Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Na nejrychlejší moderní supersport špička mezi motorkami nestačí už ani v přímce
13.5.2019 | Mirek Mazal
Motorky měly vždy problém stačit rychlým autům na technické trati, při akceleraci ale vzhledem poměru výkonu a hmotnosti a malé čelní ploše dominovaly. Teď už neplatí ani to, od startu do cíle.
Před pár hodinami jsme vám na příkladu kompaktu schopného vyvinout v provozu rychlost až 316 km/h ukazovali, kam se v posledních letech dostala dynamicka aut schopných sloužit jako každodenní přibližovadla. Není to ale jediný segment, který kráčí mílovými kroky vpřed - až absurdně rychlé jsou dnes i supersporty, tedy ještě relativně dosažitelná auta, která si neříkají „hyper” a na jejichž pořízení nepotřebujete desítky milionů.
Mezi nimi aktuálně dominuje McLaren, který produkuje až nepochopitelně rychlé automobily. Jeho 720S dnes patří na samý vrchol potravního řetězce, před kterým neobhájí své výsadní postavení ani donedávna neporazitelné Bugatti Veyron. Právě Veyron býval prakticky jediným vyrovnaným soupeřem pro nejrychlejší silniční motorky při akceleraci v přímce, i tady se ale časy změnily.
Píše se rok 2019 a díky obrovskému pokroku v technologii jsou nejlepší supersporty opravdu mimořádně rychle. Zmíněný McLaren 720S definuje vidlicový osmiválec umístěný před zadní nápravou, který dozrál do objemu čtyř litrů, z nichž doluje výkon až 530 kW (720 koní) točivý moment nejvýše a 770 Nm. Auto váží 1 543 kilogramů a s pomocí sedmistupňového automatu napojeného na zadní nápravu dokáže akcelerovat na 100 km/h za 2,9 sekundy. Rozjezd podobný vzletu tryskáče končí na hranici 341 km/h.
Co čísla znamenají, poznal jezdec na BMW S1000RR modelového roku 2019. Novinka na silnici těžko hledá sobě rovného v přímém zrychlení. Přestavěný motor s variabilním časováním ventilů produkuje 151 kW (205 koní) a 112,5 Nm při muší váze stroje. Řada odlehčení na všech částech motocyklu umožnila redukovat hmotnost až na 197 kilogramů, proto by stovka měla být otázkou taktéž času okolo tří sekund, maximální rychlost přesahuje cifru 300 km/h.
Mezi dva soutěživé řidiče se připletl ještě Ariel Atom 4. Sada trubek s čtyřválcovým dvoulitrem Honda K20C i-VTEC umí 239 kW a 434 Nm, což je pro lehký automobil akorát na zrychlení na 97 km/h za 2,8 sekundy. Pohon zadních kol s manuální převodovkou osazenou šesti stupni dovedou ustát maximální rychlost 260 km/h.
Papírové předpoklady dávaly Arielu šanci zapojit se do závodu, ale hlavní roli hrály stroje McLarenu a BMW. Na letišti nakonec o fous zvítězil britský model, a to dokonce v pomalejší verzi Spider. Modrý supersport za sebou slyšel jen hukot dvou výfuků, které ovívaly motocyklového snaživce následovaného Atomem. První start sice motorka vyhrála, ale kvůli ulitému startu se odpočítávání muselo odehrát znovu. Druhé měření sil se stalo vítěznou záležitostí pro vážně rychlý supersport.
Motorkář mohl mít dobrý pocit jen z vyšší rychlosti v cíli čtvrt míle, ale časová ztráta dosáhla 0,28 sekundy. Třetímu Arielu chybělo už 1,02 sekundy. Podobný scénář se opakoval na trati půl míle, ani zde 720S nedovolilo žádné překvapení. Fascinující souboj i výsledek, na technické trati si proti McLarenu žádná silniční motorka ani neškrtne, nenajde zjevně jedinou chvíli, kdy by mohla mít navrch.
Měření schopností se změnilo v one car show pro McLaren 720S, jeho dynamika je vážně neuvěřitelná
Zdroj: Autocar@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB