návrhu omezený a nedokáže si spočítat, že jedna změna je ve výsledku levnější než dvě a nebo (a to je mnohem pravděpodobnější) úředníci považují motoristy na nesvéprávné diletanty, kteří letos dostanou - obrazně řečeno - autíčko ke hraní, a když budou hodní, tak za rok nebo dva k němu možná dostanou i kolečka.

Tím samozřejmě nevylučujeme, že v této hře na milostivý dar z nebes jde ještě o něco jiného, nebo o kombinaci všeho zmíněného. Jako řidiči jsme ale nedostali nic více než pouze částečnou nápravu dosavadního nesmyslného stavu, kdy na silnicích stvořených pro limit 130 km/h platila devadesátka a nyní to bude stodesítka. Radovat se z toho dá, stejně tak nad tím ale dále lze kroutit hlavou...

Úseky spadající do programu „Nové pojetí dálniční sítě“

I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov
I/13 Most - Bílina
I/13 Bílina - Teplice
I/14 Liberec - Kunratice
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5
I/27 Plzeň-Sukova - Dobřany
I/34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - Bílý Kostel
I/35 Olomouc - Křelov
I/37 Hradec Králové - Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov, obchvat
I/48 Nový Jičín - Příbor
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká
I/57 Semetín - Jablůnka


Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem - 1 - Rychlostni silnice I37 06Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem - 2 - Rychlostni silnice I37 04Zvýšení rychlosti na 110 km/h: dar řidičům? Ani omylem - 3 - Rychlostni silnice I37 05
Pro Ministerstvo dopravy se má stát pilotním testovacím projektem silnice I/37 z Hradce Králové do Pardubic, proč zde ale nemůže být rovnou 130 km/h, když má být tento úsek stejně překvalifikován na dálnici, jaksi netušme

Zdroj: Madosmt.cz, Ředitelství silnic a dálnic

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.