Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Firma dělající na motorech F1 Red Bullu ukázala v akci svůj spalovací agregát s nulovými emisemi, je to budoucnost?
20.1.2024 | Petr Miler
Pokud si někdo nechal namluvit, že jedinou cestou k nulovým emisím CO2 vznikajícím přímo během provozu aut je bateriový pohon, toto je další důkaz, že tomu tak být nemusí. Aktivity firmy AVL přitom nelze bagatelizovat, ve svém oboru je špičkou.
Zprávy o brzké smrti spalovacích motorů jsou značně přehnané, chce se říci po vzoru Marka Twaina. A můžeme jedním dechem dodat i to, že nemáme absolutně žádný problém se jich vzdát, pakliže přijde jejich lepší náhrada. Jenže žádná taková neexistuje a představa, že se jí stane bateriový elektrický pohon, je při limitech současných akumulátorů zcela nereálná.
Docela nás už otravuje pořád někomu dokazovat, že nejsme žádné nenapravitelné „konzervy”, ale jen lidé vždy hledající ta nejlepší, nejefektivnější řešení čehokoli. Probůh, nebereme si do lesa telefon na drátě s otočným číselníkem, nesvítíme doma loučí a nepereme na valše, pro všechny tyto věci se našly efektivnější náhrady a dávno jsme je přijali. Pro spalovací motor se ale nic takového nenašlo, a proto odmítáme „násilný” přechod na něco, co je nám podsouváno jako lepší, ač o nic komplexně lepšího nejde, to je celé.
Že takto nesmýšlíme jen my, dokazují i aktivity řady jiných, kterých si nutně musíme vážit coby velmi kompetentních. Rakouská firma AVL už proslula svými schopnostmi na poli vývoji motorů až do té míry, že spolupracuje s Red Bull Powertrains na vývoji pohonných jednotek pro ef-jedničky. I ta je přesvědčena, spalovací motory mohou dál dobře odvádět svou práci, stačí vyměnit jejich palivo, neboť je to jen ono (a nikoli motory samotné), co je zdrojem emisí. A aktuálně experimentuje s vodíkem.
O její dvoulitrové jednotce s výkonem okolo 400 koní už jsme psali, takže dnes jen stručně, neboť ke všemu dříve řečenému můžeme přidat video s pohledem na její testování. Postarali se o něj lidé z Autosportu, kteří ukazují nejen to, jak motor pracuje a zní, když mu na dynamometru změří výkon až 405 koní při 6 500 ot./min, ale přidávají i cenné komentáře vývojářů. Ti připomínají, jak složité je s vodíkem pracovat, přesto se jim to daří.
„Vodík je velmi reaktivní molekula,” řekl Paul Kapus, manažer zážehových motorů u AVL. „Ochotně se vznítí na každém povrchu, který si dokážete představit - horké povrchy, kapky horkého oleje, příliš horké zapalovací svíčky, horké ventily. Existuje velké riziko detonačního spalování, proto je třeba motor opravdu dlouho ladit,” dodává. Jeho kolega z vývoje Nilton Dinaz pak uvádí, že „vodík je opravdu zvláštní palivo. Potřebujete zmírnit samotný proces spalování, protože hoří bleskově rychle. Proto přistupujeme ke vstřikování vody”. A odhaluje tím další taje z vývoje.
Připomíná též, že jde o velmi suché palivo, takže motor potřebuje vstřikovače s vlastním mazáním a nutné je i použití specifického turba. Nemluvě o vysokých tlacích a nárocích na základní konstrukci. Podívejte se i na to sami, tohle skutečně může být budoucnost. My více šancí dáváme snáze použitelným syntetickým palivům, ale pokud někdo nakonec „povolí jen vodík”, může to být cesta.
Firma AVL dál pracuje na vodíkových spalovacích motorech, které ze dvou litrů objemu dávají okolo 400 koní výkonu a 500 Nm točivého momentu, to vše při nulových emisích CO2. Budoucnost? Možná ano. Foto: AVL Racetech, tiskové materiály
Zdroje: Autosport, AVL Racetech
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 9 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 4 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
před 6 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 7 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 9 hodinami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 15:53 - pavproch
- Onboard videa 04.28. 14:31 - brnenska.odchytova
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz